25 797 lukukertaa ·
21 vastausta
26k lukukertaa
21 vastausta
Kattotuolit
Sivu 1 / 2
Kuinka rakennan kattotuolin 5mx3mx3m?
Minkä tyyppisiä kattotuoleja tarvitset, runko, ristikkorakenne, ruotsalainen jne., on olemassa valtavasti erilaisia rakenteita. Jos ehdottomasti haluat tehdä ne itse, osta kattotuolikäsikirja, mukana tulee rakennesuunnittelu- ja mitoitusohjelma puutavaralle ja piikikkäille. Muuten, jos on aikaa odottaa, on sekä halvempaa että helpompaa ostaa valmiiksi valmistettuja kattotuoleja... tiedän kokemuksesta, kun itse rakennan viisi runkokattotuolia, jotka sisältävät noin 3000 ankkurinaulaa. Tämä on ensimmäinen ja viimeinen kerta kun rakennan sellaisia kattotuoleja itse!!
Kiitos c_vette vastauksesta! Minulla ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa kaikkea valmiina.Onhan kai paloja, jotka voi tehdä itse.Tarkoitin satulakattoa, jonka kaltevuus on 27 astetta.Halusin tietää, miten YKSI satulakatto rakennetaan, ja käyttää sitä mallina muihin.Tarvitsen 10 samanlaista!
Yksi niksi on etsiä rakennusohjeita esimerkiksi svensk trä ja finja betong -sivustoilta. Jälkimmäisellä on joitakin rakennusprojekteja, joissa tarkoitus on rakentaa seiniä heidän tuotteillaan, mutta heillä on myös piirustuksia kattoratkaisuista, mm. kattoristikoita hieman eri leveydeltä.
Kiitos mats_o vastauksesta! Hyviä vinkkejä!
Lainasin kattotuolikirjan kirjastosta. Laskentapohja ja piirustukset liitettiin rakennuslupahakemukseen.
Karkea laskelma naulaamisesta itse (Byggmax-prisinä):
Jänneväli 8,4m, 14°
Puutavarakustannus (noin 20m 45x195 ja noin 8m 45x95 noin 575:-/kpl
Naulalevyt noin 10kpl/puoli, eli yhteensä noin 20kpl/kattotuoli, keskihinta 10 €/kpl noin 200:-
Kiinnitysnaulat, en jaksa laskea, arvioin 400kpl/kattotuoli = 80 €
Yhteensä: 855:-/kpl - Sanotaan 1000 €/kpl varmuuden vuoksi.
Mitä maksaa vastaava valmis tuoli kuljetuksen kanssa?
Muistaakseni aiempi karkea laskelma osoitti suunnilleen puolet hinnasta, kun naulaa itse.
Kun ensimmäinen on tehty, loput sujuvat melko nopeasti.
Jos on 2 henkeä, tekee yhden kattotuolin tunnissa. Toinen sahaa ja toinen naulaa...ja aina löytyy uteliaita, jotka mielellään iskisivät muutaman naulan.
Totisesti nauloja tulee paljon ja se tuntuu käsivarressa, mutta kiinnitysnaulat menevät nopeasti kun saa vauhdin päälle
se ei ole ihan sama kuin hakata viisituumaisia.
Karkea laskelma naulaamisesta itse (Byggmax-prisinä):
Jänneväli 8,4m, 14°
Puutavarakustannus (noin 20m 45x195 ja noin 8m 45x95 noin 575:-/kpl
Naulalevyt noin 10kpl/puoli, eli yhteensä noin 20kpl/kattotuoli, keskihinta 10 €/kpl noin 200:-
Kiinnitysnaulat, en jaksa laskea, arvioin 400kpl/kattotuoli = 80 €
Yhteensä: 855:-/kpl - Sanotaan 1000 €/kpl varmuuden vuoksi.
Mitä maksaa vastaava valmis tuoli kuljetuksen kanssa?
