Hei!

Noin 15 kuukautta sitten asensin keittiötason, se oli todella työlästä, se on 350 cm pitkä ja sahasin kaksi reikää hellaa ja pesuallasta varten. Ensin piti vuokrata auto, ostaa, saada pala ylös asuntoon, sahata kovaa tammea, se ei ollut helppoa.

Nyt siinä on pieni halkeama keskellä, laudat joissa liimaus on irronnut, pieni halkeama, mutta mitä tapahtuu ajan myötä? Kulkeeko halkeama pidemmälle ja kasvaako se isoksi ja rumaksi?!

Mietin uskallanko kiinnittää 1 tai 2 teräslevyä alapuolelle, jotka ruuvaan kiinni, jotta laudat pysyisivät paikoillaan eikä halkeaisi enempää, vai onko se turhaa? Pahentaako se asiaa? Vai pitäisikö yrittää ruuvata alapuolelta viistosti, jotta saisin eronneet laudat painettua toisiaan vasten? ...mutta ehkä riskillä, että muut laudat halkeavat erilleen?

(Taso on hyvin öljytty, joten se ei ole haljennut hoitovirheen takia)

Kuinka pitkä takuu Bauhausilla on? :-D

• Tykkään
Jj333
  • Laddar…
Ruuvitemppu vaikuttaa lähes täysin mahdottomalta minun silmissäni toteuttaa, vaatii varmaan paljon voimaa vetääksesi ne yhteen. Riippuen siitä, kuinka paha se on, olisin ehkä harkinnut vaha.

larry78 sanoi:
Ruuvikikka kuulostaa lähes täysin mahdottomalta minun silmissäni toteuttaa, tarvittaisiin varmasti paljon voimaa vetääkseen ne yhteen. Riippuen siitä, kuinka pahasti ne ovat, olisin varmaan harkinnut vax.
Hei Larry,

Mitä tarkoitat vax?

Luulen, että käytetään mehiläisvahaa "paikkaamaan" tammea, jotta vesi ei pääse halkeamiin jne. Olen käyttänyt vain kovaa vahaa ja painanut sen alas. Kysy lähimmältä huonekalupuusepältä tai hienopuusepältä. He voivat varmasti antaa sinulle lisää vinkkejä. On myös erilaisia muotoja parkettien korjaamiseen, jotka ovat luultavasti liimapohjaisia.

• Tykkään
Rebeccanna
  • Laddar…
Voit kokeilla plastista puuta tammen värissä.

Terveisin Putte

Fredrik.e sanoi:
Miten olet kiinnittänyt levyn?

Voi olla, että olet kiinnittänyt levyn väärin ja siksi se halkeilee.

Kaikki puulevyt tulee kiinnittää seuraavasti joko kulmilla tai jos se ruuvataan runkoon, niin runkoon pitää porata 10mm reikä ja sitten käyttää ruuvia ja prikkaa.

Tämä pitää tehdä, koska puulevyt liikkuvat melko paljon, vaikka sitä ei huomaisi..
Hei!

Olen tehnyt juuri näin, Ikea-rungot olivat valmiiksi poratut, laitoin vain muutaman ruuvin, mutta ehkä pieni säätö rungon korkeudessa aiheutti jännityksiä puuhun ja sitten se halkesi. Tai sitten se on muuten hyvällä paikalla ja halkesi silti. Se on pieni halkeama, mutta pelkään että se laajenee.

Aion viikonloppuna löysätä vähän ruuveja ja kiinnittää ne uudestaan, jotta se kiinnittyisi paremmin, ehkä en myöskään ruuvaa niitä aivan pohjaan asti, jotta se voi liikkua hieman.

Plastikkipuuta voisin ehkä etsiä, mutta en usko, että saan sitä mahtumaan halkeamaan, se on liian tiukka. Luulen, että ideani kiinnittää teräsprikalla oli hyvä, mutta ei ehkä auta ollenkaan.

Eikö kukaan muuten tiedä, mitä takuita rakennustarvikeliikkeillä on tästä? ei kai kukaan(?)
..siis että liimalevy voi haljeta....

Sellaiset levyt eivät useimmiten ole liimattu vedenkestävällä liimalla!
Siksi liima irtoaa saumoista.
Itselläni on kokemusta siitä, että IKEAn levyt eivät kestä vettä.

anaitis sanoi:
Sellaiset levyt eivät useimmiten ole liimattu vedenkestävällä liimalla!
Siksi liima irtoaa saumoista.
Minulla on itse kokemusta siitä, että IKEAn levyt eivät kestä vettä.
Aivan uskomatonta, kuinka voi liimata ilman vedenkestävää liimaa! Mitä hyötyä siitä on?

• Tykkään
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Mielestäni ajatus pellinpalikoista on kokeilemisen arvoinen. Jos sinulla on tilaa kiinnittää peltikulmia, joissa on M8-ruuvin vapausreiät, voit kiinnittää peltikulmat (90 asteen) puulevyyn kummallekin puolelle halkemaa ja kiristää sen M8 ruuvilla + mutterilla.

