20 078 lukukertaa ·
47 vastausta
20k lukukertaa
47 vastausta
ullakkotila kantava vai ei?
Samaan aikaan voidaan laittaa lopullinen vastuu talonomistajalle. Jos joku purkaa kantavia seiniä pelkästään nettikirjoituksen perusteella, jonka on tehnyt tuntematon ihminen klovni-avatarilla, niin se on imho oma moka.KnockOnWood sanoi:
Kuten sanoin, kiitos kaikesta avusta! Halusin vain kuulla, mitä mieltä olitte, en ajatellut tehdä mitään ennen kuin olen tuonut paikalle jonkun, joka osaa. Joten teidän ei tarvitse käydä toistenne kimppuun, kaikki mielipiteet ovat tervetulleita! Btw mistä voi saada piirustuksen taloon? Minulla ei ole aavistustakaan, mihin voisi kääntyä. Se on tosiaan vuodelta 1942.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä

Rakensin uuden seinän puolen metrin verran sisäänpäin ja purin sitten toisen. Ei tapahtunut mitään. Ei vaikuttanut siltä, että seinässä olisi ollut mitään painetta. Toinen seinä, ajattelin vain tehdä siihen aukon ja laittaa liukuovet.
Mutta en siis tiedä, oliko sillä mitään kantavaa tarkoitusta tai ei, koska en ole kutsunut asiantuntijaa sinne. Mutta siirtää se puolen metrin verran ei ollut ainakaan mikään ongelma!
Yksinkertainen tapa testata, onko jokin, joka kuitenkin pitää poistaa, kantava, on sahata se poikki yksinkertaisella vaakasuoralla leikkauksella. Jos saha juuttuu kiinni, se on kantava. Katkaistu kantava osa voidaan, jos olet huolissasi, vahvistaa jollakin naulalevyllä, kunnes se on korvattu uudella kantavalla rakenteella, meidän tapauksessamme neljä kertaa niin paksulla liimapuupalkilla.
täsmälleen kuten anna_h selittää tein minäkin. Ja se oli löysästi, joten se ei uponnut! Mutta vaikka seinä ei ole kantava, siihen voi silti kohdistua hieman painetta.
Se sininen, mitä näet, on tuulensuojakangas ilmanvaihtoa varten. Olin vähän paniikissa kun kattoremontti piti tehdä marraskuussa. Ei ollut ilmanvaihtoa, ja useat kattotuolit olivat huonokuntoisia. Joten pidin katon täysin avoinna, korjasin huonot kattotuolit ja laitoin tuulensuojakankaan masonitin sijasta, koska se meni nopeammin. sitten 2"2 ja raakalauta. Juuri kun laitoin viimeisen kattotiilirivin, tuli lumi, joskus on tuuria
Se sininen, mitä näet, on tuulensuojakangas ilmanvaihtoa varten. Olin vähän paniikissa kun kattoremontti piti tehdä marraskuussa. Ei ollut ilmanvaihtoa, ja useat kattotuolit olivat huonokuntoisia. Joten pidin katon täysin avoinna, korjasin huonot kattotuolit ja laitoin tuulensuojakankaan masonitin sijasta, koska se meni nopeammin. sitten 2"2 ja raakalauta. Juuri kun laitoin viimeisen kattotiilirivin, tuli lumi, joskus on tuuria
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Ulottaako?
Voit tietenkin eristää ja paneloida koko katon, jotta sivuvintit eliminoidaan. Mutta ei varmaankaan kannata poistaa pystysuoria tukijalkoja. Jos ne ovat oikean kokoiset, ne toimivat varmasti tarkoituksenmukaisesti.
Muuten näyttää siltä, että kirvesmiehillä oli kiire kattoa laittaessaan. Moni naula ei osunut lähimpään ruoteeseen. Toivottavasti katto ei lennä tiehensä. Mutta se on varmaankin ollut paikoillaan jo muutaman vuoden
Voit tietenkin eristää ja paneloida koko katon, jotta sivuvintit eliminoidaan. Mutta ei varmaankaan kannata poistaa pystysuoria tukijalkoja. Jos ne ovat oikean kokoiset, ne toimivat varmasti tarkoituksenmukaisesti.
Muuten näyttää siltä, että kirvesmiehillä oli kiire kattoa laittaessaan. Moni naula ei osunut lähimpään ruoteeseen. Toivottavasti katto ei lennä tiehensä. Mutta se on varmaankin ollut paikoillaan jo muutaman vuoden
Jo, se on ollut paikoillaan vuodesta -69....
Kuinka eristän?
Minulla täytyy kai olla jonkinlainen ilmarako eristyksen ja raakalautojen välillä?
On jännittävää laskea projektia.
Unelma on purkaa koko yläkerta ja uudistaa kylpyhuone jne.
Suunnittelen asentaa takka (2 kpl) yksi keittiöön ja yksi olohuoneeseen, joten täytyy miettiä, missä on parasta, että putki nousee ylös.
Täytyy vaihtaa katto 5-10 vuoden sisällä ja ajattelin silloin ehkä asentaa takat samalla.
Kuinka eristän?
Minulla täytyy kai olla jonkinlainen ilmarako eristyksen ja raakalautojen välillä?
On jännittävää laskea projektia.
Unelma on purkaa koko yläkerta ja uudistaa kylpyhuone jne.
Suunnittelen asentaa takka (2 kpl) yksi keittiöön ja yksi olohuoneeseen, joten täytyy miettiä, missä on parasta, että putki nousee ylös.
Täytyy vaihtaa katto 5-10 vuoden sisällä ja ajattelin silloin ehkä asentaa takat samalla.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 viestiä
Se, että sahaus sujuu hyvin ja on tyytyväinen, jos saha ei kiristy. Olen kuullut, että joskus kattovintin "pylväät" eivät ole paikallaan ottamaan vastaan katon painetta, vaan välipohja roikkuu kattoparrussa. Eli, jos välipohjalla on hieman liian pitkä jänneväli, se saa tukea roikkumalla kattoparrussa.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Se saattaa johtua myös vuodenajasta?hempularen sanoi:
Jos katolla on paljon lunta, pääjalat todennäköisesti taipuvat alaspäin ja tukijalat joutuvat puristusvoiman kohteeksi.
Ja ehkä päinvastainen tilanne, kun ei ole lunta.
Mutta en tietenkään tiedä mitään talonrakennuksen statiikasta