Muistaakseni aiempi karkea laskelma osoitti suunnilleen puolet hinnasta, kun naulaa itse.
Kun ensimmäinen on tehty, loput sujuvat melko nopeasti.
Jos on 2 henkeä, tekee yhden kattotuolin tunnissa. Toinen sahaa ja toinen naulaa...ja aina löytyy uteliaita, jotka mielellään iskisivät muutaman naulan.
Totisesti nauloja tulee paljon ja se tuntuu käsivarressa, mutta kiinnitysnaulat menevät nopeasti kun saa vauhdin päälle
katso takstolsfabriken.se tarjouksesta, ne olivat halpoja kun ostin
Valitettavasti he eivät koskaan vastanneet tiedusteluihini. Rakensin ne itse, mutta kiinnitin kaikki pellit ruuveilla. 8 kattokannatinta, kokonaispituus 6,80. Kävi noin 2000 ankkuriruuveja ja muutama bits.
Tutkin hintatilannetta (Norrland): 1500kr/kpl, lisäksi toimitus 2000kr. Päätin sitten ostaa purettua puutavaraa edullisesti (erittäin hyvässä kunnossa, peräisin sotilasrakennuksesta). Mukana oli sokkelipuut, lattianiskat, seinäniskat ja kattotuolipuut. Olen aikaisemmin rakentanut puuvajan ja ulkohuussin. Olen käynyt katsomassa valmiita kesämökkejä oppiakseni lisää. Olen siis aloittelija, mutta eihän kattotuolien rakentaminen voi olla niin vaikeaa. Naulaan mielelläni niin monta naulaa kuin tarvitaan. Pyysin erityisiä neuvoja. Kun asetetaan kaksi lankkua toistensa päälle, joista tulee kattotuolin yläosat, ja sahataan niiden päät viistoon, mikä määrää kuinka viistoon ne sahataan? Voiko tukipuun naulata seinäniskoihin ja sitten naulata yläosat tukipuuhun? Vai täytyykö koko kolmio ensin naulata yhteen ja sitten nostaa ylös ja naulata seinäniskoihin? Mielestäni kaikilla on pointtinsa perusteluissaan, mutta kuten mainitsin, minulla ei ole varaa ja lisäksi olisi hauskaa katsoa mökkiä ja sanoa: Tästä tuli hyvä!
en tiedä mitä tarkoitat 5x3x3 metriä... mutta skogsindustrierna on kuvaus niin sanotusta enkelstuganista.
http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar/
valitse ulkopuolella/enkelstugan
Sieltä löydät kattotuolin jännevälinen 5,2 metriä ja 6 metriä, ja voit valita lumivyöhykkeen. Kuitenkin kulma on hieman erilainen, hieman yli 30 astetta.
Ehkä voi auttaa.
Uskon itse, kuten monet muut täällä, että kattotuolit ovat järkevimpiä asioita ulkoistaa, ainakin jos jänneväli alkaa olla pidempi ja/tai mallit monimutkaisemmat.
Mutta OK, jos jänneväli on enintään 6 metriä ja erittäin yksinkertainen rakenne, niin voi luultavasti harkita niiden tekemistä itse.
minun 25 senttiä...
//ML
http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar/
valitse ulkopuolella/enkelstugan
Sieltä löydät kattotuolin jännevälinen 5,2 metriä ja 6 metriä, ja voit valita lumivyöhykkeen. Kuitenkin kulma on hieman erilainen, hieman yli 30 astetta.
Ehkä voi auttaa.
Uskon itse, kuten monet muut täällä, että kattotuolit ovat järkevimpiä asioita ulkoistaa, ainakin jos jänneväli alkaa olla pidempi ja/tai mallit monimutkaisemmat.
Mutta OK, jos jänneväli on enintään 6 metriä ja erittäin yksinkertainen rakenne, niin voi luultavasti harkita niiden tekemistä itse.
minun 25 senttiä...
//ML