8 594 lukukertaa ·
18 vastausta
9k lukukertaa
18 vastausta
Kellarin ja portaat alas sisustaminen
Sivu 1 / 2
Aiemmat omistajat laajensivat taloa 10 vuotta sitten. Laajennuksen aikana rakennettiin kellari, joka on suunnilleen yhtä suuri kuin vanha, noin 30 m². Se on puoliksi pordreneroidun maan alla ja puoliksi maan päällä kellari-ikkunoilla. Viemäri ja vesi on, lattia on karkeasti valettu, OSB ja kipsilevy seinillä ja katossa, sähkö on vedetty. Tämä on tausta, ja mitä haluaisimme saada aikaan, on pesutupa, jossa on vähän säilytystilaa, sekä sauna ja suihku(kabini).
Istun vain suunnittelemassa ja tarvitsen vinkkejä ja inspiraatiota, yleisiä kysymyksiä:
Istun vain suunnittelemassa ja tarvitsen vinkkejä ja inspiraatiota, yleisiä kysymyksiä:
- Mikä on sopiva lattia? Nykyään lattiana on karkeasti valettu betoni, ja kattoon on noin 2,10 metriä, joten ei ole paljon varaa. Soveltuisiko klinkkeri? Mitä tarvitsee sen alle ja kuinka paljon se nostaa korkeutta? Ajattelin, että lattialämmitystä ei tarvita, koska tullaan tekemään pesutupa, ja patteri on helppo asentaa, kun kattila on viereisessä kellarin puoliskossa.
- Mitkä ovat sopivat seinät? Kuten sanottu, kipsilevyä on nyt ja kosteutta ei ole ollut ongelmana ainakaan vielä. Onko järkevää laatoittaa kaikki seinät vai vähän ylös ja sitten maalata?
- Uuden kellarin sisäänkäynti on vanhan kellarin kautta, mutta haluaisin mieluiten tehdä portaat alas yläpuolella olevasta olohuoneesta. Voiko tämä aiheuttaa ongelmia?
- Jotain muuta fiksua, mitä kannattaisi ottaa huomioon?
Jäsen
· Blekinge
· 12 296 viestiä
Klinkkeri lattialla on paras, mutta se tuntuu kylmältä. Korkeus 12-15 mm. Muovimatto tuntuu vähän lämpimämmältä, mutta vaatii tasoituskerroksen alle. Itse olisin valinnut klinkkerin plus halvan tekstiilimatto plus tohvelit.
Seinät: Vaikka et näe kosteutta, mielestäni rakenne kuulostaa epäilyttävältä. Itse olisin purkanut kaiken kipsin ja OBS:in. Sitten tasoittanut ja maalannut. Vaihtoehtoisesti kaakeloinut.
Sisäänkäynti olohuoneesta? täällä on ketju, jossa oli kellariraput, jotka päättyivät asuintilaan, ja sieltä tuli niin jäätävän kylmää, että asukkaat tulivat aivan hulluiksi.
Seinät: Vaikka et näe kosteutta, mielestäni rakenne kuulostaa epäilyttävältä. Itse olisin purkanut kaiken kipsin ja OBS:in. Sitten tasoittanut ja maalannut. Vaihtoehtoisesti kaakeloinut.
Sisäänkäynti olohuoneesta? täällä on ketju, jossa oli kellariraput, jotka päättyivät asuintilaan, ja sieltä tuli niin jäätävän kylmää, että asukkaat tulivat aivan hulluiksi.
Kiitos vastauksesta. Lattialle tulee varmaan klinkkeri ja jokin matto tai tohvelit niinkuin sanot. Mielestäni lattia ei ole kovin kylmä nyt, minulla on puhallinlämmittimet kellarissa ja pidän siellä noin 16 astetta. Sen pitäisi kai onnistua lämmittimelläkin.T Thomas_Blekinge sanoi:Klinkkeri lattialla on paras, mutta tulee tuntumaan kylmältä. Rakentaa 12-15 mm. Muovimatto tuntuu vähän lämpimämmältä, mutta vaatii tasoituskerroksen alle. Olisin suosinut klinkkeriä plus halpaa tekstiilimattoa plus tohveleita.
Seinät: Vaikka et näe kosteutta, mielestäni rakenne kuulostaa riskialttiilta. Olisin purkanut kaiken kipsin ja OBS:n. Sitten tasoittanut ja maalannut. Vaihtoehtoisesti laatoittanut.
