S
Hei

Minulla on yli 100 vuotta vanha talo. Kellari, jonka perusta on luonnonkiveä. Kellarin rappaus on irtoamassa seinistä, lähinnä hiekan muodossa.

Joten pohdin hieman, miten korjata koko asia.

Yksi vaihtoehto on poistaa kaikki rappaus, puhdistaa kivet huolellisesti, jotta ne ovat puhtaat. Levittää kalkkiperuste ja sitten kalkkirappausta. Mutta se on valtava työ, ja se on raakakellari, siitä tulee pannuhuone. Haluaisin saada sen puhtaaksi ja suunnilleen siistiksi, mutta en halua käyttää puolta elämääni sen kunnostamiseen. On muutakin tekemistä ;)

Joten olen pohdiskellut, onko olemassa muita vaihtoehtoja. Jokin levymateriaali tai vastaava, jonka voisi heittää ylös. En ole löytänyt mitään.

Onko jollakin vinkkejä, miten tämän voisi korjata helpoimmalla ja kätevimmällä tavalla?

Tavoitteena on muutama asia, saada siitä "pölytön", eli pinta, joka ei kerää paljon pölyä, hiekkaa ja likaa, sekä ystävällisen vaalea. Kaunis kellaritunnelma yksinkertaisesti.

Hei,
jos aiot hankkia levyjä, niiden tulisi olla epäorgaanista materiaalia; esimerkiksi Cembrit.
Myydään useimmissa tavarataloissa, varmista, että kiinnität ne kohteeseen sopivalla liimalla/ruuvilla. Nämä levyt tai niiden vastineet ovat kestäviä kuitusementtilevyjä, jotka voidaan maalata rappauksella/sokkelilla/kalkilla ja maalilla, joka sallii kosteuden siirtymisen.
Itse olisin rappannut "sopivan paksun" kerroksen B- tai C-laastia, uhraisin pari iltaa siihen ja lompakkoni olisi pitänyt minusta enemmän. Olisin myös varmistanut, että seinässä on miellyttävä rakenne.

Samalla tämä olisi ollut täydellinen tilaisuus sille äänikirjalle tai P3 Dokumentärille?

S
Kiitos vinkistä. Tähän tosin menee varmaan enemmän kuin kaksi iltaa. Se on se juttu. Useita iltoja kuluu pelkästään siihen, että saa poistettua kaiken, mikä pitää poistaa ensin. Sitten puhdistetaan seinä, jotta uusi rappaus tarttuu. Olen oppinut, että kalkkirappaus on se, mitä tarvitaan. Ensin kalkkipohjustus, joka levitetään harjalla, ja vain itse graniitille. Rappaus ei ilmeisesti tartu graniittiin, koska se ei ole imevä materiaali. Sitten päälle rappaus.

Jos kyse olisi ollut vain seinän rapistamisesta, se olisi ollut helppoa.

Äänikirjat soivat aina kuulokkeissa, ellei radiossa ole jotain hyvää ;)

Katson levyt läpi, mutta veikkaan, että päädyn rapin kanssa silti lopulta.

S
Huomaan nyt, että cembrit maksaa 250:-/neliömetri K-rauta:ssa, ja he eivät yleensä ole halvimmasta päästä.
Mutta silti, se on selvästi verrattavissa rappauskustannukseen. Kyllä siinä menee yksi säkki rappausta per neliömetri, todennäköisesti enemmän. Joten voi jopa olla niin, että Cembrit tulee halvemmaksi.

Hmmm, tämä oli hieman sitä, mitä etsin, mutta en koskaan uskonut löytäväni.
Nyt on kyllä syytä miettiä.

Mitkä ovat haitat, jos yksinkertaisesti asentaisin cembrit-levyt suoraan kellarin perusmuurin päälle?

Täytyy löytää hyvä tapa kiinnittää ne, mutta ei se varmaan mikään suuri ongelma ole, toivon. Ruuvata kiinni muovisia etäisyyksiä käyttäen lienee ratkaisu.

Nyt sain todellakin mietittävää.

Kiva kuulla, että sait jotain ajateltavaa, työskentelen itse siinä tavaratalossa, jonka mainitsit, mutta se on toinen tarina.

Muoviset etäpalat tai teräsprofiilit toimivat hyvin, mittaa neliömetrit ja tee laskelmat.

Vaikka olenkin koppava ja sanon, että rappaisin, on cembrit mahtavan mukava vaihtoehto. Jos lisäät 25mm etäpaloilla, olet rakentanut noin 35mm, mikä ei ole niin paha?

S
Aha, siinähän se näkyy ;)

Etu, jonka minä näen levyjen asentamisessa, on useita:
1. Säästyn siitä valtavasta työstä, joka olisi vanhan rappauksen purkamisessa ja graniitin puhdistamisessa.
2. Levyjen asentaminen on yksinkertainen ja suoraviivainen työ, joka antaa nopean tuloksen.
3. Saan hienot suorat seinät, jotka on helppo käyttää ja pitää puhtaina.