Se voisi tosin aiheuttaa uuden halkeaman jossain muualla ja johtaa siihen, että koko alakaapit täyttyvät peltikulmista ....  :-?

Puu on elävä (AINA!) = Täytyy pystyä liikkumaan (kosteaa, esimerkiksi syksy/kevät = haluaa lauta laajentua, kuivaa, esimerkiksi kesä/talvi = haluaa lauta kuivua/kutistua)

Tarkista, oletko kiinnittänyt levyn niin, ettei se voi liikkua (ihan kuten muutkin ovat täällä kirjoittaneet, ruuvia suuremmat reiät tai käyttämällä huonekalukulmia estävät sen liikkumisen). Metallilevyjen kiinnittäminen aluksi tekee levyn liikkeet vieläkin rajatummiksi, mikä luulen pahentaa vahinkoa. Jos olisin sinun tilanteessasi, käyttäisin "kova vaha" (pehmeä kitti) niin, että levy voi liikkua esteettä. Mahdollista on, että sinun on "lisättävä" (kitattava) myöhemmin. Jos käytetään muovipuuta, joka kovettuu enemmän kuin puu (ja on "kuollutta" materiaalia), uskon, että halkeama palaa hetken kuluttua.

Puun käyttö tällaisessa paikassa kuten pesualtaan luona (PALJON vettä!) on tuomittu epäonnistumaan. Se on todella kaunista, mutta se on paljon työtä (öljyämistä jatkuvasti).

Estääkseni näitä halkeamia, laittaisin esille vanhan "saippuapumpun", täytettynä parafiiniöljyllä (tai jollain muulla sopivalla öljyllä) työtasolle, niin että voi jatkuvasti helposti öljytä levyn. Se on tarpeen!!

http://www.ernstp.se/Mobelrenovering.htm (Baowachs)

Gnagare sanoi:
Puu on elävä (AINA!) = Sen täytyy voida liikkua (kosteaa, esim. syksy/kevät = levy haluaa laajentua, kuivaa, esim. kesä/talvi = levy haluaa kuivua/kutistua)

Katso, oletko kiinnittänyt levyn niin, ettei se voi liikkua (kuten muut ovat kirjoittaneet täällä, suurempi reikä kuin ruuvi tai huonekalukulmien käyttö ehkäisee)
Aloittaminen vaihtoehdolla kiinnittää metallilevyt alle tekee levyn liikkeistä vielä rajoittuneempia, mikä uskon pahentavan vahinkoa.
Jos olisin sinun tilanteessasi, käyttäisin "hårdvaxia" (pehmeä kitti), jotta levy voisi liikkua vapaasti. On mahdollista, että joudut "lisäämään" (kitillä) enemmän myöhemmin. Jos käytät muovipuuta, joka on kovempaa kuin puu (ja on "kuollut" materiaali), uskon, että halkeama tulee takaisin ajan myötä.

Puun pitäminen sellaisessa paikassa kuin pesualtaan lähellä (PALJON vettä!) on tuomittu epäonnistumaan. Se on erittäin tyylikäs, mutta sen kanssa on paljon työtä (öljyäminen säännöllisesti)

Halkeamien ehkäisemiseksi olisin laittanut vanhan "saippuapumpun", täynnä parafiiniöljyä (tai jotain muuta sopivaa öljyä) penkin päälle, jotta levy on helppoöljyttävä koko ajan. Se on välttämätöntä!!

[linkki] (Baowachs)
HEj!

Kiitos vastauksesta!
Olen tarkka ja asun yksin, käytän hyvin vähän vettä, en ole edes juurikaan laittanut ruokaa keittiössäni, kun olen nuori ;.) Joten halkeama ei ole syntynyt siksi, että olisin läikyttänyt vettä! ...vaan koska puu elää, kuten sanoit, ja ehkä siksi, että olen kiinnittänyt levyn liian tiukasti.

Aion porata runkoon hiukan suurempia ruuvinreikiä, jotta levy voi liikkua. Hårdvax kuulostaa hyvältä vinkiltä, mutta halkeama on niin pieni, etten voi edes laittaa seteliä sen sisälle. Kuvitelkaa, että liimaatte kaksi puupalaa yhteen, näiden palojen väliin jää rako, kuinka tiukasti ne puristattekaan yhteen, sellaiselta se näyttää.

Levyn päällä on paksu kerros öljyä, olen öljynnyt sen kolme kertaa ostaessani sen, mutta muutaman viikon tauoin välein. Keitetty pellavaöljy sekoitettuna siihen toiseen, minkä nimen olen unohtanut.

Toivotaan todella, ettei se halkea enempää ja näytä rumalta. Oli paljon työtä viedä kotiin tämä kirottu levy. Kallis myös. Toki haluaisin graniittia, mutta maksaa 15,000kr siitä, en kiitos!! Olen pienipalkkainen. Täytyy mainita, että pöytäni on 3,05 metriä, ei mikään pieni pala.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.