Olen hieman kiinnostunut rakentamaan itselleni "pienen" katoksen tontille. Minulla on joitakin autoja, jotka ovat tällä hetkellä taivasalla, joten ajattelin, että katoksen alla voisi olla tilaa 4-5 autolle.

Ajatuksena on tulevaisuudessa rakentaa kunnon autotalli, jossa voin vapaasti työskennellä autojen parissa ympäri vuoden, mutta siihen asti haluan säilyttää niitä katon alla. Vaikka autotalli valmistuisi, on hyvä olla paikka, johon autot voi laittaa, koska kaikki autot eivät kuitenkaan mahdu lämmitettyyn autotalliin. "Varsinainen" autotalli on tarkoitus rakentaa toiselle paikalle tontilla.

Miettimäni mitat ovat "ei yli 12x6 metriä" (toisin sanoen en ole paljon miettinyt mittoja muutoin kuin kuinka monta autoa pitäisi mahtua).

En tiedä, pitäisikö minun valaa galvanoidut tolpat vai ostaa valmiiksi valetut perustuspilarit ja sitten rakentaa painekyllästetystä puutavarasta. Katto tulee kuitenkin olemaan aaltopeltiä. Kumpaa te suosittelisitte? Sen on kestettävä "Gudrun", jos sellainen joskus tulisi.

Asun kaavoittamattomalla alueella, mikä tarkoittaa, että joskus vaaditaan rakennuslupa ja joskus ilmoitus riittää. Lähetin (miksi sanotaan niin?) sähköpostia kunnalle ja kysyin, mitä vaaditaan. He vastasivat, että heidän pitäisi nähdä kartta, johon olen merkinnyt mihin aion rakentaa, sekä haluavat tietää kuinka korkealle aion rakentaa.

Suurin auto, jonka haluaisin saada mahtumaan, on VW Transporter T3 (se on siis bussi, joten se on yhtä korkea koko matkalta). Bussi on hieman madallettu, mutta verkkotietojen mukaan sen alkuperäinen korkeus on 196 cm. Muut autoni, jos avaan konepellin, ovat korkeintaan 185 cm. Toisin sanoen bussi määrittää vähimmäiskattokorkeuden, enkä halua liruttaa autoa sisään, joten madalluksen myötä vähimmäiskattokorkeus on ehdottomasti 196 cm, joten pyöristän kahteen metriin.

Sitten on sisäkaton ja ulkokaton välinen mitta. Kuinka paksu kattopalikka tarvitsee olla pellin kiinnittämiseksi? Lopuksi katon kaltevuus: katto on korkeammalla sisääntulokohdassa kuin takareunassa, mutta kuinka monen asteen kaltevuuden haluaisi? 4°? Kaltevuus määrittää katon suurimman korkeuden.

Tässä ovat tiedot, joita kunta haluaa, mutta kun olemme jo vauhdissa, voimme käsitellä myös mittoja. Kuinka paljon ylimenoa kannattaa olla autojen edessä ja takana? Tämä mitta määrittää katon syvyyden. Jos rakentaa seinät taakse ja sivuille, voi olla vähemmän ylimenoa, sillä silloin ei sada sisään riippumatta. Kuinka leveä per auto?

Haluan pystyä avaamaan ja sulkemaan ovet sekä peruuttaa sisään vaarantamatta muiden autojen naarmuuntumista, ja pystyä kävelemään autojen välissä, mutta ovia ei tarvitse avata enempää kuin, että voi puristautua ulos ilman, että tulee ovenkolhuja viereiseen autoon.

Ei haittaa ollenkaan, vaikka olisi tolppia katon alla kantamassa painoa.

Kai minun sitten täytyy "bumpata" ketjua.
Yleensä ei kestä kovin kauan ennen kuin saa joitakin vastauksia täällä foorumilla.