Sisäänkäynti olohuoneesta? täällä on ketju, jossa oli kellariporras, joka päättyi asuintilaan, ja se veti niin hirveän kylmää, että he menivät aivan hulluksi.
Tuleeko aina kosteusongelmia Osb:stä ja kipsistä kellarissa? En ole katsonut pidemmälle kuin Osb-taso, joten en tiedä miltä se näyttää taustalla, mutta se on varmaan rakennettu puurungolla. Tuntuu vähän kurjalta purkaa kaikki, jotta voisi tasoittaa, silloin kai sähkö ja vesi jäävät esille. Olen tuntenut levyn alaosasta ja se on kuiva. Voiko lattialle laittaa klinkkerin ja maalata seinät, ja sitten purkaa enemmän seinäpeittoa myöhemmin, jos kosteus ilmenee? Vai onko kyseessä myös sisäpuolelta tuleva kosteus pyykistä ja saunasta?
Vedon en ole edes ajatellut, syntyykö sitä jos siellä on kohtalaisen lämmin? Ehkä saan mahtumaan portaikon, joka päättyy oveen, sen pitäisi toimia. Se voi olla hyvä myös kosteudenpoiston näkökulmasta, jos käyttää kuivausrumpua ja saunoo siellä alhaalla. Mieluiten en haluaisi ainoastaan päästä sisään vanhasta kellarista, sillä siellä on matala katto ja portaat sinne ovat hengenvaarallisia, jos on ottanut muutaman kylmän saunassa
Puhuttaessa kosteudesta. Mitä ilmanvaihtoa tarvitaan saunan ja pesutuvan kanssa? Riittääkö poistoilma, kuten Intellivent, joka minulla on kylpyhuoneessa? On painovoimainen ilmanvaihto.
Jäsen
· Blekinge
· 12 296 viestiä
Ehkä olet erittäin onnekas, ettei sinulla ole kosteusongelmia kellarissa olevien orgaanisten materiaalien kanssa. Tuleva tarkastaja tulee hylkäämään siellä olevat orgaaniset materiaalit. Mutta jos aiotte asua siellä ikuisesti, voi ottaa riskin ja laatoittaa tai maalata suoraan kipsiin. Ikävä sanoa, mutta se on sellainen tyypillinen projekti, jossa laajuus kasvaa koko ajan. Ensin: "Kulta, pitäisikö meidän siistiä kellarin kodinhoitohuonetta?"
" Totta kai! Laatoitus siihen niin siitä tulee kuin esitteessä."
"No, lattia pitää valaa uudelleen ja sitten on vaihdettava lattiakaivo, jotta ei menetä vakuutusta. Piikkaaminen edessä!"
"Hitto vieköön! Entä seinät sitten?"
"Täytyy purkaa. Sitten tulee uudet sähkö- ja vesivedot. 50 tonttua lisää."
"Mutta sinähän sanoit..."
Tuntuuko tutulta? Minulla se oli niin joka kerta.
" Totta kai! Laatoitus siihen niin siitä tulee kuin esitteessä."
"No, lattia pitää valaa uudelleen ja sitten on vaihdettava lattiakaivo, jotta ei menetä vakuutusta. Piikkaaminen edessä!"
"Hitto vieköön! Entä seinät sitten?"
"Täytyy purkaa. Sitten tulee uudet sähkö- ja vesivedot. 50 tonttua lisää."
"Mutta sinähän sanoit..."
Tuntuuko tutulta? Minulla se oli niin joka kerta.
Se ei ollut mitään, mitä myyjä tai minun tarkastajani mainitsivat, kun ostimme talon. Mutta ymmärrän, mitä tarkoitat. Aion aloittaa poistamalla hieman kipsiä ja OSB:tä nähdäkseni, miltä sen takana näyttää. Palaan myöhemmin siihen, mitä löydän sieltä.
Näen tässä oikeastaan kaksi vaihtoehtoa. Joko kellarivaihtoehto, jossa rappaan seinät ja säilytän sisäänkäynnin kellarin portaita pitkin. Toinen vaihtoehto on uskoa, että voi välttää kosteuden ja laatoittaa sekä lisätä portaat alas olohuoneesta. Mutta rehellisesti sanottuna kallistun ensimmäiseen vaihtoehtoon. Ehkä minun pitäisi käyttää rahat vanhan kellarin ja kellarin portaiden kunnostamiseen, jotta sieltä olisi helpompi kulkea.
