3 392 lukukertaa ·
9 vastausta
3k lukukertaa
9 vastausta
Katon kattotuolien muuttaminen
Asun vanhassa lähetysrakennuksessa, jossa kirkkosalin kattorakenteet on suunniteltu seuraavasti.
Yhteensä 10 kattotuolia, jänneväli noin 9m, pituus noin 10m.
Vain hanbjälke on kiinnitetty yläkehykseen, paitsi kattotuoleissa 4 ja 7, joissa on myös vedonestotanko noin 80cm yläpuolella kohdassa, jossa kattotuoli liittyy hammarbandiin.
Ajatukseni on nyt rakentaa kaksi kerrosta 2/3 osaan salista, joten haluaisin poistaa nämä vedonestotangot ja muuttaa rakenteen suomalaiseksi kattotuoliksi/kehyskattotuoliksi.
Yksi vedonestotanko siirretään kattotuoliin 8 tai 9.
Sitten kysymykseeni:
Miten sinä olisit tehnyt? Ottaako yhteyttä rakennesuunnittelijaan? Hinta? Ylidimensionoida?
Yhteensä 10 kattotuolia, jänneväli noin 9m, pituus noin 10m.
Vain hanbjälke on kiinnitetty yläkehykseen, paitsi kattotuoleissa 4 ja 7, joissa on myös vedonestotanko noin 80cm yläpuolella kohdassa, jossa kattotuoli liittyy hammarbandiin.
Ajatukseni on nyt rakentaa kaksi kerrosta 2/3 osaan salista, joten haluaisin poistaa nämä vedonestotangot ja muuttaa rakenteen suomalaiseksi kattotuoliksi/kehyskattotuoliksi.
Yksi vedonestotanko siirretään kattotuoliin 8 tai 9.
Sitten kysymykseeni:
Miten sinä olisit tehnyt? Ottaako yhteyttä rakennesuunnittelijaan? Hinta? Ylidimensionoida?
9m jänneväli on aika paljon, eli vaatii suhteellisen korkeat palkit. Onko tilaa paksulle välipohjalle? Vai onko sinulla kantavia pylväitä/seiniä alhaalla?
Henkilökohtaisesti olisin tavoitellut konstruktioratkaisua, jonka kanssa tuntisin oloni mukavaksi, oman kokemuksen perusteella ja tunnetuilla konstruktio-dimensioilla suuntaa antavasti. (Mikä luultavasti tarkoittaa tiettyä ylimitoitusta, koska olen varovainen kenraali.)
Henkilökohtaisesti olisin tavoitellut konstruktioratkaisua, jonka kanssa tuntisin oloni mukavaksi, oman kokemuksen perusteella ja tunnetuilla konstruktio-dimensioilla suuntaa antavasti. (Mikä luultavasti tarkoittaa tiettyä ylimitoitusta, koska olen varovainen kenraali.)
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Joppa83, se on varmaan vaikeaa, ellei mahdotonta antaa neuvoja näin vähäisestä tiedosta.
Kukaanhan ei halua tehdä "Aschbergare" ja ohjata sinua harhaan
Mutta olet ajatellut itse: Kuten kirjoitat, tarvitaan paikalle rakennusinsinööri/rakennesuunnittelija.
Todennäköisesti se on vaatimus myös kunnan rakennuslautakunnalta.
Kukaanhan ei halua tehdä "Aschbergare" ja ohjata sinua harhaan
Mutta olet ajatellut itse: Kuten kirjoitat, tarvitaan paikalle rakennusinsinööri/rakennesuunnittelija.
Todennäköisesti se on vaatimus myös kunnan rakennuslautakunnalta.
Kiitos inputista.
Siitä tulee kaksi kantavaa väliseinää, joten maksimijänneväli tulee olemaan 4,2 m, joten välipohjasta tulee 45x220 K24.
Rakenteesta olen varma, onhan se kuitenkin koeteltu. Mutta on varmaan hyvä tavata rakennesuunnittelija, jotta voi olla varma.
