Hei!
Minulla on talo vuodelta 1965, joka on rakennettu kevytsoraharkoista (myyjän mukaan siporex) ja asun Etelä-Skaniassa
Tältä näytti yksi ulkoseinistä kellarissamme. Luultavasti maalattu "vääränlaisella" maalilla ja lisäksi alkuperäinen salaojitus.
Nyt olen alkanut kunnostaa kyseistä seinää, ja sekä maali että rappaus irtoavat pienimmästäkin kosketuksesta.
Olen raaputtanut koko matkan alas itse harkkoihin asti, mutta se on todellakin kova työ. Oletan, että minun on poistettava kaikki vanha rappaus ennen kuin voin laittaa uutta rappausta ja sitten maalata silikaattimaalilla?
Tarvitseeko minun saada koko seinä puhtaaksi? Vai voinko jättää maanpinnan yläpuolisen osan koskematta (se osa on hyvä, eikä siinä ole irtoamista)? Mitä hyviä työkaluja on olemassa vanhan rappauksen poistamiseksi harkoista? Tällä hetkellä hakkaan sorkkaraudalla ja vasaralla…
Lisäksi, mielestäni harkot eivät oikein näytä olevan siporexia kellarissa, jos katsoo tarkemmin harkkoja, joissa on vaurioita, ja näkee, mitä on "sisällä"??
Sen matkan olen tehnyt kellarissa neljässä huoneessa. Minulla oli kaksi talttaa, joista uhrasin tylsemmän. Jyskytin vasaralla ja etenin huone kerrallaan. Minulla on myös meisselivasara, mutta koin sen liian raskaaksi tehtävään. Suosittelen, että poistat kaiken, mikä irtoaa ja kaiken, missä on tyhjä tila takana, ja itse asiassa vähän ympäriltäkin.
Pohjustin ennen ja korjailin Putsbruk C:llä, jos primääriaine loppui, kostutin vedellä ja se pysyy tänä päivänä yhtä hyvin. Maalasin silikaattimaalilla 8-12 viikon jälkeen, en muista tarkkaan. Jos et ole tehnyt kuivatusjärjestelmää, näet uudesta rappauksesta, missä se kuivuu hitaammin. Etene huone huoneelta ja ota se sellaisena kuin se on. Se pitää saada alas ja ulos ja uutta materiaalia ylös. Filosofiani on, että en maksa kenellekään asioista, jotka osaan tehdä itse ja tämä työ vaatii eniten aikaa ja voimia.
En valitettavasti voi sanoa, millaisia blokkeja sinulla on.
Olen tehnyt saman asian kellarikerroksen huoneessa. Raavin irti sen, mikä oli irtonaista, ja poistin loput maalista betonihiomakoneella. (Pöllyää paljon.) Sinun ei tarvitse poistaa kaikkea vanhaa rappausta ennen kuin rappaat uudelleen. Vain maalin.
Kiitos kaikista vastauksista, salaojitus on vuodelta -65, joten sekin täytyy varmasti uusia, mutta se siirtyy seuraavaan projektiin (maksaa jonkin verran).
Sitten raaputan pois kaiken maalin ja kaikki irtonaiset rappaukset. Ne ovat hyvin kiinni monessa paikassa eikä siellä ole onttoa. Tämä koskee erityisesti niitä kohtia, jotka olivat täysin "vapaita" maalirakkeleista.
Tietenkin, jos kopautan vasaralla niin ne irtoavat sieltäkin, mutta jos ei tarvitse niin jätän ne koskematta.
Tässä näkee, missä olen kaavinut alas muuritiileen ja missä olen kaavinut pois kaikki irtonaiset rappaukset mutta jättänyt jäljelle ohuen kovan kerroksen, pitäisikö tämä pystyä rapaamaan uudelleen?
Nostan ketjua hieman, olen nyt saanut kaiken maalin ja rappauksen pois seinältäni On aika palauttaa, ajattelin laittaa uuden rappauksen ja sitten maalata silikaattimaalilla.
Mitä minun pitäisi ottaa huomioon, erikoisrappaus kellarin seinälle? Se on ulkoseinä, jossa on huono salaojitus, joten kosteutta on.
Hei,
Hyvin tehty, ei minun top 10 listalla asioista, joita haluan tehdä.
Mur och Putsbruk C pitäisi käyttää. Hieno s Bauhausissa noin 40 kr säkki. Olen kokeillut heittää päälle, mutta se ei mennyt kovin hyvin. Kaikki seinät olen "siveltänyt" laastinhaarukalla.
Anna kuivua 8-10 viikkoa ennen kuin maalaat silikaattimaalilla.
Näet muuten mitkä alueet eivät ole kuivuneet, ne ovat tummemman värisiä.