Näen tässä oikeastaan kaksi vaihtoehtoa. Joko kellarivaihtoehto, jossa rappaan seinät ja säilytän sisäänkäynnin kellarin portaita pitkin. Toinen vaihtoehto on uskoa, että voi välttää kosteuden ja laatoittaa sekä lisätä portaat alas olohuoneesta. Mutta rehellisesti sanottuna kallistun ensimmäiseen vaihtoehtoon. Ehkä minun pitäisi käyttää rahat vanhan kellarin ja kellarin portaiden kunnostamiseen, jotta sieltä olisi helpompi kulkea.
Olen sisustanut kellarini pesutuvaksi ja suihkuksi. Minulla on portaat alas eteisestä. En tunne mitään kylmää vetoa kellarista. Minulla on ollut maalämpöä vuoden ajan. Asensin airmove-venttiilin pesutupaan, sitten on venttiili pesutuvan ja suihkun välissä. Olen asentanut intellivent-tuulettimen kylpyhuoneeseen hyvän ilmanvaihdon saamiseksi. Sen jälkeen asensin pyyhekuivaimen lämmönlähteeksi kylpyhuoneeseen. Ja tavallisen patterin pesutupaan. Pidän noin 18-20 astetta kellarissa. Minulla on myös itsevedon ilmanvaihto, mutta se on heikentynyt öljykattilan purkamisen vuoksi. Minulla on ilmanvaihtoventtiilit kaikissa huoneissa. Kylpyhuoneen seinät on sisustettu puulistoin, joissa on kosteussulku alla. Sitten OSB + kipsi. Vain kosteussulku suihkunurkan seinissä ja lattiassa, sitten lattialla on pelkästään klinkkeri ja seinillä kaakeli. Pesutuvassa minulla on vain kaakeli lattiassa ja 2 rapattua ulkoseinää. Väliseinä on vain maalattu. Toivottavasti se menee hyvin, mutta sen näen muutaman vuoden kuluttua. On olemassa myös metallirankoja, ne voivat olla parempia ja sitten pelkät kipsiseinät.
Paras vastaus
Revin katon ja asensin huntonitin LED-spottien kanssa. Revin kaiken seinästä, eriste oli musta joistakin paikoista. Olin käyttänyt rintapaneelia ja osb-tyyppiä. Myös puureikiä. Sujui melko mukavasti, käytin Weberin kipsiä, jonka puhdistin tasauspuikolla kiskoa vasten, joka rakensi 0,5 cm. Sitten käytin karkeaa harjaa, jonka kastelin vedessä ja tein hieman tekstuuria juuri ennen sen kuivumista. Tuli todella hieno. HUOM! Se kastuu ja on hankala, joten suojaudu hyvin (ei kai ole väliä, jos laitat suoraan klinkkeriä). Maalasin sitten silikaattimaalilla. Lattialla minulla on Granab-teräsprofiilit tuuletuksen alapuolella kosteuden ja radonin poistamiseksi. Sitten lastulevyt ja yksisauvainen parketti
tuli todella hyvä. Riko pari senttimetriä, niin voit tehdä paljon enemmän. Mutta varmista myös rakennetta.
En usko oikoteihin, vaan budjetoi, määritä työaika (minulla on kaksi pientä lasta) ja tee yksi asia kerrallaan. Olen remontoitu kaksi vuotta nyt, uudistanut koko takkahuone, rakentanut saunan ja suihkun, vaihtanut kaikki ikkunat kolmilasisiksi, ulko-ovet, lattiat, oikeastaan koko talon
Olen erittäin tyytyväinen! Ja pidän rahasta huolta enkä ole erossa
En usko oikoteihin, vaan budjetoi, määritä työaika (minulla on kaksi pientä lasta) ja tee yksi asia kerrallaan. Olen remontoitu kaksi vuotta nyt, uudistanut koko takkahuone, rakentanut saunan ja suihkun, vaihtanut kaikki ikkunat kolmilasisiksi, ulko-ovet, lattiat, oikeastaan koko talon
Olen erittäin tyytyväinen! Ja pidän rahasta huolta enkä ole erossa
Jäsen
· västra götaland
· 401 viestiä
Hetkinen! Onko tehty puulla kellarissa?T Tvapac sanoi:
Ehdottomasti NO NO, sen tiedon mukaan, jonka olen saanut. Täytyy olla teräsprofiilit, kun se on betonia vasten....
Kaikkitietävä
· The Great North
· 1 208 viestiä
Jos talo on vanha, he ovat varmasti naulanneet kehykset suoraan betoniin, ja kehykset imevät kapillaarisesti kosteutta riippuen salaojituksen laadusta. Remontoin takkahuoneeni, ja siellä oli mustaa takana ja alla.
