Mietin, onko tämän tyyppisesti tarkoitus laittaa lattia platonin päälle kellarissa? Pitäisikö sen olla kuvassa näkyvällä tavalla käännetyllä reunalla? Ajattelin laittaa listan sitten, kun olen leikannut reunan vähän.
:) Laminaattilattia kellarin Platon-maton päällä, matto reunoilta ylöspäin taitettuna, valmistautumisvaiheessa listojen asennukseen.

Kiitos linkistä. :)
Huomasin, että he käyttävät erityisiä ylösnostoja. Pitäisikö tulla samaksi kuin olen tehnyt kääntämällä reunan ylös?
Tai ehkä jopa olisi riittänyt pienet etäisyydet takana ylösnostojen sijaan? :)

Ei, ei ole varmaa, että pelkkä etäisyys riittäisi. Päätypuu on herkkä kosteudelle. On myös hyvä olla leikkaamatta taitetta samansuuntaisesti lattian kanssa, kuten ohjeet osoittavat. Parempi leikata platon pari senttiä lattian pinnan yläpuolelta. Jotta tuuletetun jalkalistan saa tiiviisti seinää vasten, täytyy jyrsiä pois, mikä vastaa taitetta.

Hyödynnän tätä ketjua, koska minullakin on kysymys "platonista" ja ylösnostosta.
Ajattelin käyttää byggmaxin platon-jäljennöstä kellarilattiallani (näyttää siltä, että se on sama kuin yllä olevassa kuvassa) mutta huomasin, että byggmaxilla ei ole vastaavaa isolan ylösnostonauhoille. Mietin, että ostaisin aitoja isola-ylösnostoja ja yhdistäisin ne byggmax-"platoniin", näettekö tässä jotain ongelmia? Miten te muut, jotka olette asentaneet byggmax-"platonia", olette tehneet?

Maton nostaminen ylös niin kuin kuvassa, jonka TS teki, voi toimia, mutta pelkään, etten saa kulmia yhtä hyvin kuin irtonaisilla ylösnostonauhoilla. Lisäksi ylösnostonauhat rakentuvat yhtä paljon kuin yllä olevan kuvan ratkaisu, mikä helpottaa siistin asennuksen saantia tuuletettaville sokkeleille.

Omalla kohdallani valitettavasti lähin Hornbach on hieman liian kaukana. Byggmax, k-rauta tai beijer on lähimpänä. Taas kerran: Onko joku muu yhdistänyt byggmax-maton ja isola-kohoutuksen hyvällä tuloksella?
Ajattelen lähinnä sitä, ovatko eri valmistajat ja saumanauhat yhteensopivia keskenään, jotta saumat lahdella eivät irtoa.

Stuff sanoi:
Minun osaltani valitettavasti on vähän liian pitkä matka lähimpään Hornbachiin. Byggmax, k-rauta tai beijer ovat lähimpänä. Taas kerran: Onko joku muu yhdistänyt Byggmaxin maton Isola ylösnostoon hyvällä tuloksella?
Ajattelen lähinnä eri valmistajien ja saumanauhojen yhteensopivuutta, jotta saumat lahdella eivät irtoa
Mielenkiintoinen keskustelu, olen myös näissä pohdinnoissa. Vertailin myös sinistä platon:ia Byggmaxin versiota vastaan, mikä oli hintavaihtelussa melko huomattava ero. Mutta musta näyttää toimivan hyvin myös.

Mitä olet laittanut platonin alle vähentääksesi kolkuttavaa ääntä?

En ole vielä asentanut lattiaa enkä myöskään hankkinut materiaaleja. Olen saanut seinät valmiiksi ja odotan nyt oikeastaan vain, että putkimies tekee valmiiksi muutamat säädöt ennen kuin aloitan lattian asennuksen. Olen miettinyt käyttää isolan ventitex-kangasta alapuolella välttääkseni kopisevaa ääntä. Isolalla on monia hyviä ja harkittuja lisätarvikkeita valikoimassaan, ja jos en olisi niin kitsas, käyttäisin heidän tuotteitaan kauttaaltaan.

Nostan kysymykseni, koska todennäköisesti aloitan lattianasennuksen tällä viikolla.
Onko joku muu yhdistänyt byggmax maton isola käännöksen kanssa ja voi jättää arvion? Vai olenko minä se, joka toimii kokeilukanina?

Viikonloppuna näemme, haluavatko isola-lisätarvikkeet pariutua byggmax-maton kanssa. Ajattelin laittaa 50 mm uritettuja solumuovilevyjä platon-maton päälle, sitten lastulevyä ja lopuksi kokolattiamattoa. Onko mitään järkeä liimata solumuovilevyt toisiinsa vai voiko ne vain asettaa vapaasti ja antaa lastulevyjen ja reunojen pitää kaiken paikallaan? Onkohan kitinää riski?