Siitä tulee kaksi kantavaa väliseinää, joten maksimijänneväli tulee olemaan 4,2 m, joten välipohjasta tulee 45x220 K24.
Rakenteesta olen varma, onhan se kuitenkin koeteltu. Mutta on varmaan hyvä tavata rakennesuunnittelija, jotta voi olla varma.
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 060 viestiä
Lattialaatta pystyy pitämään seinät yhdessä, joten vetotankoja ei ehkä tarvita.
Lattialaatan on oltava kunnolla kiinni seinässä.
Protte
Lattialaatan on oltava kunnolla kiinni seinässä.
Protte
Olen samaa mieltä protte:n kanssa.
Jos välipohja on kunnolla kiinnitetty kattotuolien alapäähän, se voi todennäköisesti korvata vetotangot.
Tankojen tehtävä on estää kattotuolien ylärakenteiden ja seinien yläreunojen pullistuminen ulos. Jos tämä voidaan korvata jollakin muulla (välipohjalla, joka pitää kaiken koossa), sen pitäisi toimia.
Jos välipohja on kunnolla kiinnitetty kattotuolien alapäähän, se voi todennäköisesti korvata vetotangot.
Tankojen tehtävä on estää kattotuolien ylärakenteiden ja seinien yläreunojen pullistuminen ulos. Jos tämä voidaan korvata jollakin muulla (välipohjalla, joka pitää kaiken koossa), sen pitäisi toimia.
Kiitos jälleen palautteesta.
Palkiston pitäisi sijaita cc600, joten ajattelin porata jokaisen "väliseinän" läpi ulkoseinän ja asentaa 16mm tai 20mm kierrevarren aluslaatan ja mutterin kanssa. Näin se tulee olemaan kunnolla kiinnitetty vanhaan rakenteeseen.
Palkiston pitäisi sijaita cc600, joten ajattelin porata jokaisen "väliseinän" läpi ulkoseinän ja asentaa 16mm tai 20mm kierrevarren aluslaatan ja mutterin kanssa. Näin se tulee olemaan kunnolla kiinnitetty vanhaan rakenteeseen.
Uuden yläkerran kattokorkeuden vuoksi palkkikerta asennetaan 20-30 cm kattoristikko/seinä solmukohdan alapuolelle. Siksi vahvistaminen pylväillä kattoristikosta alas palkkikertaan.Mikael_L sanoi:Olen samaa mieltä protten kanssa.
Jos palkkikerta on kiinnitetty kunnolla kattoristikoiden alaosaan, se voi todennäköisesti korvata vetotangot.
Tankojen tehtävänä on estää kattoristikoiden ylärunkoja ja seinien yläreunaa pullistumasta ulos. Jos tämä voidaan korvata jollakin muulla (palkkikertalla, joka pitää kaiken koossa), sen pitäisi toimia.
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 060 viestiä
20-30 cm ei ole ongelma, seinä ei anna periksi.
Protte
Protte
Pieni päivitys.
Vetojuotokset eivät ole kattotuoleissa kuten aluksi luulin, vaan seinän yläreunassa.
Silloinhan uusien palkkien pitäisi ottaa vastaan nämä voimat? Kuten vetojuotokset nykyään tekevät. Palkit ovat noin 50 cm vetojuotosten alapuolella. Aion silti rakentaa kattotuolit niin, että ne näyttävät korotetulta kehikkotuolilta. Vähän henkselit ja vyö.
Vetojuotokset eivät ole kattotuoleissa kuten aluksi luulin, vaan seinän yläreunassa.
Silloinhan uusien palkkien pitäisi ottaa vastaan nämä voimat? Kuten vetojuotokset nykyään tekevät. Palkit ovat noin 50 cm vetojuotosten alapuolella. Aion silti rakentaa kattotuolit niin, että ne näyttävät korotetulta kehikkotuolilta. Vähän henkselit ja vyö.
Klikkaa tästä vastataksesi