Vinkkini pesutuvan lattialle on lattia muovimattojen, kuten Bergo xl:n, avulla, joka nostaa sinut irti kylmästä hyvin edullisesti.
Seinät? Näin minä tein! Uudet hienot seinät vanhojen edessä. Täysin ilman kosketusta kosteuteen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-gillestuga.279231/
Vinkkini pesutuvan lattialle on lattia muovimattojen, kuten Bergo xl:n, avulla, joka nostaa sinut irti kylmästä hyvin edullisesti.
Seinät? Näin minä tein! Uudet hienot seinät vanhojen edessä. Täysin ilman kosketusta kosteuteen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-gillestuga.279231/
OKEJ! Nyt olen tarkistanut. Siinä seinässä vanhaan kellariin päin oli vain puureunat ja eristys. Kolmessa ulkoseinässä on Leca-harkkoja ilman rappausta, teräsreunoja ilman eristystä, OSB-levyä ja lopuksi kipsiä. Kaikki vaikuttaa rutikuivalta.
Mutta moni teistä suosittelee poistamaan kaiken ja sitten rappaamaan, mikä mielestäni sopii hyvin kellariin. Voiko arvioida, mitä maksaa rappaukset kolmen Lecaharkkoseinän ylös 30 neliömetrin huoneessa? Itse rappauksen ja lattialaattojen asennuksen haluan ulkoistaa.
Juuri nyt harkitsen parantaa nykyistä kellariportaikkoa ja siistiä vanhan kellariosan, ja sitten laittaa samaa klinkkeriä koko kellariin. Uudessa kellarissa on erittäin karkeavalu, se näyttää olevan tasossa mutta karkea ja melko epätasainen. Voiko klinkkerit laittaa suoraan siihen kiinnityslaastilla, vai pitääkö se ensin tasoittaa?
Bergo XL on vanhassa kellarissa, en pidä siitä, koska lattia on niin karkeavalu alla. Tuntuu likaiselta. Mieluummin olisin klinkkerit ja mattoja sen sijaan.
Mutta moni teistä suosittelee poistamaan kaiken ja sitten rappaamaan, mikä mielestäni sopii hyvin kellariin. Voiko arvioida, mitä maksaa rappaukset kolmen Lecaharkkoseinän ylös 30 neliömetrin huoneessa? Itse rappauksen ja lattialaattojen asennuksen haluan ulkoistaa.
Juuri nyt harkitsen parantaa nykyistä kellariportaikkoa ja siistiä vanhan kellariosan, ja sitten laittaa samaa klinkkeriä koko kellariin. Uudessa kellarissa on erittäin karkeavalu, se näyttää olevan tasossa mutta karkea ja melko epätasainen. Voiko klinkkerit laittaa suoraan siihen kiinnityslaastilla, vai pitääkö se ensin tasoittaa?
Bergo XL on vanhassa kellarissa, en pidä siitä, koska lattia on niin karkeavalu alla. Tuntuu likaiselta. Mieluummin olisin klinkkerit ja mattoja sen sijaan.
Laattamiehesi voi varmasti sekä puhdistaa seinät että asentaa laatat nopeasti pienellä lisäkustannuksella. Huomaa, että hyvällä pohjatyölläkin se voi silti epäonnistua, kuten minulle kävi. Kysymys jälkeenpäin oli, kuinka korjataan tai vaihtoehto, alennus hinnasta. Jälkimmäinen toteutui, mutta näyttää hieman hankalalta. Voin suositella kiiltävää graniittikomposiittia, se heijastaa valoa erittäin hyvin.
Teen kyllä kaiken valmistelutyön, ja sitten antaa ammattilaisen tasoittaa ja asettaa laatat. Olen surkea siinä. Minulla on kaksi kaivoa valmiina karkearapatussa, joten haluan hieman kaltevuutta näihin. Sitten voin saumata ja tehdä loppuvalmistelun itse. Niin tehdään!Z zniff sanoi:Klinkkerinlaskijasi voi sekä tasoittaa seinät että asentaa klinkkerin kosteuden kanssa pientä lisäkustannusta vastaan. Huomaa, että hyvästä valmistelutyöstä huolimatta se voi silti epäonnistua, kuten minulle kävi. Kysymys sen jälkeen oli, kuinka korjata, vaihtoehtoisesti, alennus. Jälkimmäinen tapahtui, mutta se näyttää hieman vaaralliselta. Voin suositella kiiltävää graniittikomposiittia, se heijastaa valoa erittäin hyvin.