B
https://www.svenskttra.se/bygg-med-tra/om-limtra/dimensioneringshjalp/

oletko tarkistanut sieltä? Siellä on paljon hyviä vinkkejä liittyen kattotuolien mitoitukseen jne., vaikka mielestäni välillä suositellaan hieman liian suuria mittoja. Sanoo henkilö, joka voi hyväksyä katon kolaamisen lumesta kerran 10 vuodessa tai niin.

Olen valanut omia pilareitani ja käyttänyt pilarikenkiä. Naapurini, joka rakensi Gudrunin jälkeen, valoi maahan pari öljytynnyriä täynnä betonia sopivalla pilarikengällä, jotta voisi olla täysin varma siitä, että tuuli ei voisi repiä ankkurointia ylös.

Sisäkorkeus. Ehkä pitäisi mitoittaa kattoboxille?

Leveys. Aseta muutama auto (normaalilevyisiä tai erikoisleveitä) sopivalle etäisyydelle toisistaan ja mittaa, mikä on sopiva, kun otetaan huomioon ovien avaaminen, ja laske sopiva leveys kokonaisuuteen. Aseta maahan mittakaavassa 1:1, niin näet, miltä se näyttää. Ja laita vähän lisää, tuntuu siltä, että rakennetaan aina liian pieneksi.

Mielestäni matalasti viettävät katot keräävät lehtiä, näyttävät likaisilta ja itse asiassa vähän tylsiltä. Mielestäni 25 asteen kulma on aika sopiva. Siihen ei jää niin paljon lehtiä. Mutta piirrä muutama eri vaihtoehto ja katso, miten kokonaiskorkeus vaikuttaa. Se voi vaikuttaa negatiivisesti, jos se peittää näkymän jne.

Kattopellin luulisin vaativan noin 14 asteen kaltevuuden. Mutta lue ohjeet pellin valmistajalta, se vaihtelee riippuen siitä, minkälaisesta pellistä on kyse. En olisi ainakaan valinnut 4 asteen kulmaa.

Mielestäni 30-40 cm ylitys on hyvä. Silloin esimerkiksi paneeli on paremmin suojassa, jos tästä muuttaa jonkinlaisen autokatoksen seinillä/ autotallin. Mutta se on esteettinen kysymys myös. On taloja, joissa on myös 2 cm ylitys. Luulisin pitäväni hieman suuremmasta ylityksestä kuin keskiverto väestö.

Luettuani jonkin raportin paneelin (talon) kosteusongelmien ja ylityksen välisestä yhteydestä. Se on riskitekijä jättää ylitys pois. Talossa. Tässä tapauksessa se voi olla merkityksetöntä.

Niin, joudun varmasti puhdistamaan katon lumesta silloin tällöin muutaman vuoden välein, ja se tarkoittaa, että katon pitää kestää sekä lumen paino että sen päällä käveleminen lumen poistamiseksi. Kun kaltevuus on 14 astetta, se tarkoittaa, että rakennan 6 metrin syvyisen eron korkeuteen, joka tulee olemaan 1,5 metriä. Luultavasti rakennan tosin lyhyemmän, mutta se tuntuu kuitenkin olevan melko paljon, jos vertaa vaikkapa äidin ja isän autokatokseen, jossa ero ei voi olla enempää kuin muutama senttimetri 5 metrin pituudella. "Sinusaalinen" peltikatto. Minun on etsittävä sellainen peltityyppi, joka mahdollistaa pienet kaltevuudet. En ollut aikaisemmin katsonut tuota linkkiä, mutta nyt kun olen tehnyt sen, se tuntuu hieman haastavalta navigoida löytääkseni juuri sen tiedon, jota etsin.

En omista kattoboksia, mutta toisaalta, vaikka hankkisin sellaisen, en usko, että yksi kappale Saab 9-5 kattoboksilla olisi erityisesti korkeampi kuin VW T3 ilman kattoboksia. Mutta leveyden luultavasti arvioin mittaamalla autot, kuten ehdotat.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.