1 174 lukukertaa ·
4 vastausta
1k lukukertaa
4 vastausta
Kellarin eristys sekä ulko- että sisäpuolelta.
Minulla on isodrän ulkopuolella maan alla, mutta haluan lisätä 50mm solumuovia sisäpuolelle saadakseni eristystä myös maanpinnan yläpuolelle. Seinän voi siis hengittää ulospäin, enkä näe ongelmaa estää lämmintä kosteaa sisäilmaa tunkeutumasta seinään, mutta ehkä jollain toisella on toisenlainen kokemus?
Mikä on kysymyksesi? Jos eristät sisäseiniä 50 mm solumuovilla, vai puhummeko lattiasta? Vaikea nähdä, kuinka voit eristää seinät solumuovilla samalla kun sinulla on diffuusioavoin ratkaisu valitettavasti. En osaa ulkoa U-arvoja, mutta jos en ole täysin väärässä, niin Ruotsissa vähintään 200 mm solumuovia kapillaarikatkokerroksen yläpuolella luokitellaan eristetyksi. Autotallissa on varmaan 200 mm. Asuintilassa käytetään varmaan 300 mm, ellei valita toisenlaista eristysluokkaa tietenkin.B Bengtt sanoi:Minulla on isodrän ulkopuolella maan alla, mutta haluan lisätä 50 mm solumuovia sisäpuolelle saadakseni eristystä myös maanpinnan yläpuolella olevaan osaan. Seinä voi siis hengittää ulospäin, enkä näe ongelmaa estää lämmintä kosteaa sisäilmaa tunkeutumasta seinään, mutta jollain muulla saattaa olla toisenlaisia kokemuksia?
Ei lattiaa, seiniä. Kellari on 1,5 m maan alla ja 0,5 m maan päällä. Se osa, joka on maan alla, eristetään 200 mm Isodränilla, joka sekä eristää, salaojituttaa että tuulettaa ulkopuolella. Mutta en voi asentaa ulkoista eristettä maanpinnan yläpuolelle. Siksi ajattelin asettaa sen sisäpuolelle. Seinän tuulettuu ulospäin ja sisäpuolelle laitetaan yleensä tiivis muovi. Eikö se pitäisi toimia solumuovilla, eli tiiviillä eristyksellä sisäpuolella?F Fjonken sanoi:Mikä on kysymyksesi? Jos eristät sisäseinät 50 mm solumuovilla, vai puhumme lattiasta? On vaikea nähdä, miten voisit lisätä solumuovieristeitä seiniin ja samaan aikaan pitää ratkaisun diffuusioavoimena valitettavasti. En muista u-arvoja ulkoa, mutta jos en ole väärässä, niin 200 mm solumuovi kapillaarikatkoskerroksen yläpuolella on vähimmäisvaatimus Ruotsissa, jotta se laskettaisiin eristetyksi. Autotallissa on 200 mm. Asunto-osassa on vissiin 300 mm, ellet valitse erilaista eristysluokkaa.
Kellarissa on aina kosteutta riippumatta siitä, kuinka hyvin se on kuivattu. Henkilökohtaisesti en koskaan sekoittaisi muovia tällaisiin ympäristöihin, vaan rakentaisin ilmaraon tai käyttäisin eristystä, joka kestää sitä ympäristöä. Liimasin kevytbetonilohkoja kaikkien kellarini seinien päälle sen sijaan, että yrittäisin tehdä ilmarakoa tai eristää sisäpuolelta. Luulen, että ne olivat 70 mm paksut, ja sitten laasti päälle. En tiedä, antoiko se paremman eristyskyvyn, koska ehdin myydä talon ennen talven tuloa. Mutta ohjenuorana on, että pitäisi eristää kylmään päin. Ja koskaan ei pitäisi sekoittaa muovia tai orgaanista materiaalia kellariin. Toivottavasti tämä on antanut sinulle joitakin vastauksia.B Bengtt sanoi:Ei lattia, seinät. Kellari on 1,5 m maan alla ja 0,5 m maan yläpuolella. Se osa, joka on maan alla, eristetään 200 mm isodränillä, joka sekä eristää, kuivattaa että tuulettaa ulkopuolelta. Mutta en voi laittaa ulkopuolista eristystä maanpinnan yläpuolelle. Siksi ajattelin laittaa sen sisäpuolelle. Seinä tuulettaa ulospäin ja sisäpuolelle yleensä laitetaan tiivis muovi. Pitäisikö se toimia solumuovilla, siis tiiviillä eristyksellä sisäpuolelle?
Pitäisi toimia hyvin. Minulla on sandwich-seinä kahdella betonipuolella, joiden välissä on eristys, ja ulkopuolella on ollut porodrän 20 vuotta.B Bengtt sanoi:Minulla on isodrän ulkopuolella maan alla, mutta haluan lisätä 50 mm solumuovia sisäpuolelle saadakseni eristyksen myös siltä osalta, joka on maanpinnan yläpuolella. Seinä voi siis hengittää ulospäin, enkä näe ongelmana estää lämmintä kosteaa sisäilmaa tunkeutumasta seinään, mutta mahdollisesti jollain toisella on toisenlainen kokemus?
Klikkaa tästä vastataksesi