E
Hei kaikki kotimestarit!

Asun vanhassa ullakkohuoneistossa 1900-luvulta, jossa on piilotetut puuparrut (polvet) kipsiseinien takana. Naapuri on paljastanut omat polvensa purkamalla seinät, ja siitä tuli todella tyylikästä samalla kun saa hieman lisää lattiapinta-alaa.

Toisin kuin naapuri, minulla ei ole varaa palkata ammattilaisia, joten joudun tekemään kaiken työn itse. Olen keskivertainen vasaran kanssa (rakentanut terasseja ja laittanut hieman lattiaa), mutta minulla on vähän kokemusta eristyksestä ja uudelleenrakentamisesta.

Työ tulee koostumaan seuraavista:
-Purkaa olemassa olevat seinät paljastaakseni puuparrut vinojen kattojen alta.
-Eristys ja uusien seinien rakentaminen lähempänä vinoa kattoa. (tässä minulla on vähiten tietoa siitä, mitä tehdä)
-Tasoitus ja maalaus

Otan mielelläni vastaan kaikki vinkit, mitä pitäisi ottaa huomioon työssä. Ehkä teillä on hyviä linkkejä?
Liitettynä on kuvia siitä, miltä se näyttää nyt ja miltä se näyttää naapurilla, joka on tehnyt vastaavan.

Tulkaa mielellään jakamaan parhaat vinkkinne!

Ystävällisin terveisin

• Arkitehtoninen piirustus ullakkoasunnoista, joissa näkyy kattorakenteet, puupalkit ja seinärakenteet. Mukana yksityiskohtia eristyksestä ja seinäpaneeleista.
  • Keittiö vinokaton alla, jossa on ruokapöytä, valkoinen lipasto ja kaakelinen liesialue; kasvi ikkunalaudalla ja kahvinkeitin oikealla.
  • Vasemmalla näkyy puoliksi purettu seinä ja paljastetut kattopalkit, oikealla sisustettu huone näkyvissä olevilla kattopalkeilla.
Minulla ei ole konkreettisia vinkkejä. Mutta se, mikä voi mennä todella pieleen (jos ei tehdä oikein), on se, että on vaarana "tiivistää" liikaa ulkokaton alle. Siinä täytyy olla tila ulkokaton ja eristyksen välillä ilmanvaihtoa varten, muuten kostea sisäilma kondensoituu kylmän katon alapinnalle. Tämä aiheuttaa hometta ja lahoamista.

Tarvitset todennäköisesti yhdistyksen hyväksynnän tähän. Ja heidän pitäisi vaatia ammattimaista rakennepiirustusta ennen hyväksyntää.

Mahdollinen vastaväite tällaiselle toimenpiteelle on, että jos poistat kipsin, poistat myös palosuojan. Joten tulipalo asunnossasi voisi saada katon romahtamaan. En tiedä, onko se taso, joka on otettava huomioon. Lisäksi on suhteellisen vähän katon kantavuutta, johon vaikuttaisi, jos näkyvät palkit palaisivat. Katto todennäköisesti alkaisi "roikkua hieman", mutta arvion mukaan ei romahtaisi täysin.

E
H hempularen sanoi:
Minulla ei ole konkreettisia vinkkejä. Mutta mikä voi mennä todella pieleen (jos ei tee oikein), on se, että voi "tiivistää" liikaa ulkokaton alle. Siellä täytyy olla tila ulkokaton ja eristyksen välissä ilmanvaihtoa varten, muuten kostea sisäilma tiivistyy kylmän katon alapinnalle. Se aiheuttaa home- ja lahovaurioita.

Tarvitset todennäköisesti yhdistyksen hyväksynnän tähän. Ja heidän tulisi vaatia ammattilaisen rakennepiirustuksia hyväksyntää varten.

Yksi mahdollinen vasta-argumentti tällaiselle toimenpiteelle on, että jos poistat kipsin, poistat samalla palosuojan. Joten jos asunnossasi syttyisi tulipalo, katto voisi romahtaa. En tiedä, onko tämä taso, joka tulisi ottaa huomioon. Lisäksi katon kantavuuteen vaikuttaisi suhteellisen vähän, jos näkyvät palkit palavat puhki. Katto alkaisi luultavasti "roikkua hieman", mutta luultavasti ei romahtaisi kokonaan.
Kiitos nopeasta vastauksesta! kuten sanottu kaikki vinkit ovat tervetulleita!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.