Aion laajentaa taloamme (katso liitetty kuva). Nykyiset seinät ovat 290 mm lecablokista ja rappaus. Uudet seinät tulevat olemaan täysin maanpinnan yläpuolella. Seinien paksuuden tulisi pysyä alle 300 mm (jotta pohjaratkaisu toimisi), mutta haluan myös hyvän energiatehokkuuden ja helppoa rakentamista (minulle). Olen rakentanut autotallin, mutta en ole koskaan muurannut seiniä, vain autotallin perustukset. Ajatukseni (vaihtoehto B) seinärakenteena olisi: Rappaus, 90 mm leca, 195 mm koolaus/eristys, Höyrysulku, 13 mm kipsilevy. Työjärjestys: Koolausten pystytys. Seinien muuraus. (Sitten on hyvä "muotti", jota seurata). Ulkopinnan rappaus. VP-putkien veto jne. Eristäminen, muovi ja kipsilevy päälle! Olenko aivan hakoteillä tällä ajatustavalla?

• Omakuva talon laajennuksesta, talon julkisivun leikkauspiirrokset kahdella eri vaihtoehdolla seinärakenteiksi: Alt A ja Alt B.
Luulen, että työjärjestys vaihtelee eri tapauksissa. Ensimmäisessä tapauksessa leca on kantava komponentti, ja on vaikea rakentaa koko rakennusta 45x45-koolauksilla, joten suosittelen muuraamaan ensin. Toisessa tapauksessa rakennat mieluummin kantavalla runkorakenteella ja silloin leca toimii lähinnä rappaustukena, joten silloin leca asennetaan viimeiseksi.

Kaikki riippuu siitä, kuinka hyvin eristetty haluat sen olevan. Vaihtoehto kaksi on tietysti paremmin eristetty, mutta uskon, että olisin jopa asentanut 50-100 millimetriä EPS (styrox) rappaustueksi lecan sijaan. Se on paljon yksinkertaisempaa, ja saat vielä paremmin eristetyn seinän. Ainoa haittapuoli on, että rappaus on herkempi, se ei kestä potkimista tai vastaavaa seinään kohdistuvaa voimaa.

Seinä tulee sijaitsemaan suoraan nurmikon yhteydessä, ja kun talossa on kaksi pientä lasta (ja joskus hieman hullu isä), on olemassa riski, että seinään saattaa tulla "iskuja" erilaisilla esineillä.

Siinä tapauksessa on varmaan parempi käyttää leca, joo.. :)

Onko olemassa muita vaihtoehtoja lecanille, esimerkiksi jotain sopivaa levymateriaalia, jota voisi sitten rapata saadakseen kestävämmän pinnan (kuin rapattu EPS). Tuntuu, että tämä ei ole oikein minun alaani.

Joo, voit aina käyttää paksu rappausta esimerkiksi puiterappu-levyillä. Luulen tosin, että voit käyttää sitä myös solumuovilla. Paksumpi rappaus onhan kestävämpää.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.