Hei kaikki, olen juuri ostanut tilan, jolla on maakellari, jossa on vierashuone yläpuolella. Maakellarin katto on siis osa talon lattiaa. Kosteus maakellarissa on aiheuttanut sen, että hyönteiset syövät maakellarin katon.

Miten korjaan tämän nyt? Uuden puun laittaminen saa aikaan saman matkan kuin aiemmin, painekyllästetyn käyttö ehkä estää katon syömisen, mutta sitten hyönteiset voivat vain mennä muutaman sentin eteenpäin ja alkaa syödä lattian palkkeja.
En myöskään näe, miten kosteussulku voisi auttaa asiaa, ja kuivemman maakellarin saaminen on kyllä mahdollinen parannus, mutta kuivaksi se tuskin koskaan tulee.

Otankin kiitollisena vastaan ehdotuksia ja näkemyksiä.

Onko ruokakellarissa ilmanvaihto?

Voisi olla mahdollista korjata ruokakellari niin, että sinulla voi olla tavallinen puukattoni.

x Paras tapa on salaojittaa ruokakellarin ympäri. Onko se mahdollista/sopivaa, en tiedä, se voi olla melko suuri työ.

x Ovatko seinät muurattuja kiviä siten, että kosteus tulee melkein vain lattiasta? Tulviiko ruokakellari kevättulvassa? Jos se on vain kosteuden kulkeutumista lattiasta, voi ehkä kaivaa kunnolla ja laittaa muovin, sitten hienoa soraa/mursketta, mieluiten pestyä materiaalia.

x Ruokakellariin voi asentaa tuuletustuuletin, joka vetää kuivempaa ilmaa oleskelutilasta kellariin ja sitten ulos.

Minulla on itselläni ruokakellarit sekä päärakennuksen keittiön että leivintuvan alla. Jälkimmäisessä minulla on nykyään valettu betonilaatta, joka kestää jäljellä olevan kosteuden. Tämä ruokakellari tuuletetaan kahdella tavallisella kissaventtiilillä perustusten läpi, 100 mm kanavat. Toimii hyvin, mutta valitettavasti tulee hieman ongelmia voimakkaan lumen sulamisen aikana.

Hei ja kiitos näkemyksistä. Ilmanvaihto on kyllä puutteellinen, mutta tietääkseni lattialla ei ole vettä. Seinät ovat kiviseiniä.
Ideasi kaivaa ja laittaa muovia ja soraa kuulostaa järkevältä.

Et kommentoinut kyllästetyn puutavaran käyttöä, joka on yleistä Japanissa ja Uudessa-Seelannissa, missä muuten talon syövät pienet hyönteiset muutamassa vuodessa.
Tämä yllätti minut hieman, että meillä on puuta syöviä ötököitä, olen kyllä kuullut talokuoriaisesta jne. mutta täällä vain kosteuden vuoksi.
Kiitos taas.

Periaatteessa mikään ruotsalainen hyönteinen ei syö kuivaa ja tervettä puuta, joten useimmiten on kyse kosteuden korjaamisesta. Painekyllästetty puu kestää kosteutta, mutta sitä ei pidä käyttää sisätiloissa, koska se voi alkaa erittää pahaa hajua. On olemassa taloja, jotka on rakennettu painekyllästetystä puusta, joiden perustuksissa on ollut ongelmia (niihin aikoihin, kun laatta maassa rakennettiin ilman nykypäivän kapillaarikatkokerrosta ja solumuovia). Mainitut painekyllästetyt puulajit, joita käytämme terasseilla täällä Ruotsissa, eivät olisi minun valintani.

Se on itse asiassa se, mitä käytetään ulkomailla, jopa korkeampi luokka, jossa on täysin painettua puuta. Voi olla, että ruokakellari tuntuu hieman väärältä paikalta tähän.

Minun täytyy repiä katto alas ja katsoa miltä siellä alla näyttää, sitten ilmanvaihto ja mietin vakavasti mitä kirjoitit kaivamisesta. Siellä oli aika paljon hämähäkkejä, joiden vartioimia pieniä valkoisia kokongeja oli, kertooko se mitään tilasta, minulla on tunne, että hämähäkit haluavat kuivaa, voin olla väärässä?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.