Ei todellakaan, se oli todella tuskallista Pahinta on, että ennemmin tai myöhemmin kellarin muihinkin seiniin tarvitaan sama käsittely.
Okei, en ole itsekään kovin kokenut, joten ehkä vain levitän sen sitten. Pitäisikö seinä kastella ennen rappauksen levittämistä? Tarvitseeko "verkottaa" vai onko se liioittelua kellarin seinää varten?
En haluaisi mielellään pilata edessäsi olevaa hauskaa, mutta rappaus ei ole myöskään top 10 hehe.. Melko raskasta tekniikasta riippumatta.
Olisin kostuttanut seinän ennen rappaamista enimmäkseen siksi, että uusi laasti ei kuivuisi liian nopeasti. Olen sekä esikostuttanut vedellä joillakin seinillä että sekoittanut 2 osaa vettä ja 1 osa primeria ja suihkuttanut toisille. Jälkikäteen voin sanoa, että se kiinnittyy yhtä hyvin. MUTTA pidän siitä, että esikostutan primerilla ja odotan jopa 24 tuntia, jotta pinta imee mahdollisimman vähän sen jälkeen.
En kuitenkaan olisi käyttänyt verkkoa, se tulee istumaan kuin.. valetulla.
Vinkki toiselta aloittelijalta; sekoita ensimmäisellä kerralla puoli säkkiä, osittain siksi, että se on raskasta, ja osittain siksi, että huomaat kuinka paljon sitä kuluu. Varmista sitten, että sinulla on tunti aikaa miettiä napasi kanssa, kun se kuivuu, ja silitä 60-90 minuutin kuluttua tasoituslevyllä poistaaksesi epätasaisuuksia. Suihkuta hieman vettä, niin saat kauniin pinnan. Jotkut vetävät tässä vaiheessa harjalla saadakseen kauniita pyyhkäisyliikkeitä. Itse jätin sen tekemättä ja silotin vain seinän niin tasaiseksi kuin pystyin. Lopputulos riippumatta on siisti ja ehdottomasti parempi kuin ennen. Sitten kun laitat maalin päälle, se on kuin Kodak-hetki, joka kannattaa kehystää.
Mielestäni on hienoa ja hyvä, että teet tämän itse, osittain säästääksesi vähän rahaa, mutta myös siksi, ettet tekisi kuten "monet" muut tekevät; peittävät seinän terästangoilla ja kipsilevyillä. Toinen tapa ei ole sinänsä parempi kuin toinen, mutta minusta tuntuu paremmalta tehdä perusteellinen työ alusta alkaen.
Bla, bla bla... Tässä höpötän ja kaikki mitä haluat tehdä on päästä alkuun ja rapata seinää. Älä anna minun häiritä
Kiitos kaikista vinkeistä! Ei varmaankaan tapahdu ennen viikonloppua, joten et häiritse ollenkaan
Työvaiheet ajattelin näin:
Kostuta seinä.
Levitä rappauslaasti jollakin teräslastalla.
Irrota laastiharjalla.
Mahdollisesti kostuta uudelleen ja aja kierros lisää rappauslaastilla rakentaaksesi hieman lisää.
Kyllä, minusta se vaikuttaa järkevältä, mutta Stefan N ehdotti verkotusta. Seinät olivat kuin sinun, enkä verkottanut ja ne tulivat silti hyvään kuntoon. Jos hän ehdottaa sitä, siihen on varmasti syy.
Jos otat muurarinlastan ja kaadat laastin hiertimen päälle, voit asettaa sen seinää vasten ja vetää ylöspäin niin, että laasti tarttuu. Työskentele alhaalta ylös. Vaikea selittää, mutta paina hiertä vastaan ja nosta ylöspäin. Silloin sen pitäisi onnistua. Pidä alue puhtaana, koska saattaa tulla paljon roiskeita, jotka voit kerätä talteen.
Voi ei, minulla on kaksi osiota seinillä, jotka täytyy rappata, mutta into on hävinnyt. Olisi hyvä saada sekin tehtyä viikonloppuna.
Siporex ei oikeastaan ole mikään parhain materiaali kellarinseiniin, se imee vettä kuin mikään muu. Olisin ehkä mieluummin satsannut ulkopuoliseen salaojitukseen ennen kuin olisin tehnyt mitään sisällä.
Joten nyt olen ainakin puhdistanut seinän, mikä raskas työ!! Siitä ei kyllä tullut suoraan tasainen ja hieno, johtuu varmaankin siitä että oli ensimmäinen kerta kun puhdistin seinän
Tuntuu siltä, että seinä pitäisi tasoittaa tasaiseksi ja hienoksi, mutta eikö sitä tehdäkin putskattuun kellariseinään?