1 923 lukukertaa ·
12 vastausta
2k lukukertaa
12 vastausta
Käyttää 95x45 puutavaraa vaikka minulla on 70x45 seinät?
Jäsen
· Västra Götaland
· 18 viestiä
Ehkä outo kysymys, mutta minulla on noin 50 juoksumetriä 95x45 ylimääräistä ja noin 20 juoksumetriä 125x45 ylimääräistä. Olen sisustamassa ullakkoa ja aion rakentaa neljä huonetta 70x45-rimoilla. Ehkä 25m väliseiniä. Ajattelin laittaa OSB- ja yksinkertaisen kipsilevyn väliseiniin eristeen kanssa. Lisä-äänieristykseen saatan laittaa tuplakipsin johonkin huoneeseen päin.
Voisin rakentaa yhden tai kaksi seinää 95-puulla käyttääkseni sitä, sen sijaan että tarvitsisin ostaa uutta 70mm-puuta, mutta en haluaisi menettää 2,5cm tarpeettomasti, koska ullakko on melko pieni (60m²).
Siksi kysyn, onko jollakulla ehdotuksia, miten voisin käyttää 95 tai 125-puuta jollain tavalla, vaikka rakennan 70-seiniä?
En saa palauttaa puutavaraa ja arvaan, että sitä on vaikea myydä esimerkiksi Tori.fi:ssä. Vaihtoehto on tietysti laittaa se avotakkaan
Voisin rakentaa yhden tai kaksi seinää 95-puulla käyttääkseni sitä, sen sijaan että tarvitsisin ostaa uutta 70mm-puuta, mutta en haluaisi menettää 2,5cm tarpeettomasti, koska ullakko on melko pieni (60m²).
Siksi kysyn, onko jollakulla ehdotuksia, miten voisin käyttää 95 tai 125-puuta jollain tavalla, vaikka rakennan 70-seiniä?
En saa palauttaa puutavaraa ja arvaan, että sitä on vaikea myydä esimerkiksi Tori.fi:ssä. Vaihtoehto on tietysti laittaa se avotakkaan
Kaikkitietävä
· Västra götaland
· 10 939 viestiä
Onko sijainti tärkeä, voit asettaa ne "toiselle puolelle" ja käyttää niitä 45-lattalautoina?
Jäsen
· Västra Götaland
· 18 viestiä
Joo, mutta minun on oltava osb molemmin puolin, joten jos laitan 70mm pitkin lattiaa ja sitten pystysuora 95-regel toiseen suuntaan, minun täytyy laittaa se toiselle puolelle eikä mahdu kahta rinnakkain, kun 45+45 on 90 leveä ja lattiassa oleva regel on vain 70mm leveä. Ne olisi mahdollista asettaa hieman limittäin ja sitten poiketa CC600:sta hieman, jos se on ymmärrettävää. Mutta se tuntuu hieman turhan monimutkaiselta vain säästääksesi ehkä 1000 kr uusissa 70-regelissa.Dan_Johansson sanoi:
Kaikkitietävä
· Västra götaland
· 10 939 viestiä
Voit ostaa 45x45 ja laittaa lattialle? Eihän se maksa niin monta kruunua?
Edit: tai sitten ostat pöytäsahan ja sahaat pois 20mm pituudesta.. Ne ovat varmaankin ne vaihtoehdot, jotka ovat olemassa?
Edit: tai sitten ostat pöytäsahan ja sahaat pois 20mm pituudesta.. Ne ovat varmaankin ne vaihtoehdot, jotka ovat olemassa?
Sehän on niin, miten sinun täytyy tehdä. Mutta eristäminen tekee siitä hankalaa...
Toinen hämmentävä vaihtoehto on kallistaa niitä, mutta silloin sinun täytyy kiinnittää levy "harjalle".
Et voi halkaista niitä?
Toinen hämmentävä vaihtoehto on kallistaa niitä, mutta silloin sinun täytyy kiinnittää levy "harjalle".
Et voi halkaista niitä?
