Hei,
Ajattelen rakentaa katoksen talon ja autotallin väliin. Katos tulee olemaan 1,3 m leveä x 9,2 m pitkä, ja kiinnitän uudet palkit autotallin kattotuoleihin 14 asteen kulmalla. Toisin sanoen lohkaisen ulkopaneelin 10 eri kohtaan, joissa autotallin kattotuolit tällä hetkellä ovat.
Uudet palkit tulevat olemaan noin 3 m pitkiä ja osa, joka ulottuu autotallin seinästä, tulee olemaan 1,3 m. Osa, joka ei ulotu, kiinnitän autotallin kattotuoleihin ranskalaisilla ruuveilla 3 paikkaan jokaisen kattotuolin kohdalla. Mikä olisi palkkien mitoitus, jotta ne kestäisivät noin 1,3 m ylityksen?
Käytännössä lumen kuormat määrittelevät mitoituksen. Jos otetaan huomioon normaalit olosuhteet, c/c 1200 kattotuolien välillä ja Kronobergin lääni, voit käyttää seuraavia mittoja: C24 45x170, C18 45x195 ja C14 45x220. Jos olosuhteet ilmansuuntien suhteen ovat suotuisat, myös C14 45x195 pitäisi toimia. Samalla olet luonut tilanteen, jossa riski lumifikkareihin on ilmeinen, jos julkisivupiirustuksia tulkitaan. 14 astetta ei ole paljon kattokaltevuutta tällaisissa yhteyksissä. Tämän suhteen sinulla täytyy olla suunnitelma.
Käytännössä lumikuormat määräävät mitoituksen. Jos laskemme tavallisten olosuhteiden mukaan, c/c 1200 kattosauvojen välillä ja Kronobergin läänissä, voit käyttää seuraavia mittoja: C24 45x170, C18 45x195 ja C14 45x220. Jos olosuhteet ilmansuuntien jne. suhteen ovat suotuisat, myös C14 45x195 pitäisi toimia. Samalla olet luonut tilanteen, jossa riski lumen kerääntymiselle on ilmeinen, jos julkisivupiirroksia tulkitaan. 14 astetta ei ole paljon kattokaltevuutta tällaisissa yhteyksissä. Tämä sinun täytyy ottaa huomioon suunnittelussa.
Nousenko C24 45x195, niin pitäisi kattorakenteen kestää hieman enemmän? Tai vaihtoehtoisesti käyttää teräspalkkeja? En halua mieluiten lapioida lunta.
Lisäksi mainittakoon, että katos kallistuu lounaaseen, ja sinne tulee melko paljon aurinkoa (aurinkoisina päivinä siis )
C24 45x195 on varmaan hyvä idea. Se kestää huomattavasti suuremman lumikuorman. Teräs ei ole universaaliratkaisu. Se kestää kyllä vastaavan kuorman ohuemmassa mitassa, mutta on vaikeampi kiinnittää. Todella suurilla jänneväleillä käytetään yleensä liimapuuta.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.