890 lukukertaa ·
3 vastausta
890 lukukertaa
3 vastausta
Keittiöremontti, pohdinnat
Suunnittelen keittiöremonttia, jossa nykyinen keittiö pitää purkaa. Olen hieman epävarma siitä, kuinka paljon oikeastaan täytyy purkaa parhaan tuloksen saavuttamiseksi, joten toivon saavani hyviä neuvoja täältä ;-)
Ensimmäinen ideani oli purkaa keittiö ja myös poistaa lastulevyt kaikilta seiniltä, jotta sähköasentajalle olisi helpompaa vetää uudet sähköt tarvittaviin paikkoihin ja laittaa sitten vanerin+gyprocin. Vaihtoehtona on jättää lastulevyt paikoilleen ja vain laittaa remonttikipsi ja toivoa, että sähköasentaja voi silti hoitaa sähkön vedon. Onko helppoa vetää uudet sähköt seinään ilman, että levyt puretaan? Ajattelen, että se on hankalaa, varsinkin jos täytyy päästä ohitse koolauksista jne.? Sähköä on jo kaikissa seinissä (pistorasioita, lamppu tiskipöydän yläpuolella jne.), mutta luultavasti tarvitaan joitakin uusia vedätyksiä pistorasioille tiskipöydän luokse jne.
Sama kysymys koskee myös kattoa: joko rakentaa se alas asentaakseen spotteja/kaiuttimia, tai tehdä reikiä olemassa olevaan kattoon (lastulevy) ja käyttää spotteja, jotka eivät vaadi pottaa jne.
Miten te olisitte tehneet? Otan kiitollisena vastaan vinkkejä!
Ensimmäinen ideani oli purkaa keittiö ja myös poistaa lastulevyt kaikilta seiniltä, jotta sähköasentajalle olisi helpompaa vetää uudet sähköt tarvittaviin paikkoihin ja laittaa sitten vanerin+gyprocin. Vaihtoehtona on jättää lastulevyt paikoilleen ja vain laittaa remonttikipsi ja toivoa, että sähköasentaja voi silti hoitaa sähkön vedon. Onko helppoa vetää uudet sähköt seinään ilman, että levyt puretaan? Ajattelen, että se on hankalaa, varsinkin jos täytyy päästä ohitse koolauksista jne.? Sähköä on jo kaikissa seinissä (pistorasioita, lamppu tiskipöydän yläpuolella jne.), mutta luultavasti tarvitaan joitakin uusia vedätyksiä pistorasioille tiskipöydän luokse jne.
Sama kysymys koskee myös kattoa: joko rakentaa se alas asentaakseen spotteja/kaiuttimia, tai tehdä reikiä olemassa olevaan kattoon (lastulevy) ja käyttää spotteja, jotka eivät vaadi pottaa jne.
Miten te olisitte tehneet? Otan kiitollisena vastaan vinkkejä!
Vaikea sanoa tietämättä tarkalleen, miten uudet pistorasiat ym. tulee sijoittaa nykyisiin nähden.
Kaikkein siistimpää on tietysti purkaa seinät ja tehdä uudestaan. Oletan, että sähköasentaja laittaa sähkön seinän päälle muuten. Yksi vaihtoehto voi olla vetää se yläkaappien alle, jolloin sitä ei näy, vaikka se on avoinna.
Katossa olisin luultavasti laittanut spot-lamput olemassa olevaan kattoon, ja käyttänyt LED-spotteja, jotka eivät vaadi pottia. Korkeus on minulle tärkeä asia.
Kaikkein siistimpää on tietysti purkaa seinät ja tehdä uudestaan. Oletan, että sähköasentaja laittaa sähkön seinän päälle muuten. Yksi vaihtoehto voi olla vetää se yläkaappien alle, jolloin sitä ei näy, vaikka se on avoinna.
Katossa olisin luultavasti laittanut spot-lamput olemassa olevaan kattoon, ja käyttänyt LED-spotteja, jotka eivät vaadi pottia. Korkeus on minulle tärkeä asia.
Kyllä, tällä hetkellä olen eniten kallistumassa siihen, että puran alas ja laitan uudet seinälevyt. Tämän etuna on, että se helpottaa sähköasentajaa, voin tarkistaa ulkoseinien kunnon (katsoa, ettei siellä ole kosteuden jälkiä jne.) ja voin myös (mahdollisesti) laittaa eristeitä sisäseinille äänenvaimennuksen vuoksi.thomasx sanoi:Vaikea sanoa tietämättä tarkalleen, miten uudet pistorasiat jne. pitäisi sijoittaa suhteessa olemassa olevaan.
Kiitos ajatuksistasi
Niin, siisteintä olisi varmaan purkaa seinät ja tehdä uudestaan. Oletan, että sähköasentaja laittaa sähkön muuten seinän päälle. Yksi vaihtoehto voisi olla vetää se yläkaappien alle, niin että sitä ei näy vaikka se kulkisi avoimesti.
Katossa olisin varmaan laittanut spotit olemassa olevaan kattoon, ja sitten käyttänyt LED-spotit, jotka eivät vaadi pottia. Kattokorkeus on arvokas, mielestäni.
Mitä tulee kattoon, ajattelin, että jos lasken sen alas ja laitan esimerkiksi Huntonit-levyt, niin vältyn 1. olemassa olevan katon tasoitukselta/maalaukselta ja 2. voin helposti asentaa spotit ja mahdolliset kattokaiuttimet ilman, että sähköasentajan tarvitsee etsiä sähköä olemassa olevasta katosta. Haittapuolena on, että menetän muutaman cm kattokorkeudesta. Minulla on huono käsitys siitä, millaisia LED-spotit nykyisin on, jotka eivät vaadi mitään pistorasiaa tai pottia, mutta se tuntuu spontaanisti vähän siltä, että asentaisin spotit kattoon, jossa eristys on suoraan levyjen yläpuolella.
Kirjoitin luultavasti tämän viestin enimmäkseen "ajatellakseni ääneen", koska olen jahkaillut edestakaisin. Löysin äskettäin pitkän rivin säikeitä käyttäjältä "snowjim", joka näyttää tehneen paljon siitä, mitä itsekin suunnittelen (ja lisäksi 1970 rakennettuun taloon kuten omani)
Klikkaa tästä vastataksesi