39 704 lukukertaa ·
11 vastausta
40k lukukertaa
11 vastausta
Kattorakenne kasvihuoneelle
Ajattelin rakentaa kasvihuoneen puusta keväällä. Minulla on useita vanhoja ikkunoita hyvässä kunnossa, joten se varmaankin sujuu hyvin. Aion rakentaa runkorakenteen 45x95mm, jakovälillä noin 600mm.
Kuitenkin minulla on hieman pohdintaa kattorakenteesta. Kasvihuoneen koko tulee olemaan 260x450cm, sivukorkeus noin 200cm ja harjakorkeus noin 250cm. Katto tulee olemaan kennolevystä, joten kuormia ei ole paljon, mahdollisesti lunta lukuun ottamatta (Tukholman alue).
Näen itse kaksi eri vaihtoehtoa.
1) Harjapalkki 450cm plus ulkonemat, jotka lepäävät päädyillä.
2) Kattotuolit. Näiden käyttö kuitenkin veisi osan kasvihuoneen tilavuudesta, joten en ole kovin innostunut tästä ratkaisusta.
Joten, miten muut olette tehneet, onko olemassa muita vaihtoehtoja?
Minkä verran kantava harjapalkki tarvitsen näillä edellytyksillä?
Kuitenkin minulla on hieman pohdintaa kattorakenteesta. Kasvihuoneen koko tulee olemaan 260x450cm, sivukorkeus noin 200cm ja harjakorkeus noin 250cm. Katto tulee olemaan kennolevystä, joten kuormia ei ole paljon, mahdollisesti lunta lukuun ottamatta (Tukholman alue).
Näen itse kaksi eri vaihtoehtoa.
1) Harjapalkki 450cm plus ulkonemat, jotka lepäävät päädyillä.
2) Kattotuolit. Näiden käyttö kuitenkin veisi osan kasvihuoneen tilavuudesta, joten en ole kovin innostunut tästä ratkaisusta.
Joten, miten muut olette tehneet, onko olemassa muita vaihtoehtoja?
Minkä verran kantava harjapalkki tarvitsen näillä edellytyksillä?
Jäsen
· Västra Götaland
· 970 viestiä
Viistokatto on aina helpompi vaihtoehto tee-se-itse-tekijälle. Liimapuulla voidaan käyttää ohuempia mittoja. Kuka on sanonut, että katon täytyisi olla kiinnitetty kattopalkkien yläpuolelle?
Yritän kuvailla, miten rakennettiin puisia kasvihuoneita ennen kuin alumiinirakenteet tulivat muotiin.
Perusta: Valettu sokkeli, seisovat UNP100 palkit joka toinen metri (sinun tapauksessasi yhteensä 6 kpl). Palkit asetetaan 90 mm valmiin perustuksen ulkoreunasta sisäänpäin. Muuraa lecaharkkoja palkkien väliin, sopivaan peruskorkeuteen.
Seinät: Sokkeli, sokkelilauta 45x95. Seisovat jakaajat 45x70, jaettu sopivasti lasin leveyden mukaan. Kurkihirsi 45x95, läpimenevä pultti seisovissa palkeissa.
Katto: Jakaajat 45x70, kulmajakaajat päätyjä vasten 70x70, harjalauta 45x195.
Päädyt, asennetaan viimeisenä: Jakaajat 45x70, ovenkarmi 45x145.
Tuolloin voitiin ostaa jakaajia valmiilla lasiaukolla, mutta ne voi valmistaa myös itse. Joko yläjyrsimellä tai yksinkertaisemmin, naulaamalla kiinni ohut lista 15x22.
Ilmaluukut ja ovi lisätään.
Usein kasvihuoneet rakennettiin kokonaan kyllästetystä puutavarasta.
Perusta: Valettu sokkeli, seisovat UNP100 palkit joka toinen metri (sinun tapauksessasi yhteensä 6 kpl). Palkit asetetaan 90 mm valmiin perustuksen ulkoreunasta sisäänpäin. Muuraa lecaharkkoja palkkien väliin, sopivaan peruskorkeuteen.