Jäsen
· Västra Götaland
· 18 viestiä
Se hullunkurinen vaihtoehto jätän kyllä väliinNyfniken sanoi:
Ajattelin vähän, voisinko laittaa ne niin, että ylempi lankku menee pitkin kattoa ja sitten lyhentää osb-levyt niin, että ylimpänä tulee kipsi + palkki + kipsi ja alempana kipsi + osb + palkki + osb + kipsi. Kuitenkin, osb + osb on vain 22mm ja siten palkki on 3mm leveämpi kuin osa seinästä, jossa on osb, joten kipsi saattaa pullistua hieman. Mutta minun täytyy joka tapauksessa asentaa harvapaneeli kattoon (28mm korkea), joten jää 45-28mm = 17mm, jossa kipsi menee suoraan palkkia vasten ja siis pullistuu hieman. Ehkä se on ok? Mutta siinä on myös vähän näpertämistä. Kenties reguloida palkkeja on helpompaa.
Jäsen
· Västra Götaland
· 18 viestiä
Niin tarkoitit näin. Rakentaa 45mm-seiniä? 45mm-seinät saattavat riittää ja voin laittaa kaksinkertaisen kipsin lisäksi osb, jos haluan parempaa äänieristystä Tämä on myös vaihtoehto totta kai.Dan_Johansson sanoi:
Jäsen
· Västra Götaland
· 18 viestiä
Rickard.
Jäsen
· Riktiga Norrland
· 7 433 viestiä
Rickard.
Jäsen
- Riktiga Norrland
- 7 433 viestiä
Aja kuten ensimmäinen ehdotti, osta 45x45 (tai halkaise yksi sääntö, näiden korkeudella on vähemmän merkitystä) kynnykselle ja yläsidepuulle ja rakenna kapeampi seinä. 45 sääntöjä, osb ja kipsi tekevät vakaasta seinästä. Toki saatat menettää hieman äänieristyksessä, mutta tuskin huomattavasti.
Viimeksi muokattu:
Olen samaa mieltä, olen myös tylsä.
Ovatko vanhat reglarna, jotka sinulla on, edelleen suoria ja hienoja? Kokemukseni mukaan paljon sellaista, mitä on ollut irrallaan jossain pidempään, on vääntynyt käyttökelvottomaksi, paitsi jos ne käytetään kaminan polttoaineena.
Laittaa reglarna poikittain ja saada 45mm on mahdollisuus, mutta vähän tylsää, jos kyseessä on eristetty seinä, koska silloin tulee enemmän pinta-alaa säännön kanssa ja vähemmän eristykseen. Mutta se riippuu tietenkin siitä, kuinka tärkeää eristys on siellä, tietty lämpövuoto voi olla täysin OK:
Jos 120-reglarna ovat hienoja ja suoria, niin ehkä voi harkita näiden halkaisemista tarkasti keskeltä ja saada satunnaisesti 59x45 reglarna rakennettavaksi. Mutta riittääkö materiaali sitten? Siitä tulee noin 40 juoksumetriä.
Ovatko vanhat reglarna, jotka sinulla on, edelleen suoria ja hienoja? Kokemukseni mukaan paljon sellaista, mitä on ollut irrallaan jossain pidempään, on vääntynyt käyttökelvottomaksi, paitsi jos ne käytetään kaminan polttoaineena.
Laittaa reglarna poikittain ja saada 45mm on mahdollisuus, mutta vähän tylsää, jos kyseessä on eristetty seinä, koska silloin tulee enemmän pinta-alaa säännön kanssa ja vähemmän eristykseen. Mutta se riippuu tietenkin siitä, kuinka tärkeää eristys on siellä, tietty lämpövuoto voi olla täysin OK:
Jos 120-reglarna ovat hienoja ja suoria, niin ehkä voi harkita näiden halkaisemista tarkasti keskeltä ja saada satunnaisesti 59x45 reglarna rakennettavaksi. Mutta riittääkö materiaali sitten? Siitä tulee noin 40 juoksumetriä.
Klikkaa tästä vastataksesi