Hei,

Olen laajentamassa vapaa-ajanasuntoa ja olen tekemässä leikkauspiirustusta rakennuslupaa varten. Nykyisessä talossa on ulkoseinät noin 2 metrin korkeudella ja sitten hieman kalteva sisäkatto, mikä tekee siitä, että sisäkorkeus on noin 2,2 m. Tämä tarkoittaa, että vaakasuorat kattopalkit eivät lepää suoraan ulkoseinien päällä, vaan ne ovat hieman ylempänä. Liitän piirustuksen, niin voi olla helpompi ymmärtää, mitä tarkoitan. Kysymykseni on, onko näin rakentaminen sallittua? (kaikissa näkemissäni kattopalkkikuvissa vaakapalkit ovat olleet pääosin ulkoseinien päällä)

Voin lisätä, että harjakorkeus on 3,4; rakennuskorkeus 2,2 m ja rakennusleveys 4 m.

Kiitos!

• Fritidstalon poikkileikkaus, jossa näkyy vinokatto ja seinät. Katon vapaana olevat palkit eivät lepää suoraan seinillä. Mittasuhteet: 3,4 m korkeutta.
Se voidaan rakentaa niin. Täytyy vain saada mitoitus oikein. Vaatii luultavasti hieman jämäkämmät kehykset kuin "tavalliset" kattotuolit.

Mitkä ovat rajasi, kun puhutaan puutavaramitoista?
(Oletan, että sen tulisi noudattaa olemassa olevan katon profiilia sekä sisä- että ulkopuolella?)

Itse mitoituksesta löytyy luultavasti muita täällä, jotka voivat ohjata sinut oikeaan suuntaan.

Kiitos nopeasta vastauksesta!

Laajennus on oikeastaan olemassa olevan osan leventäminen yllä olevassa kuvassa (aiemmin se oli hieman yli 2 metriä leveä, mutta sen pitäisi nyt olla 4 metriä). Harjakorkeus on kuitenkin suurempi kuin aiemmin, ja katon kaltevuudeksi laajennuksen jälkeen saan hieman yli 29 astetta. Mökki sijaitsee lumialueella 2.

Yllä oleva piirros on tehty 45*170 kaltevilla ja 45*120 vaakapalkkeilla, cc 1200 kattotuoleille - laskelma on puhdas arvaus minun puoleltani ja suurimmaksi osaksi otettu Ruotsin puuteollisuuden sivuilta olevan autotallin mitoituksesta, eli tuntuisi melko paljon turvallisemmalta, jos joku voisi ohjata minua siihen, miten voin tehdä tieteellisemmän laskelman. Valitettavasti en voi nostaa harjakorkeutta, joten jos mitoitusta pitää lisätä, joudun laskemaan katon profiilia sisäpuolella.

Vielä kerran - kiitos vastauksesta!

Valitettavasti en voi nostaa harjakorkeutta, joten jos mitoitusta pitää lisätä, minun täytyy alentaa katon profiilia sisäpuolelta.
Tai asettaa kattoristikot tiheämmin, esim. cc 60 cm.

Jos aiot ostaa valmiita kattoristikoita, soita ja kysy sellaiselta yritykseltä lähelläsi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.