Minulla on 1,5-kerroksinen talo, joka on rakennettu 70-luvun puolivälissä. Talo on lähes 10 metriä leveä, ja yläkerrassa seinät ovat suhteellisen kaukana talon sisäpuolella, noin 2,5 metrin päässä räystäistä. Joten yläkerran sisäleveys on vain noin 5 metriä (10 m-2*2,5 m).

Haluaisin siirtää seinät ulospäin, jotta saisimme enemmän tilaa yläkertaan (ainakin yhden huoneen osalta - haluan jakaa makuuhuoneen, joka nykyään ulottuu seinästä seinään). Tämä tarkoittaa sinänsä sitä, että kattokorkeus laskee, mitä kauemmaksi räystäistä mennään, mutta haluaisin siirtää seinät niin, että ne olisivat ehkä 1,0 metrin päässä räystäistä. Näin saisin yläkertaan sisäisen lattialeveyden noin 7,5-8 metriä.

Ongelmana on kuitenkin se, että minulla on kattotuolit, jotka ovat runkorakenteen tyyppiä (katso linkki), http://www.roslagshus.se/takstolstyper, ja kyseinen rakenne vaatii kantavia tukijalkoja. Haluaisin siirtää tukijalat nykyisestä paikastaan (2,5 metrin päässä räystäistä, 2,5 metriä korkeuteen). Minulla ei ole kantavia seiniä alakerrassa. Nykyiset kattotuolit on asennettu cc 60 cm, ja niiden mitat ovat 195*45.

Mitä vaihtoehtoja minulla on? Oletan, etten voi vain siirtää tukijalkoja ulospäin, koska ne ilmeisesti tukevat lattiaa sekä ulkokattoa kuormituksesta riippuen. Yksi vaihtoehto, jota olen harkinnut, on siirtää tukijalat noin 1,5 metriä kummallekin puolelle ja sitten asentaa uusi tukijalka kattotuolin keskelle lattiapalkista kattopalkkiin tai harjaan. Minun on joka tapauksessa rakennettava seinä makuuhuoneen keskelle.

Onko olemassa hyvää suunnittelijaa / rakennusinsinööriä, johon voisin ottaa yhteyttä 08-alueella?

Onko joku tehnyt jotain vastaavaa?

Varaudu siihen, että saatat tarvita vahvistuksia moniin paikkoihin.
Ajateltu siirto voi vaikuttaa KOKO kattorakenteeseen, eli saatetaan tarvita vahvistuksia sekä lattianiskapuihin että vinokattoosiin.
Lisäksi tämä vaatii rakennusluvan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.