Olen edessäni sama tehtävä ja suunnittelen raa'an pontin asettamista lattian lastulevyjen päälle, jotka sitten ovat kelluvasti platonmatolla suoraan betonilattiaa vasten. Sitten luon ilmavirran platonmaton alle liittämällä muutamia pieniä putkia olemassa olevaan poistoilmanvaihtoon yhden seinän reunalla ja antamalla lattian rakoa hieman listan alla huoneen toisessa päässä, jotta se voi imeä huonelämpöistä ilmaa lattian alle. Taadaa! Kylmät lattiat ei enää!
Jäsen
· Västerbotten
· 872 viestiä
När det kommer till källare så finns det uppenbarligen två läger:
Det ena lägre tycker att man ska låta det vara kall betong överallt.
De andra lägre vill skapa samma miljö som på markplan och skiter i vad alla säger.
Det går ju att placera sig mitt i mellan. Dels finns det ju ingen generell regel på markförhållanden i hela Sverige. T.ex står mitt hus på en höjd och har cirkus 6 meter med sand ner till berg, min morfars hemställe står på morän där det behövs en stadig grävmaskin för att komma ner och huset jag växte upp i står i blålera med ständiga fuktproblem. Allt detta är inom Västerbottens ramar.
Dels har ju inte alla samma smak. Det går ju att bränna pengar på en beboelig källare istället för att lyfta taket på huset för en till våning eller utbyggnader.
Det finns ju bevisligen hyreshus och fastigheter med verksamhet med inredda källare utan att det är en sjö i dessa.
Så det är ju inte omöjligt att fixa till det.
Skulle det vara en skriven lag att besiktningsmän skulle slå ner på en inredd källare med träreglar så är en valfri sådan välkommen hem till mig. Ett av källarrummen är klädd med träreglar och pärlspont som jag håller på att riva ut. Finns inte ens rost på spikarna som sitter i pluggarna i ytterväggarna och det har suttit sedan 1966.
Sunt förnuft kommer man långt med. Regla inte med trä och bygg inte tätt om området är fuktbenäget, men riv inte ner sådant som är problemfritt bara för att det generellt borde vara fuktproblem i en källare.
Det ena lägre tycker att man ska låta det vara kall betong överallt.
De andra lägre vill skapa samma miljö som på markplan och skiter i vad alla säger.
Det går ju att placera sig mitt i mellan. Dels finns det ju ingen generell regel på markförhållanden i hela Sverige. T.ex står mitt hus på en höjd och har cirkus 6 meter med sand ner till berg, min morfars hemställe står på morän där det behövs en stadig grävmaskin för att komma ner och huset jag växte upp i står i blålera med ständiga fuktproblem. Allt detta är inom Västerbottens ramar.
Dels har ju inte alla samma smak. Det går ju att bränna pengar på en beboelig källare istället för att lyfta taket på huset för en till våning eller utbyggnader.
Det finns ju bevisligen hyreshus och fastigheter med verksamhet med inredda källare utan att det är en sjö i dessa.
Så det är ju inte omöjligt att fixa till det.
Skulle det vara en skriven lag att besiktningsmän skulle slå ner på en inredd källare med träreglar så är en valfri sådan välkommen hem till mig. Ett av källarrummen är klädd med träreglar och pärlspont som jag håller på att riva ut. Finns inte ens rost på spikarna som sitter i pluggarna i ytterväggarna och det har suttit sedan 1966.
Sunt förnuft kommer man långt med. Regla inte med trä och bygg inte tätt om området är fuktbenäget, men riv inte ner sådant som är problemfritt bara för att det generellt borde vara fuktproblem i en källare.
Kuulostaa järkevältä kaikki mitä kirjoitat. Jos alkaisin alusta, valitsisin rappauksen. Mutta nyt siinä on metallikehykset, kipsiä ja OSB, johon on vedetty sähkö ja vesi, tuntuu vähän harmilliselta repiä kaikki irti. Saattaa kuitenkin olla, että revin kaiken joka tapauksessa, haluaisin mielelläni valkoiseksi maalattua rappausta ja klinkkeriä.
Katto on myös kipsattu, mutta oikeastaan haluaisin paneelia. Hitto... täytyy varmaan repiä kaikki, näin käy kun joku muu on aloittanut ja sinun pitää jatkaa.
Katto on myös kipsattu, mutta oikeastaan haluaisin paneelia. Hitto... täytyy varmaan repiä kaikki, näin käy kun joku muu on aloittanut ja sinun pitää jatkaa.