2 225 lukukertaa ·
8 vastausta
2k lukukertaa
8 vastausta
Kellarin remontointi
Hei,
Olen parhaillaan remontoimassa kellaria, se on rinnetalo. Olen poistanut kaiken orgaanisen materiaalin pesutuvasta, puhdistanut ja maalannut silikaattimaalilla. Kellari on rakennettu leca-harkkojen päälle.
Nyt on kylpyhuoneen vuoro, missä ulkoseinää vasten on laatoitettu ja runko rakennettu puusta ja vanerista, ja sitten laatat päällä (tehty 1990).
Aion asentaa suihkukaapin kylpyhuoneeseen.
Joten kysymykseni on;
1. Purkaa kaikki, puhdistaa leca-harkot ja maalata silikaattimaalilla.
2. Purkaa, rakentaa runko teräksestä, eristää styroksilla ja päälle kuitusementtilevy, kosteussulku ja sitten laatat.
Spontaanisti vaihtoehto 1 tuntuu paremmalta, koska silloin on mahdollisuus hallita mahdollista kosteutta.
Selventääkseni vain ulkoseinän käsittelen rappauksella ja silikaatilla, muut osat laatoitetaan ja suihkukaappi tulee vastakkaiselle seinälle, ensimmäinen viesti Byggahus:ssa
Miten te tekisitte ja ennen kaikkea miksi?
Olen parhaillaan remontoimassa kellaria, se on rinnetalo. Olen poistanut kaiken orgaanisen materiaalin pesutuvasta, puhdistanut ja maalannut silikaattimaalilla. Kellari on rakennettu leca-harkkojen päälle.
Nyt on kylpyhuoneen vuoro, missä ulkoseinää vasten on laatoitettu ja runko rakennettu puusta ja vanerista, ja sitten laatat päällä (tehty 1990).
Aion asentaa suihkukaapin kylpyhuoneeseen.
Joten kysymykseni on;
1. Purkaa kaikki, puhdistaa leca-harkot ja maalata silikaattimaalilla.
2. Purkaa, rakentaa runko teräksestä, eristää styroksilla ja päälle kuitusementtilevy, kosteussulku ja sitten laatat.
Spontaanisti vaihtoehto 1 tuntuu paremmalta, koska silloin on mahdollisuus hallita mahdollista kosteutta.
Selventääkseni vain ulkoseinän käsittelen rappauksella ja silikaatilla, muut osat laatoitetaan ja suihkukaappi tulee vastakkaiselle seinälle, ensimmäinen viesti Byggahus:ssa
Miten te tekisitte ja ennen kaikkea miksi?
Viimeksi muokattu:
Vaihtoehto 1 toimii hyvin, mutta saat todennäköisesti melko raakaa ja kylmää kellarikylpyhuonetta.
Jos minun pitäisi vastata mitä MINÄ olisin tehnyt (ja olen itse asiassa MYÖS tehnyt) niin se menee näin:
Hakkaa kellarilattia pois ja kaiva tilaa niin, että voit laittaa solumuovieristystä lattian alle, mielellään vähintään 2 dm.
(Saatat kuitenkin joutua hakkaamaan lattian vetääksesi uuden viemärin kylpyhuoneelle.)
Vala uusi lattia lattialämmityksellä.
Ja jos/kun taloa salaojitetaan uudelleen, eristä kellariseinä ulkopuolelta.
Jos minun pitäisi vastata mitä MINÄ olisin tehnyt (ja olen itse asiassa MYÖS tehnyt) niin se menee näin:
Hakkaa kellarilattia pois ja kaiva tilaa niin, että voit laittaa solumuovieristystä lattian alle, mielellään vähintään 2 dm.
(Saatat kuitenkin joutua hakkaamaan lattian vetääksesi uuden viemärin kylpyhuoneelle.)
Ja jos/kun taloa salaojitetaan uudelleen, eristä kellariseinä ulkopuolelta.
Äänestän vaihtoehto 1.
B b8q sanoi:Vaihtoehto 1 toimii hyvin, mutta saat todennäköisesti melko kylmän ja kostean kellarikerroksen kylpyhuoneen.
Jos minun pitäisi vastata, mitä MINÄ olisin tehnyt (ja tosiaan myös olen tehnyt), niin se olisi näin:
Pura kellarikerros ja kaiva pois niin, että voit asettaa solumuovieristeen lattian alle, mielellään vähintään 2 dm.
(Saatat kuitenkin joutua purkamaan lattian vetääksesi uuden viemärin kylpyhuoneeseen.)
Ja jos/koska uusit salaojajärjestelmän, eristä kellariseinä ulkopuolelta.
Kiitos vastauksesta! Purkaminen on juuri nyt poissuljettu, koska olemme tehneet relining-prosessin olemassa oleviin kaivoihin. Mietin, uskallanko asentaa lattialämmityksen kylpyhuoneeseen, vain tasoittaa ja laittaa putket ja uudet klinkkerit sen päälle.
Perustukset on kaivettu auki, ja olemme laittaneet maton ja suorittaneet salaojituksen sen yhteydessä. Meillä on lämpöpumppu kellarissa, mutta haluamme lämmintä lattiaan kylpyhuoneessa. Pitäisikö olla huolissaan kosteuden liikkumisesta, kun perustukset on salaojitettu?
Voit aina asentaa lattialämmityksen, jos se ei toimi hyvin, sen voi vain sammuttaa. Onko jotain, mitä pitäisi huolehtia kosteuden siirtymisestä? Onko sinulla esimerkiksi epäorgaanisia seiniä ja lattiaa muualla kellarissa? Minä piikkasin kuten sanottu ylös lattian kellarissani, mutta seinät ovat edelleen suorassa kosketuksessa maahan. Mutta koska siellä on vain betoni, rappaus ja tiiliä, ei ole mitään, mikä suoraan vahingoittuisi, jos se imisi hieman kosteutta, kunhan se ei ole muovimaalin takana suljettuna.
On olemassa viereinen seinä, jossa on vanha lakattu paneeli, mutta siitä ei pitäisi olla suurempaa ongelmaa, kunhan seuraa, tuleeko lisää kosteutta ja poistaa sen tarvittaessa. Vai pitäisikö ehkä poistaa se jo nyt?B b8q sanoi:Voit aina asentaa lattialämmityksen, jos se ei toimi hyvin, voit vain sulkea sen. Onko mitään huolta kosteuden liikkumisesta silloin? Onko sinulla esimerkiksi epäorgaanisia seiniä ja lattioita muualla kellarissa? Kuten sanoin, olin purkanut kellarini lattian, mutta seinät ovat edelleen suorassa kosketuksessa maahan. Mutta koska ne ovat vain betoniharkkoa, rappausta ja tiiltä, ei ole mitään, mikä voisi välittömästi vahingoittua, jos ne imevät hieman kosteutta, kunhan se ei jää ansaan muovivärin tai vastaavan taakse.
Voin sanoa, että olen alkanut purkaa kellaria.D dejonki89 sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi