Hei!

Asumme rivitalossa vuodelta 1954 ja alamme suunnitella kellarin remonttia. Ulkoseinän/kellariseinän sisäpuoli on eristetty puuvillalla. Sen jälkeen on 1-2 cm rappaus. Tekemäni pistokokeet eivät viittaa lahoon/homeen, mutta tiedän, että puu ei ole suositeltavaa kellarissa. Onko kenelläkään kokemusta tästä?

Näen kolme vaihtoehtoa:
1. Purkaa kaikki sisäpuolen puuvilla ja korvata se jollakin muulla sopivalla eristeellä (iso/pordrän?)
2. Jättää se paikoilleen säästääkseen aikaa/rahaa
3. Purkaa alimmat desimetrit ja korvata ne sopivalla eristeellä/rappausalustalla.

Mitä mieltä olette?
 
L
Onko puussa jokin vika, jos ei ole, anna sen olla, miksi purkaa alhaalta, syy?
 
Jos et ole huomannut kosteutta seinissä, ei ole syytä tehdä mitään, sillä ongelmia voi aiheuttaa kosteuden ja puun yhdistelmä. Jos kosteus on läsnä, se on ensin korjattava.
 
L Liteavvarje sanoi:
Onko jotain vikaa träullitenin rappauksessa, jos ei, anna sen olla, miksi purkaa alhaalta, syy?
Ajattelen, että voi olla järkevää poistaa se lähellä perusreunaa/levyä, koska siellä on suurin riski kosteudelle, ajattelen.
 
A AndersS sanoi:
Jos sinulla ei ole kosteutta seinissä, ei ole syytä tehdä mitään, sillä yhdistelmä kosteus ja puu voi aiheuttaa ongelmia.
Ja jos on kosteutta, se on ensimmäinen asia, joka pitäisi korjata.
Aion kuivatussalauksen ulkopuolelle, mutta haluan ajan mittaan uudistaa kellarin muun muassa lattialämmityksellä. Vaikka kaivamme alta ja eristämme laatan, ajattelen, että tulevaisuudessa voi silti tulla muutoksia kosteuden liikkeisiin.
 
L
Jos aiot salaojittaa talon, salaojan pitäisi olla laatan alla, eikä silloin pitäisi päästä mitään alle, joten odottakaa, ennen kuin teette mitään ennen salaojitusta. Nyt on kuivaa eikä se kastu enemmän salaojituksen jälkeen.
 
  • Tykkään
Gustaf_mfl
  • Laddar…

Paras vastaus

Minulla on talo, jossa on puuvillaa joissakin kellariseinissä 60-luvulta. Kun muutimme sisään, kellarissa oli hieman kosteutta kahdessa nurkassa, mutta ei lattialla. Salaoja oli täydellinen tiiliputkilla, mutta kattoveden betoniputket olivat täysin tukossa maalla, mikä oli peräisin ränneihin kerääntyneestä aineksesta, ja kattovesi oli se, joka painautui ulos ja aiheutti kosteuden kellariseiniin. Tänään kellari on kuiva ja puuvilla on yhä seinässä, mutta ulkopuolella on myös eristekerros podränistä. Työ tehtiin vuonna 1987.
 
A AndersS sanoi:
Minulla on talo, jossa on joissain kellariseinissä puuvillaa 60-luvulta. Kun muutimme sisään, oli kellarin kahdessa kulmassa jonkin verran kosteutta, mutta ei lattialla. Salaojitus oli täydellinen tiiliputkilla, mutta sen sijaan kattovedelle tarkoitetut betoniputket olivat täysin tukossa maa-aineksella, joka oli valunut kattokouruihin, ja kattovesi aiheutti kosteutta kellarin seinissä. Nykyään kellari on kuiva ja puuvilla on edelleen seinässä, mutta ulkopuolella on myös kerros podräniä eristeenä. Työ tehtiin vuonna -87.
Kiitos!
Minulla on varmaan täsmälleen sama rakenne. Olemme irrottaneet betoniputket kattovesijärjestelmästä ja ohjanneet veden tontille. Joten meidän pitäisi selvitä siitä. Annan luultavasti puuvillan olla paikoillaan.
 
  • Tykkään
Liteavvarje
  • Laddar…
Voin lisätä, että träullit on (yllättävän) erittäin kosteusherkkä materiaali. Siksi sitä käytetään esim. uimahalleissa. Mielestäni olen nähnyt sitä myös ulkona, alttiina säälle ja tuulelle. Esimerkiksi eräässä aidassa Hedenillä Gtbg:ssa.
 
  • Tykkään
Gustaf_mfl
  • Laddar…
Träullit ei pitäisi homehtua, sillä usein käytetään kosteudelle alttiissa paikoissa.
Älä jää kiinni siihen, että nimi sisältää sanan trä.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.