Seinät: Sokkeli, sokkelilauta 45x95. Seisovat jakaajat 45x70, jaettu sopivasti lasin leveyden mukaan. Kurkihirsi 45x95, läpimenevä pultti seisovissa palkeissa.
Katto: Jakaajat 45x70, kulmajakaajat päätyjä vasten 70x70, harjalauta 45x195.
Päädyt, asennetaan viimeisenä: Jakaajat 45x70, ovenkarmi 45x145.
Tuolloin voitiin ostaa jakaajia valmiilla lasiaukolla, mutta ne voi valmistaa myös itse. Joko yläjyrsimellä tai yksinkertaisemmin, naulaamalla kiinni ohut lista 15x22.
Ilmaluukut ja ovi lisätään.
Usein kasvihuoneet rakennettiin kokonaan kyllästetystä puutavarasta.
Ei kukaan ole sanonut sitä, mutta melko monissa löytämissäni kuvissa ja luonnoksissa asia on ollut niin, joten kysymykseni. Pulpettak ei ole ajankohtainen, koska se ei sopisi yhteen talon ja muun naapuruston kanssa.Apprentice sanoi:
Voin suositella kirjaa "Moderna växthus" vuodelta 1926. Siinä kuvataan yksityiskohtaisesti rakenteet pienille ja suurille kasvihuoneille kaikissa muodoissa. Löysin oman kappaleeni http://www.bokborsen.se/index.php. Se on valitettavasti nyt pakattu - remontin (juuri niin) takia - joten en voi tarkistaa sitä puolestasi.
Katso myös:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/70621-takstolskonstruktion-till-vaexthus.html
Mitä puuta olet ajatellut käyttää? Itse suunnittelen kasvihuonetta ja kallistun luultavasti sydänmänty tai lämpökäsitellyn puutavaran puoleen, en halua painekyllästettyä kasvihuoneeseen.
Katso myös:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/70621-takstolskonstruktion-till-vaexthus.html
Mitä puuta olet ajatellut käyttää? Itse suunnittelen kasvihuonetta ja kallistun luultavasti sydänmänty tai lämpökäsitellyn puutavaran puoleen, en halua painekyllästettyä kasvihuoneeseen.
En ole vielä päättänyt, voisin harkita painekyllästettyä puuta, koska aion vain kasvattaa ruukuissa. Ajatustyötä on kuitenkin vielä jäljellä. Minulla on vanhoja maalattuja ikkunoita, joten minun täytyy maalata joka tapauksessa.mandus sanoi:Voin suositella kirjaa "Moderna växthus" vuodelta 1926. Siinä kuvataan yksityiskohtaisesti erilaisten pienten ja suurten kasvihuoneiden rakenteita. Löysin oman kappaleeni [linkki]. Se on valitettavasti nyt pakattuna - kyseessä on (juuri niin) remontti - joten en voi tarkistaa sitä puolestasi.
Katso myös:
[linkki]
Mitä olet ajatellut käyttää puuksi? Minulla itselläni on kasvihuonehaaveita ja aion luultavasti valita ydinmäntyä tai lämpökäsiteltyä puuta, en halua painetta kasvihuoneessa.
Tässä on hinnasto, selaa alaspäin "växthusglas"
http://www.allglas.se/intelligens/kund/sida.asp?sida=64
http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/86189-foensterglas.html
http://www.allglas.se/intelligens/kund/sida.asp?sida=64
http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/86189-foensterglas.html
Täältä löytyy piirustuksia erilaisista växthus.
http://bioengr.ag.utk.edu/Extension/ExtPubs/PlanList97.htm#Greenhouse Plans
http://bioengr.ag.utk.edu/Extension/ExtPubs/PlanList97.htm#Greenhouse Plans
Klikkaa tästä vastataksesi