3 977 lukukertaa ·
7 vastausta
4k lukukertaa
7 vastausta
Kattolista - Sahaa oikea kulma
Ajattelimme vaihtaa kuluneet ja huonosti sahatut kattolistat. Mutta mitä enemmän luen siitä, sitä enemmän tajuan, ettei se ole vain uusien kattolistojen asentamista, ilmeisesti siihen liittyy myös paljon turhautumista, kulmien sahaamista ja 10 vuoden koulutus matematiikassa/kulmissa.
Samalla olemme kuitenkin ostaneet talon rohkeasti tehdä itse remonttia ym. Joten kysymykseni on, jos nyt alkaa tuohon tuhoon tuomittuun projektiin vaihtaa listoja, poistavatko nämä työkalut projektin turhautumisen ja tekevätkö siitä oikeasti hauskaa? Toimivatko ne kuten on ajateltu ja auttavatko ne hyvin?
Täällä byggahus:ssa on apuväline, jonka pitäisi helpottaa kulmasahausta:
https://shop.byggahus.se/products/listjiggen
Mutta kuvauksessa sanotaan, että se sahaa tarkalleen 45 asteen kulmassa, kun luen muiden kokemuksia, kuulemma yksi ongelmista on, että kulma nurkassa ei ole juuri se. Onko joku kokeillut tätä ja osaa sanoa, toimiiko se hyvin?
On myös työkalu nimeltä Onecut, joka vaikuttaa mielenkiintoiselta, onko joku kokeillut tätä, tekeeko se listojen katkaisusta iloista?
https://www.clasohlson.com/se/Mätverktyg-Onecut/p/Pr406004000
Mitä se tuo lisää tavalliseen smygkulmaan verrattuna?
Samalla olemme kuitenkin ostaneet talon rohkeasti tehdä itse remonttia ym. Joten kysymykseni on, jos nyt alkaa tuohon tuhoon tuomittuun projektiin vaihtaa listoja, poistavatko nämä työkalut projektin turhautumisen ja tekevätkö siitä oikeasti hauskaa? Toimivatko ne kuten on ajateltu ja auttavatko ne hyvin?
Täällä byggahus:ssa on apuväline, jonka pitäisi helpottaa kulmasahausta:
https://shop.byggahus.se/products/listjiggen
Mutta kuvauksessa sanotaan, että se sahaa tarkalleen 45 asteen kulmassa, kun luen muiden kokemuksia, kuulemma yksi ongelmista on, että kulma nurkassa ei ole juuri se. Onko joku kokeillut tätä ja osaa sanoa, toimiiko se hyvin?
On myös työkalu nimeltä Onecut, joka vaikuttaa mielenkiintoiselta, onko joku kokeillut tätä, tekeeko se listojen katkaisusta iloista?
https://www.clasohlson.com/se/Mätverktyg-Onecut/p/Pr406004000
Mitä se tuo lisää tavalliseen smygkulmaan verrattuna?
Minulla on tapana työskennellä enimmäkseen testikappaleiden kanssa. Säästän paljon hukkapaloja, jotka ovat 2-3 dm pitkiä, ja testisahaan ensin.
On melko tärkeää, että sinulla on hyvä saha. Minulla on halpa Scheppach, joka on tukeva ja toimii hyvin karkeammissa töissä, mutta kun kyse on hienopuusepäntyöstä, se aiheuttaa paljon päänsärkyä. Puutteellinen säätö, terä joka heiluu eikä linjaa kunnolla, tekee leikauksista joskus banaanin muotoisia. Seuraavan kerran, kun käsittelen listoja, hankin varmaankin paremman laatuisen sahan.
On melko tärkeää, että sinulla on hyvä saha. Minulla on halpa Scheppach, joka on tukeva ja toimii hyvin karkeammissa töissä, mutta kun kyse on hienopuusepäntyöstä, se aiheuttaa paljon päänsärkyä. Puutteellinen säätö, terä joka heiluu eikä linjaa kunnolla, tekee leikauksista joskus banaanin muotoisia. Seuraavan kerran, kun käsittelen listoja, hankin varmaankin paremman laatuisen sahan.
Pääset pitkälle tavallisella katkaisu-/jiirisahalla, joka ei ole liian heikko, on tärkeää hankkia sahaterä, joka on tarkoitettu hienoihin leikkauksiin saadaksesi hyvän tuloksen. Käyttää testipaloja, kuten @Stuff kirjoittaa, on hyvä vinkki. Tee pari sisä- ja ulkokulmille, niin vältät päänvaivan joka kerta kuinka leikata.
Mieluummin hyvä manuaalinen jiirisaha kuin halpa katkaisu-/jiirisaha.
Jos aiot maalata listat, voit myös peittää epätäydellisyydet hieman maalarin tiivistysmassalla, ja saat silti täydellisen lopputuloksen.
Mieluummin hyvä manuaalinen jiirisaha kuin halpa katkaisu-/jiirisaha.
Jos aiot maalata listat, voit myös peittää epätäydellisyydet hieman maalarin tiivistysmassalla, ja saat silti täydellisen lopputuloksen.
Yksinkertainen ajattelu... pöytä on katto ja kiinnike on seinä. Jos asetat listan, on vain leikattava esim. 45° jos seinä on 90°.
Ulkokulma. Kulma loitontuu asennettavasta palasta.
Sisäkulma. Kulma suuntautuu asennettavaan palaan.
Ulkokulma. Kulma loitontuu asennettavasta palasta.
Sisäkulma. Kulma suuntautuu asennettavaan palaan.
Suurimman osan voi korjata lateksilla, jos menee pieleen.
https://www.byggahus.se/forum/attachments/_20200227_221207-jpg.387271
https://www.byggahus.se/forum/attachments/_20200227_221207-jpg.387271
JanneJanne123
Talon omistaja
· Stockholm
· 2 911 viestiä
JanneJanne123
Talon omistaja
- Stockholm
- 2 911 viestiä
Onhan olemassa tämä hauska vehje, josta voi myös ottaa apua: https://shop.byggahus.se/products/listjiggen
En ole itse kokeillut sitä, mutta se näyttää jännittävältä.
En ole itse kokeillut sitä, mutta se näyttää jännittävältä.
Älä tyydy pelkästään kapattuihin listoihin. Opi liittämään ne yhteen, niin se on vielä parempaa. Kuviosaha ja terävä morakniv ovat tarpeen jiirisahan lisäksi. Tietenkin menee hieman enemmän aikaa...
Klikkaa tästä vastataksesi