Hei.
Olen suunnitellut lisäeristää mökkini, kosteudenhallinnan asiantuntija kävi täällä vierailulla ja vakuutti minulle, että se ei aiheuta ongelmia, mutta emme ehtineet keskustella rakennustoteutuksesta tarkemmin kuin että 50 cm solumuovi ja 12 mm vaneri toimivat hyvin seinillä ja katossa.
Ajattelen nykyistä sisäseinää, joka nykyään koostuu jostakin kovalevyn kaltaisesta, ei erityisen tukeva ja noin millimetrin paksu, ehkä 1.5. liimaan 50 mm solumuovin kiviliimalla ja sitten liimaan siihen 12 mm vanerin.
Ajattelen, että sekä solumuovi että vaneri kantavat sitten oman painonsa seinällä, koska ne tukevat lattiaa vasten, lisäksi voin ruuvata sen kiinni lattiaan ja piilottaa listalla. Mutta katossa ei ole mitään listaa, voinko luottaa liimaan tässä, vai pitäisikö kuitenkin upottaa kaksi pitkää ruuvia aivan ylhäällä, jotka menevät koko seinäkehikkoon asti?
Mutta olen hieman huolissani myös katosta, jossa ajattelin tehdä samalla tavalla. Pitäisikö minun ruuvata jonkinlainen rima kattokehikkoihin ja sitten puristaa solumuovi, kun ruuvaan vanerin kiinni. Tuleeko siitä ilmarakosta mitään ongelmaa tulevaisuudessa?
Olisi mahtavaa, jos katossa voisi liimata kaiken kiinni, mutta mukava pitää katto katossa.
Seinä on 2 m korkea. Katto on viistokatto ja jännittää seinästä harjaan 1,85 metriä molemmilta puolilta.
Levyt ovat 1,22 x 2,44 m.