Ajattelimme vaihtaa kuluneet ja huonosti sahatut kattolistat. Mutta mitä enemmän luen siitä, sitä enemmän tajuan, ettei se ole vain uusien kattolistojen asentamista, ilmeisesti siihen liittyy myös paljon turhautumista, kulmien sahaamista ja 10 vuoden koulutus matematiikassa/kulmissa.

Samalla olemme kuitenkin ostaneet talon rohkeasti tehdä itse remonttia ym. Joten kysymykseni on, jos nyt alkaa tuohon tuhoon tuomittuun projektiin vaihtaa listoja, poistavatko nämä työkalut projektin turhautumisen ja tekevätkö siitä oikeasti hauskaa? Toimivatko ne kuten on ajateltu ja auttavatko ne hyvin?

Täällä byggahus:ssa on apuväline, jonka pitäisi helpottaa kulmasahausta:
https://shop.byggahus.se/products/listjiggen
Mutta kuvauksessa sanotaan, että se sahaa tarkalleen 45 asteen kulmassa, kun luen muiden kokemuksia, kuulemma yksi ongelmista on, että kulma nurkassa ei ole juuri se. Onko joku kokeillut tätä ja osaa sanoa, toimiiko se hyvin?

On myös työkalu nimeltä Onecut, joka vaikuttaa mielenkiintoiselta, onko joku kokeillut tätä, tekeeko se listojen katkaisusta iloista?
https://www.clasohlson.com/se/Mätverktyg-Onecut/p/Pr406004000

Mitä se tuo lisää tavalliseen smygkulmaan verrattuna?
 
Minulla on tapana työskennellä enimmäkseen testikappaleiden kanssa. Säästän paljon hukkapaloja, jotka ovat 2-3 dm pitkiä, ja testisahaan ensin.

On melko tärkeää, että sinulla on hyvä saha. Minulla on halpa Scheppach, joka on tukeva ja toimii hyvin karkeammissa töissä, mutta kun kyse on hienopuusepäntyöstä, se aiheuttaa paljon päänsärkyä. Puutteellinen säätö, terä joka heiluu eikä linjaa kunnolla, tekee leikauksista joskus banaanin muotoisia. Seuraavan kerran, kun käsittelen listoja, hankin varmaankin paremman laatuisen sahan.
 
Pääset pitkälle tavallisella katkaisu-/jiirisahalla, joka ei ole liian heikko, on tärkeää hankkia sahaterä, joka on tarkoitettu hienoihin leikkauksiin saadaksesi hyvän tuloksen. Käyttää testipaloja, kuten @Stuff kirjoittaa, on hyvä vinkki. Tee pari sisä- ja ulkokulmille, niin vältät päänvaivan joka kerta kuinka leikata.

Mieluummin hyvä manuaalinen jiirisaha kuin halpa katkaisu-/jiirisaha.

Jos aiot maalata listat, voit myös peittää epätäydellisyydet hieman maalarin tiivistysmassalla, ja saat silti täydellisen lopputuloksen.
 
Yksinkertainen ajattelu... pöytä on katto ja kiinnike on seinä. Jos asetat listan, on vain leikattava esim. 45° jos seinä on 90°.
Ulkokulma. Kulma loitontuu asennettavasta palasta.
Sisäkulma. Kulma suuntautuu asennettavaan palaan.
 
  • Tykkään
runjes02 ja 1 muu
  • Laddar…
Ehdottomasti, jos on listoja jotka pitää asentaa tiettyyn suuntaan (ylös/alas) jotka menevät ulkokulmasta sisäkulmaan, kannattaa vain pitää ajatukset järjestyksessä :D
 
JanneJanne123
Älä tyydy pelkästään kapattuihin listoihin. Opi liittämään ne yhteen, niin se on vielä parempaa. Kuviosaha ja terävä morakniv ovat tarpeen jiirisahan lisäksi. Tietenkin menee hieman enemmän aikaa...
 
  • Tykkään
Joak ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.