Harkitsin teräskannattimia, mutta se tuntui vähän hullulta ottaen huomioon kosteus jne., mutta ehkä se ei olekaan ongelma? Olisi mahtavaa, jos olisi teräskannattimia, jotka eivät vaatisi yli 25 mm, mutta luulen, että sellaisia ei ole, vai onko?

Mitä käytetään etäisyyspaloina, kun niitä käytetään sokkelipäällysteenä?

K-Rauta on kaikkein kauimpana minusta. Minulla on Beijer, Hornbach, Bauhaus ja Byggmax paljon lähempänä. Joten yleensä valitsen jonkun niistä ensisijaisesti.

Edut ovat selvästi enemmän kuin haitat, ajassa ja työssä. Sopii lisäksi tosi hyvin karkeisiin tiloihin.
Minulla ei ole kaikkia specsit edessäni, mutta katso
http://www.cembrit.se/invaendigt/cembrit-multi-force/

Sivun alempana on asennusohjeet.

Miltä näyttää ulkopuolella, onko kosteutta joka työntyy, salaojitus?

S
Kyllä, pohjasta nousee kosteutta alhaalta/päältä. Talo on yli 100 vuotta vanha eikä sitä ole salaojitettu uudelleen pitkään aikaan, jos koskaan.

Ajattelin toista hieman kiellettyä ajatusta, ja se oli käyttää painekyllästettyä. Sen pitäisi ainakin toimia kosteuden suhteen. Mutta entä homevaara?

S
michfris michfris sanoi:
Etuja on selkeästi enemmän kuin haittoja, ajassa ja työssä. Sopii myös erinomaisesti kodinhoitotiloihin.
En ole kaikki speksejä edessäni, mutta katso
[linkki]

Sivun alareunassa on asennusohjeet.

Miltä se näyttää ulkopuolella, onko kosteutta, joka työntää, salaojitettu?
Ahaa, Mult-force, se on juuri se levy, jota löytyy byggmaxilta hintaan 170:-/neliömetri.
Tuntuu kuin he olisivat tehneet sen juuri minulle. :) Olen menossa nyt hetkeksi ja aion piipahtaa byggmaxissa katsomassa sitä.

Tarkistin myös asennusohjeet nyt, tämä tuntuu täysin oikealta, juuri mitä etsin. Huomasin kuitenkin, että voi tulla hieman hankalaa, jos on kellari-ikkunat. Mutta totean, että jos laitan nämä kaikkiin "sisäseiniin", se on suurin osa työstä, ja sitten voin silti keskittyä rappaamaan vain ulkoseinää, se tuntuu ehkä parhaalta, se on se, joka ottaa eniten kosteutta. Sitten se on hyvä kompromissi voi sanoa :)

Maailmanluokka!
Leikkaa kulmahiomakoneella ja betonille tarkoitetulla levyllä, leikkaa kuin voita. Tai pistosahalla, jossa on tarkoitukseen sopiva terä.
Tee se kuitenkin ulkona, koska siitä tulee todella pölyistä.
Älä käytä painekyllästettyä puutavaraa sisätiloissa, sitä ei suositella, plus että se joka tapauksessa mätänee ajan myötä.

S
Ok, kiitos vinkeistä.

He kirjoittavat asennusohjeissa, että voi käyttää tavallisia puutyökaluja, ja suosittelevat Festool TS55 kiskolla ja pölynimurilla, ja kirjoittavat, että se antaa hyvän työympäristön. Mutta kuluttaako se terää melko hyvin?

Ei välttämättä, materiaali ei ole kovaa kuten betoni vaan enemmänkin... Mahdollisesti kovaa... Vaikea verrata mihinkään. Käytin betonikatkaisulaikkaa, koska se oli minulla lähinnä kädessä. Jos he ehdottavat jotain muuta, toimi heidän ohjeidensa mukaan.

S
Huomaan nyt myös, että hintaero Byggmaxin ja K-raudan välillä ei ollut niin suuri, sekä että K-raudalla on hieman enemmän eri mittoja. Mm. 1200 leveä ja 12mm paksu, mitä Byggmaxilla ei ole. Mutta sittenhän levyt ovat niin raskaita, ettei niitä voi käsitellä arvatenkin.

Paino ei ole ongelma, mutta kevyempää jos on kaksi. Levy on saatavilla myös 9 mm paksuudessa, toki halvempaa.

Jos voit uhrata 50 mm, olisin valanut betonilla sen jälkeen kun olet poistanut osan rappauksesta. Mutta se saattaa johtua siitä, että ajattelen seinän olevan niin epätasainen, että levyt on vaikea saada makaamaan tasaisesti.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.