3 021 lukukertaa ·
6 vastausta
3k lukukertaa
6 vastausta
Katkaistu muutama puu, kuinka käsitellä tukit parhaiten?
Tänään kaadettiin kolme puuta pihalla, sattui olemaan metsäkone toisella puolella tietä, joten kysyin haluaako hän kaataa muutaman puun meidän pihalla ennen lähtöä. Kesti 5 minuuttia ja ne olivat kaikki kaadettuina ja sahattuina 5,20 metrin pituisiksi. Haluan lopulta 5 metrin pituuksia. Tarvitsen näistä kattohirret, joten niiden pitäisi mieluiten olla mahdollisimman suoria ja paksuja. Suunnitelmana on sahata/höylätä/hakata kirveellä nelikulmaisiksi kattohirsiksi.
Luulen, että saan vähintään 8x8 tuuman kokoiset kolmesta niistä, ehkä isommat, mutta luulen, että 8x8 riittää enemmän kuin hyvin tarkoitukseen. Kaksinkertaisesti paksumpia kuin vanhempien varaston kattohirret ja se on seissyt 70-luvulta asti.
Ne pitäisi nostaa maasta, luulisin.
Tarvitseeko ne kuoria vai onko parempi jättää kuori kunnes ovat kuivanneet enemmän ja kun aletaan käsitellä tukkeja lopulliseen muotoon?
Onko kiireellistä tai järkevää kiirehtiä tehdä se ennen kevään tuloa? Tällä hetkellä ne ovat kaikki polvenkorkuisessa lumessa, pitäisikö ne nostaa heti vai voivatko ne jäädä sinne, kunnes sää lämpenee / on vähemmän lunta?
Video koneesta, kun se kaataa puut:
Luulen, että saan vähintään 8x8 tuuman kokoiset kolmesta niistä, ehkä isommat, mutta luulen, että 8x8 riittää enemmän kuin hyvin tarkoitukseen. Kaksinkertaisesti paksumpia kuin vanhempien varaston kattohirret ja se on seissyt 70-luvulta asti.
Ne pitäisi nostaa maasta, luulisin.
Tarvitseeko ne kuoria vai onko parempi jättää kuori kunnes ovat kuivanneet enemmän ja kun aletaan käsitellä tukkeja lopulliseen muotoon?
Onko kiireellistä tai järkevää kiirehtiä tehdä se ennen kevään tuloa? Tällä hetkellä ne ovat kaikki polvenkorkuisessa lumessa, pitäisikö ne nostaa heti vai voivatko ne jäädä sinne, kunnes sää lämpenee / on vähemmän lunta?
Video koneesta, kun se kaataa puut:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Tähän aikaan vuodesta ei ole kiirettä minkään kanssa, mutta mäntyjen ei pitäisi pitkässä juoksussa säilyttää kuortaan. Siitä tulee helposti koti erilaisille ötököille, jotka mielellään nakertavat käytäviä. Kaadoin melko kauan sitten muutaman 100-vuotiaan männyn vanhempieni tontilla ja sahautin ne 2 tuuman lankuiksi. Minulla on niitä vieläkin melko paljon jäljellä, mutta olen katunut sitä, etten antanut sahata niitä reunoista...
Aion työstää niitä kesällä toivottavasti, luultavasti kirveellä ja moottorisahalla:
Minulla on niin pieni moottorisaha, mutta loven tekeminen pitäisi onnistua sillä, sitten kaataa kirveellä ja sen jälkeen veistää piilukirveellä. Viimeksi mainittua minulta puuttuu. Mutta minulla on useita kirveitä, joilla on samanlainen profiili kuin se, mitä hän tekee suurimman osan kaatamisesta. Keskikokoinen vaikuttaa lupaavimmalta.

Minulla on niin pieni moottorisaha, mutta loven tekeminen pitäisi onnistua sillä, sitten kaataa kirveellä ja sen jälkeen veistää piilukirveellä. Viimeksi mainittua minulta puuttuu. Mutta minulla on useita kirveitä, joilla on samanlainen profiili kuin se, mitä hän tekee suurimman osan kaatamisesta. Keskikokoinen vaikuttaa lupaavimmalta.

Jäsen
· Stockholm
· 4 638 viestiä
Barkaisin ne kuorimaraudalla heti, koska se on helpompaa nyt kun ne ovat kuivuneet, se on minun kokemukseni.
Mutta ehkä niiden pitäisi kuivua hitaasti, kun aiot käyttää niitä harjapuita varten, en osaa sanoa......
Mutta ehkä niiden pitäisi kuivua hitaasti, kun aiot käyttää niitä harjapuita varten, en osaa sanoa......
Hei
Olen samassa tilanteessa kuin sinä olit vuonna 2021.
Mietin vähän, miten kaikki meni.
Mitä teit maassa olevan puutavaran kanssa?
Kuinka kauan ne olivat siellä ennen kuin kuorit ne? Vinkkejä ja niksejä? Do and don’t's? 😊
Olen samassa tilanteessa kuin sinä olit vuonna 2021.
Mietin vähän, miten kaikki meni.
Mitä teit maassa olevan puutavaran kanssa?
Kuinka kauan ne olivat siellä ennen kuin kuorit ne? Vinkkejä ja niksejä? Do and don’t's? 😊
En muista, mutta luulen että skippasin kuorimisen ja nostin ne vain ylös, kun aloin kuitenkin käsitellä tukkeja, kun tuli lämpimämpää. Tässä olen kirjoittanut siitä tarkemmin. Kuorin varmaan vain siellä, missä tarvitsin snörslå.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygger-ett-foerrad-pa-budget.409364
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygger-ett-foerrad-pa-budget.409364
Klikkaa tästä vastataksesi