Aiomme rakentaa kevytharkkoista varastorakennusta keväällä ja aiomme asentaa suuria avattavia liukulasiosioita mahdollisimman isolle alalle yhdelle pitkälle sivulle, kiinteän osan ollessa kysymäni kulman vieressä. Aiomme myös asentaa korkeita ikkunoita yhdelle lyhyelle sivulle.
Kysyn, miten se kulma, johon tulee ikkunoita sekä lyhyelle että pitkälle sivulle, täytyy mitoittaa? Ajattelin käyttää 175mm Siporex-harkkoja, joiden puristuslujuus on 2,8N/mm3 (28,55kg/cm2).
Voinko muurata 175mmx175mm kokoisen kulman? Se kuulostaa hyvin heikolta. Pitääkö minun asentaa noin 100kg painava y-tongin u-palkki ja upottaa siihen teräspalkki (jonka paino on tuntematon)? Lisäksi u-palkille täytyy varmaankin olla tietty tuki?
Katso kuva.
Onko jollakulla tietoa lujuudesta ja osaako vastata, kuinka minun pitäisi mitoittaa kulma?
Sen pystysuuntaisen kattokuorman, joka voi tulla kyseeseen, täytyy 175x175 kevytbetonin riittää. Kyseessä on enemmän vakausongelma. Olisi helpompaa, jos voisit tehdä julkisivupiirrokset ikkunoilla varustetuista sivuista. Silloin voi paremmin arvioida, mitä mahdollisuuksia on olemassa.
Se aiheuttaa varmasti jonkin verran rasitusta liukulasiosalle pienellä pylväällä, ajattelen. Tuntuu, kuten sanot, että siitä voi tulla epävakaa. Vain näin ainakin ajattelen.
Täytyy toki olla (aliarvioitu) palkki liukuovien yläpuolella, jolle kattopalkit lepäävät. Sama koskee päätyikkunoita, mutta se voi myös olla kevyttä betonia ja muurattu. Paras ratkaisu vakausongelmaan on vinoviiva katon tasossa, joka laskeutuu herkälle kulmalle. Tällaisen avulla kulma on täysin kiinnitetty sivuttain sekä ylhäältä että alhaalta.
U-palkki, jonka ajattelin upottaa, on 200 mm leveä, 250 mm korkea ja noin 4400 mm pitkä. Siihen ajattelin upottaa teräspalkin (en tiedä minkä tyyppinen). Sen pitäisi tietenkin levätä pilarin päällä. Sitten ajattelin, että yksi kattotuoleista menisi pilarin yli ja kiinnitettäisiin siihen. Tarkoitatko sitä, että sen pitäisi mennä vinosti? En oikein ymmärrä sitä niin, mutta minun on vaikea nähdä, mikä sen pitäisi mennä vinosti (viistosti katon yli, kuten tulkitsen sen).
Voisitko mahdollisesti piirtää?
Kiitos, että otat aikaa vastata minulle.
Ahaa.. Näin minäkin sen oikeastaan tulkitsin, mutta en ole koskaan nähnyt mitään rakennettua sillä tavalla.
Todella hieno piirustus
Kiitos paljon, että käytit aikaa vastataksesi minulle
Unohdin mainita, että vaihtoehto diagonaalille on asentaa joku kattopalkkien sivuista levymateriaalilla, esimerkiksi vanerilla.
Joo joo.. joten ajatellaan vain, että sen pitäisi olla kiertojäykkä. Kiitos vastauksesta Ehkä voit vastata toiseen kysymykseeni? Näytät omaavan paljon kokemusta ja tietoa.
Asia on niin, että kun valoin laatan viime syksynä, unohdin ajatella, että minun olisi ehkä pitänyt sahata 100 mm pois solumuovin korkeudesta reunuselementissä, jossa aion olla joko 3600 mm tai 3900 mm leveä liukulasiovi, jotta saisimme parannettua osion kantokykyä ja jotta olisi runsaasti betonia ruuvien kiinnittämiseen (sillä pitäähän osio ruuvata kiinni lattiaan myös? Odotan asennusohjeita).
Arvelen, että liukulasiosion karmin syvyys on 148 mm. Seinien, jotka tulevat olemaan kevytbetonia, on syvyyden oltava 175 mm. Jos asetan osion sisäseinän reunaan, 75 mm osion syvyydestä tulee menemään betonin osan päälle, joka on 200 mm paksu, 50 mm tulee olemaan betonin kohdalla, joka vaihtelee paksuudeltaan 100 mm:stä 0 mm:iin ja jäljellä olevat noin 25 mm ovat solumuovin päällä, joka näkyy sulan ympäryksessä. Ajatuksena oli jälkikäteen (nyt kun tajusin, että minun olisi kenties pitänyt sahata osa solumuovista pois saadakseni paksumman laatan siihen) kaapia pois osa betonista ja solumuovista ja valaa uudelleen käyttäen raudoitusta olemassa olevan laattaan vetolujuuden ja pituussuuntaisen raudoituksen vuoksi. Vältän mieluiten tekemästä uudelleen, mutta jos se on välttämätöntä, jotta laatta pystyy kestämään osion painon, teen sen. En tiedä, mitä osio painaa, mutta se on PVC:stä ja sen pitäisi olla kaksikerroksinen.
Vastaat kysymykseeni vain, jos haluat tietenkin Kiitollinen kaikesta avusta, mitä saan <3
Aaah Olen ratkaissut sen selleri kyllä, en minä, mutta se järjestyy Karmen joka asennetaan on itse asiassa vain 74mm. Olen vihdoin löytänyt kuvan siitä miltä se näyttää. Asetan osan samalle tasolle sisäseinän kanssa, joten se tulee sokkelin päälle joka on 200mm raudoitettua betonia. Kiitos joka tapauksessa.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.