Hei,
Olen juuri muuttanut taloon, joka on rakennettu -73 ja jossa meillä on kellari/pengertalo. Kellariseinän rappaus suihkun kohdalla irtoaa ja pullistelee.
Itse seinä (katso liitetty kuva) on noin 70 % maan alla, ja sinne haluamme rakentaa täysin laatoitetun kylpyhuoneen. Salaojituksesta ei ole mainintaa, eikä naapureistamme ilmeisesti kukaan ole tehnyt salaojitusta; minulla ei ole siitä enempää tietoa.

Kuntotarkastusraportin mukaan seuraavat asiat on huomioitu:
**Värimuutoksia ja halkeamia esiintyy seinässä suihkualueella, mutta kohonneita kosteusarvoja ei havaittu tarkastushetkellä.
**Kosteussulku puuttuu seinästä suihkualueella. Seinän kastelua tulisi välttää mahdollisuuksien mukaan ja suihkukoppi suositellaan asennettavaksi.

Ajatukseni on aloittaa itse olemassa olevan rappauksen purkaminen seinästä ja laittaa uusi. Tarvitsen vinkkejä ja neuvoja siitä, miten minun pitäisi toimia ja mitä rappausta minun tulisi käyttää tulevaa kylpyhuonetta varten.

Kysymyksiä foorumille:
Minkälainen rappaus sopii parhaiten kellarin seinään märkätilassa (kalkkisementtirappaus, puhdas kalkkirappaus tai jotain muuta)?

Pitäisikö vahvistaa pohjustusaineella tai laastilla ennen uuden rappauksen laittamista?

Tulisiko kosteussulku/vedeneristys laittaa suoraan rappauksen päälle vai rakentaa sisäseinä märkätilalevyllä?

Kokemuksia 70-luvun kellarikylpyhuoneen remontoinnista – mitkä ovat sudenkuopat, joita tulisi välttää?

• Kellariseinän rappaus halkeilee ja irtoaa, vaalea seinä, ikkuna ylhäällä, suihkuletku vieressä. Sopii tarkasteltavaksi remontoidessa.
  • Vanha rapattu kellarin seinä, jossa on halkeamia ja maalin irtoamista. Yläosassa näkyy pieni ikkuna, jonka lasi on huurrettu.
  • Kellariseinän osittain halkeillut rappaus, vaalea pinta, jossa näkyy pieniä mustelmia ja halkeamia, ikkuna yläosassa.
Voin lisätä, että juuri siellä missä se pullistuu ulos, menee ulkopuolella syöksytorvi alas maahan..🤷‍♂️

E Er Be sanoi:
Voin lisätä, että juuri siinä, missä se pullistuu, kulkee ulkopuolella syöksytorvi maahan..🤷‍♂️
Ja sitten mitä. Meneekö putki maassa poispäin talosta, tiedätkö sen. Kattovesi pitää viedä 4 metriä poispäin talosta ja mennä alimpaan pisteeseen.

• Tykkään
Er Be
  • Laddar…
J jonaserik sanoi:
Ja sitten mitä. Putkien kautta maassa pois talosta, tiedätkö sen. Sadevedet pitäisi johdattaa 4 metrin päähän talosta ja laskea alimpaan kohtaan.
Miten tiedän, että näin todella tapahtuu? Siellä, missä syöksytorvi on, on korkein kohta (sisäänkäyntitaso). Voisiko halkeama tai huonot putket, joissa on vuoto, yrittää tunkeutua rappauksen läpi? Yritän ymmärtää, miksi rappauksella on tullut "vatsa" sisäpuolelle.

E Er Be sanoi:
Mistä tiedän, tekeekö se sen oikeasti? Siellä, missä syöksytorvi kulkee, on korkein kohta (sisäänkäyntitaso). Voiko halkeama tai vuotaneet putket olla syynä siihen, että se yrittää tunkeutua rappauksen läpi? Yritän ymmärtää, miksi rappaus on pullistunut sisäpuolella.
Täytyy kaivaa esiin noin 40-50 cm syvältä, normaalisti syöksytorvet liitetään/työnnetään maassa oleviin putkiin ja maaputken pitäisi olla noin 5-10 cm maanpinnan yläpuolella, ettei putkeen pääse maata. Jos löydät putken, syöksytorvi pitäisi voida irrottaa kunnolla ja sitten kaada sankollinen vettä sisään ja katso mitä tapahtuu. Tuleeko vettä ulos jostain kohtaa vai meneekö se (kunnallinen hulevesijärjestelmä, jos sellaista on) kivikaivoon tai ojaan. Normaalisti ne eivät halkea/mene irti maassa. Onko talosi ympärillä puita, havuja/lehtiä, jotka voivat seurata veden mukana alas putkiin ja tukkia ne. Mutta aloita kaatamalla vettä putkiin.

• Tykkään
Er Be
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.