Stuff sanoi:
Viikonloppuna saamme nähdä, haluavatko isola-lisäosat pariutua byggmax-maton kanssa. Ajattelin laittaa 50 mm pontattua solumuovia platonmaton päälle, sitten lastulevyä ja lopuksi kokolattiamattoa. Onko mitään järkeä liimata solumuovilevyt toisiinsa vai voiko nämä vain laittaa irralleen ja antaa lastulevyjen ja ylösnoston pitää kokonaisuuden paikallaan? Mahdollisuus natinaan ehkä?
Moi! Siitä on jo aikaa kun kirjoitit, mutta olen vähän utelias miten kävi, kun suunnittelen jotain vastaavaa. Miten meni? Kokemuksia saatu? :)

/sam

Bomull sanoi:
Halloj! Oli kulunut hetki siitä kun kirjoitit, mutta olen vähän utelias kuinka se meni, sillä mietin tehdä jotain samanlaista. Miten meni? Kokemuksia kerätty? :)

/sam
Hei. Se sujui oikein hyvin. Käytin sovitusti platonkopiota ja käytin Isolas-tarvikkeita kuten ventitex, uppvik ja saumateippiä. Valekoeluvuoasta valmistettuja solumuovilevyjä ei ollut varastossa, kun olin hakemassa materiaalia, joten käytin tavallisia solumuovilevyjä, jotka liimasin reunastaan rakennusmarkan solumuoviliimalla. Kaikki on nyt paikallaan tuuletetuilla sokkeleilla ympäri. Ei olla vielä rullattu kokolattiamattoa auki, mutta se odottaa kotona.

Yhteenvetona voisi sanoa, ettei siinä ollut oikeasti mitään ihmeellistä. Ainoa "erehdys", jonka tein, oli se, että leikkasin platonmaton hieman liian pitkäksi ja etenin hieman liian nopeasti kiinnittäessäni uppvikia. Leikkasin maton ja asetin kaikki uppvikin ympäriinsä ja aloin sitten laittaa lattiaa yhdelle pitkälle seinälle. Kun sitten pääsin toiselle puolelle, huomasin, että matto oli aiemmin ollut hieman aaltoilevana lattialaatalla, joka lattian painon takia oikeni. Huomasin silloin, että matto oli liian pitkä, koska matto ja uppvik olivat alkaneet kiivetä seinää pitkin, jolla olin aikonut lopettaa, eivätkä enää seuranneet lattian ja seinän välistä kulmaa. Minun piti repiä irti uppvik toiselta puolelta, leikata muutama senttimetri matosta ja sitten kiinnittää uppvik takaisin. Liimanauhat istuvat tiukasti kuin mikä, mutta onnistuin kuitenkin repimättä uppvikia tai mattoa.

Yksi vinkki tämän välttämiseksi on odottaa uppvikin asettamista sen puolen lopussa, kunnes olet saavuttanut sen lattian asentamisella. Näin voit leikata platonmaton viimeiselle osuudelle ja kiinnittää viimeiset uppvikit kiinni ilman tarpeetonta sotkua. Muuten siinä ei ollut mitään erityistä, kunhan ottaa rennosti ja menetelmällisesti ja huolehtii saumojen tiiviydestä.

Voin tarjota muutamia kuvia myöhemmin, kun istun oikean tietokoneen äärellä.

Jossain toisessa ketjussa joku kommentoi, että he kokivat rakennusmarkan platonmatolla olevan voimakas muovinen/kemiallinen haju, mutta en ole huomannut sellaista siitä, jota käytin. Todennäköisesti rakennusmarkka on käyttänyt eri toimittajia vuosien varrella.

Stuff sanoi:
Ajattelin laittaa 50 mm pontattua solumuovia platonmaton päälle, sitten lastulevy ja lopuksi kokolattiamatto.
Valitsetko tuuletetun vai tiiviin kokolattiamaton? Neulanukka ilman tiivistä pohjaa päästää kosteuden läpi.

Fixartanten sanoi:
Valitsetko ilmastoidun vai tiiviin kokolattiamaton? Neulanukka ilman tiivistä pohjaa päästää kosteuden läpi.
Kokolattiamatto ei ole tiivis, mutta koska minulla on Platon-lattia ja ilmastoidut jalkalistat, niin kosteus haihtuu ensisijaisesti ylöspäin ja jalkalistojen kautta. Platon-ratkaisun vuoksi kokolattiamatolla tai lastulevyllä ei ole suoraa kosketusta mahdollisesti kosteaan betoniin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.