3 381 lukukertaa ·
14 vastausta
3k lukukertaa
14 vastausta
Kevytbetoni holvi kellarissa, lyhentääkö?
Hei kaikille! Minulla on täällä pieni pohdinta kotona. Olemme juuri muuttaneet rinneratkaisuun perustuvaan taloon vuodelta -68 (valitettavasti ytong). Kellarin tasolla aion rakentaa omistetun kotiteatterin ja ajatuksena on tehdä ns. huone huoneeseen.
Yläkerrassa on aiemmin ollut kamiina ja sen tukirakenteet ovat Hobby-huoneessa, kellarikerroksessa. (Katso liitetty kuva)
Kysymykseni on, nyt kun kamiina on poissa, uskaltaako nämä kuvan oikealla puolella olevat lyhyet seinät lyhentää noin 300 mm nykyisestä 800 mm:stä, mitä ne ovat tällä hetkellä.
Siellä ei ole teräspalkkia tai vastaavaa, joka tukisi välipohjaa, vaan se on vain kevytbetonia.
Välipohja itsessään on myös kevytbetonia, yläkerta on kevytbetonilohkoja. Tasakatto.
Haluaisin vain saada enemmän tilaa huoneesta ja jos olisi mahdollista poistaa hieman näitä seiniä, olisin erittäin iloinen.
Ymmärrän, että sitä on vaikea arvioida, mutta kaikki vinkit ja kokemukset ovat tervetulleita!
Yläkerrassa on aiemmin ollut kamiina ja sen tukirakenteet ovat Hobby-huoneessa, kellarikerroksessa. (Katso liitetty kuva)
Kysymykseni on, nyt kun kamiina on poissa, uskaltaako nämä kuvan oikealla puolella olevat lyhyet seinät lyhentää noin 300 mm nykyisestä 800 mm:stä, mitä ne ovat tällä hetkellä.
Siellä ei ole teräspalkkia tai vastaavaa, joka tukisi välipohjaa, vaan se on vain kevytbetonia.
Välipohja itsessään on myös kevytbetonia, yläkerta on kevytbetonilohkoja. Tasakatto.
Haluaisin vain saada enemmän tilaa huoneesta ja jos olisi mahdollista poistaa hieman näitä seiniä, olisin erittäin iloinen.
Ymmärrän, että sitä on vaikea arvioida, mutta kaikki vinkit ja kokemukset ovat tervetulleita!
Epäilyttävää, varmasti on betonipalkeilla noilla seinänpätkillä ja kuten näkyy, lattia (liittymä) on todennäköisesti sen päällä, joten osan poistaminen on todennäköisesti riskialtista lattian kantavuuden kannalta. Se voi myös olla kevytbetonipalkki, jossa on paljon raudoitusta.
Se osa laskemisesta ei oikeastaan kuulu minulle, mutta täällä on useita, jotka osaavat, pidän sitä vähän ylimääräisenä lisäavustuksen asettamista siihen. Loppujen lopuksi nykyinen palkki kannattelee lattiaa (kevytbetonilohkot katossa) ja jos tukea poistetaan, se ei ehkä ole hyvä. Tiedätkö, kuinka pitkälle seinänpätkälle palkki ulottuu, koko matkalle seinään asti tai ulos ja makaa seinällä. Tätä en voi vastata etäyhteydellä.
Vanhojen piirustusten perusteella siellä lukee Balk 330. Jos se pitää paikkansa, palkki ulottuu 15 cm kummankin lyhyen seinän ohi. Tuntuu vähän liian lyhyeltä, mutta mitä minä tiedän...H Hjulbent sanoi:Se laskelma ei oikein ole minun alaani, mutta täällä on muita, jotka osaavat, ja näen sen vähän kuin ylimääräisenä tehtävänä laittaa lisätukea sinne. Viime kädessä nykyinen palkki kannattelee lattian (ja kevytsoraharkkojen katossa) ja jos siitä poistetaan jotain tukea, se ei ehkä ole hyvä. Tiedätkö kuinka pitkälle seinäkaistaleen päällä palkki sijaitsee, koko matkan aivan seinään asti tai sen ulkopuolella ja se on seinän päällä. Asia, johon en osaa vastata etänä.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ei pitäisi olla mitään periaatteellisia ongelmia korvata kevytbetoni teräksellä. 4 m pitkä HEA 160 palkki maksaa noin 3000 kr. Jos tarvitset HEA 160 profiilit pilareiksi, lisäkustannus on 3000 kr. Kysymys on, kestääkö levy syntyvät pistekuormat?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ei. Se ovat pylväät, jotka täytyy kannatella palkin, joka muodostaa pistekuormat. Ei ole varmaa, että kellarin laatta kestää nämä. Se täytyy tarkistaa.
Hei taas, olen nyt ollut yhteydessä reikien poraukseen erikoistuneeseen yritykseen sekä rakennusinsinööriin.
Olen saanut hinnan 55.000 ROTin jälkeen ja on vaikea arvioida, onko tämä kohtuullinen hinta, sillä tarjouksessa ei ole eritelty materiaalikustannuksia eikä tunteja.
Liitteenä rakennusinsinöörin piirustukset.
Mitä mieltä olette?
Olen saanut hinnan 55.000 ROTin jälkeen ja on vaikea arvioida, onko tämä kohtuullinen hinta, sillä tarjouksessa ei ole eritelty materiaalikustannuksia eikä tunteja.
Liitteenä rakennusinsinöörin piirustukset.
Mitä mieltä olette?
No, se on melko huomattava työ. Lisäksi on riski, että betonikakku asettuu paikoilleen, jos eivät ole varovaisia irrottaessaan sitä. Kahden lähekkäin olevan seinäosan ja hieman vasemmalle on betonivalu (Kuva #3). Kysymys on, miten se toimii yhteen kevyenbetonipalkkien kanssa, eli edelleen kuvan vasemmalla puolella.
Voit viihtyä pyytämällä uuden tarjouksen.
Olisin varmaan jättänyt seinät paikoilleen ja integroinut ne rakenteeseen. Ehkä seinään kiinnitettyjä kaappeja?
Voit viihtyä pyytämällä uuden tarjouksen.
Olisin varmaan jättänyt seinät paikoilleen ja integroinut ne rakenteeseen. Ehkä seinään kiinnitettyjä kaappeja?
Klikkaa tästä vastataksesi