Olen rakentamassa omaa piirtämääni vaja puutavarasta! Olen juuri saanut paperin katolle. Katto on mitoitettu betonitiileille, siinä on tukeva liimapuupalkki harjapalkkina. Haluaisin mieluiten saada katon valmiiksi seuraavana vaiheena, mutta olen hieman epävarma, onko sivuttaisvakavuus riittävä vain pystysuorien runkotolppien kanssa seinissä. Tiilien paino tulee olemaan noin 1000 kg. Olen asentanut väliaikaiset sivutuet kaikille seinille ja sen jälkeen se tuntuu erittäin vakaalta. Käytännössä mitään ei tapahdu, vaikka seisoisin ja ravistelisin harjaa ylhäällä (painan reilut 90 kg). Mutta jos syysmyrsky, kuten Gudrun, iskee, olen hieman epävarma, mitä mieltä olette? Vakauttaako naulalaudat paljon? Ajattelin käyttää 28x70 cc 600.
Voi kestää ennen kuin eristän ja verhoilen sisäpuolen OSB:llä.
Håller på att bygga en egenritad frigga i lösvirke! Har precis fått på pappen. Taket är dimensionerat för betongtakpannor, har en rejäl limträbalk som nockbalk. Helst skulle jag vilja få klart taket helt som nästa steg men känner mig lite osäker på om sidostabiliteten är tillräcklig med bara stående reglar i väggarna. Pannorna kommer väga närmare 1000kg. Jag har satt temporära sidostag på alla väggar och efter det känns det väldigt stabilt. I princip händer inget om jag står och skakar järnet uppe på nocken (väger dryga 90kg). Men med en höststorm som Gudrun så blir jag lite osäker, vad tror ni? Stabiliserar spikläkten mycket? Tänkte köra med 28x70 på cc 600.
Kan dröja innan jag isolerar och klär insidan med OSB.
[kuva]
[kuva]
Ska inte fasaden på? Den stabiliserar ju också en del.
Snesträvor på insidan tills det är dags för osb/gips?
Pitäisikö ei laittaa julkisivua kiinni? Sehän vakauttaa myös jonkin verran. Vinotukia sisäpuolelle, kunnes on aika asettaa osb/gyproc?
Vakauttaako pystysuora julkisivu todella paljon? Tietenkin julkisivu tulee kiinni, mutta haluan ensin maalata sen ja ulkona on vähän kylmä maalata nyt. Ajattelin siis saada katon valmiiksi ennen kuin lumi tulee!
On hyvä (mutta ei täysin välttämätöntä), jos jokaisella seinällä on kaksi, kallistuen eri suuntiin, eli yhteensä 8 tukea.
Ne voivat olla sisä- tai ulkopuolella.
Ne pitäisi jättää paikoilleen ainakin siihen asti, kunnes yksi sisäseinän levy (kuten kipsi) on kiinnitetty seinään.
Ulkopaneeli tukee yleensä myös melko hyvin, mutta on olemassa pieni liikkeen riski, mikä voi johtaa vinoihin seiniin.
Varmista, että runko on todella suora kaikkialla ja kaikilla tavoilla nyt ennen kuin jatkat.
Kiitos kaikista vastauksista! Tunnen oloni turvallisemmaksi nyt. Runko on suorassa kaikilla tavoilla (tai ainakin oli muutama viikko sitten). Hultafors MST 180 on hyvä, mutta voi mennä hulluksi sen tarkkuuden kanssa verrattuna tavalliseen vatupassiin. Jos sääntö kallistuu 5 mm 2 metrin matkalla, se näyttää täysin vinolta sen vatupassin kanssa.
Koska kaikki kulmat ja ovenkarmit sekä pylväät keskittävät kuplan MST 180:llä molemmilla akseleilla, sen pitäisi olla melko suora nyt! Tarkistan kolmesti ennen kuin alan kiinnittää naularekkoja.
En ole vielä ehtinyt saada betonitiiliä paikoilleen, mutta sen sijaan tuulensuojakangas on asennettu. Ei kuitenkaan vielä naulauslistoja. Nyt näyttää siltä, että täällä on tulossa myrsky maanantaina. SMHI-sovellus ennustaa täällä puuskissa 29 m/s. Jos näin käy, kestääkö kangas sen vai hajoaako se? Kiinnitetty leveillä niiteillä kaikkien sääntöjen mukaisesti, mutta kuten sanottu, ei vielä naulausrimoja. Onko syytä olla huolissaan?
Etkö voisi eristää pari koloa kolmella sisäseinässä ja laittaa levy jokaiselle? Se stabilisoisi... Muuten ehkä ruuvilista vinosti tilapäisesti jokaiselle seinälle.
Et voi eristää pari koloa kolmella väliseinällä ja laittaa levy kullekin? Se vakauttaisi... Muuten ehkä väliaikainen naulalista vinosti jokaiselle seinälle.
Ehkä hieman epäselvää, mutta jos luet koko ketjun niin.
Kyllä, en enää ole huolissani talosta. Nyt kyseessä oli juuri tuulensuojakangas tällä kertaa!
Hitto vieköön! Se oli pirun kallis. Mitä minun pitäisi tehdä pelastaakseni sen? Sano perheelle, että olen kiireinen koko viikonlopun ja naulata paneelit kiinni koko sydämestäni ehkä?
Ehkä ehdin laittaa sinne naulakiskot saumoihin, silloin luulen, että se kestää. Se on todella kestävä (T-Vind Super).
Hitto! Se oli tosi kallis. Mitä minun pitäisi tehdä sen pelastamiseksi? Ehkä kertoa perheelle, että olen kiireinen koko viikonlopun ja lyödä paneelin paikoilleen täyttä häkää?
Ehkä ennätän laittaa kiinnityslistat saumoihin, silloin luulen että se selviytyy. Se on todella sitkeä (T-Vind Super).
Epäilen, että se kestäisi. Olen ollut mukana useita kertoja, kun se on puhallettu rikki.
Tosin en ole koskaan käyttänyt t-vind superia, tai onko se se versio vihreällä tekstillä ja vihreillä suorakulmioilla? Siinä tapauksessa se ei ole koskaan puhallettu rikki minun käyttäessäni, mutta en tiedä onko silloin tuullut niin paljon.
Parasta lienee kertoa perheelle, että olet kiireinen, ja lyödä paneeli paikoilleen viikonloppuna.
Mikä on tuulen suunta? Onko se suojassa metsältä, rakennuksilta jne.?
Jos voit vahvistaa hieman naulalistalla jne., se auttaa varmaan osittain. Sen pitäisi kai olla melko nopeasti tehty saada melkein kaikki naulalista paikoilleen? Jos sinulla on kevyitä pressuja ylimääräisenä, voit ehkä vahvistaa/suojata niillä.
Jos sinulla on jo kotona eristettä ja kipsilevyjä, voit antaa kankaalle hyvän tuen laittamalla eristeen ja sitten kipsilevyn päälle. Tällöin tuet tuulensuojaa sisältäpäin, eikä kankaalla ole liian suuria voimia. Varmista vain, että kankaan saumoissa on naulalista, jotta tuuli ei saa saumaa auki. Kipsilevyjä ei tarvitse kiinnittää täydellisesti.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.