Tilasin tänään harja-palkin liimapuusta kasvihuoneprojektiani varten. Silloin liimapuukonstruktööri huomautti harja-palkin pilarista. Hän sanoi, että tarvitsisin pilarin, joka vastaa kokoa 90x180, kun minulla on 45x90.
En yksinkertaisesti voi käyttää niin paksua pilaria. Se näyttäisi kamalalta. Opin konstruktööriltä, että juuri 50-vuotistuulen (27 m/s keskimäärin) vuoksi sivuttaista joustoa syntyy ja sitten se katkeaa.
Puhumme kuvan kauemmasta päädystä (se on 3 m) ja siitä, ettei oven kohdalla ollut samanlaista ongelmaa, sillä se jäykistää ja keventää kuormaa ja siellä pisin pituus on noin 1,5 m.
Googlailen vähän puukasvihuoneita (muun muassa sitä Leva kungsladorissa) ja ne näyttävät olevan mitoitettuja suunnilleen kuin minun. Mitä mieltä olette? Kaikki ehdotukset otetaan vastaan!
Huomaan, että suunnittelija ei ottanut huomioon eräitä asioita:
– 3m kasvihuoneesta on kiinni päärakennuksessa (tukirakenteet).
– Tämä on myös siinä päädyssä, jossa pisin harjapylväs on (3000x90x45).
– Toisessa päädyssä on ovi ja siellä harjapylväs on vain 1400x90x45).
– Kattolyhty rakennetaan, jotta ei muodostuisi lumikertymää päärakennukseen – siellä tulee myös olemaan piste, joka ankkuroidaan harjapalkkiin.
Lisäksi tilaan liimapuuta, joka on 90x405, mutta halusin alun perin 66x305, jotta se muistuttaisi muita puurakenteisia kasvihuoneita läheisemmin.
Huomasin, että suunnittelija ei ottanut huomioon joitakin asioita:
3 metriä kasvihuoneesta on kiinni päärakennuksessa (vakaus).
Tämä on myös siinä päässä, missä pisin harjatolppa on (3000x90x45).
Toisessa päädyssä on ovi, ja siellä harjatolppa on vain 1400x90x45.
Kattoikkuna rakennetaan, jotta se ei muodosta lumitaskua päärakennusta vastaan - se tulee olemaan myös kohta, johon harjapalkki kiinnitetään.
Lisäksi haluan sanoa, että tilaamani liimalamelli on 90x405, mutta halusin oikeastaan 66x305, jotta se muistuttaisi enemmän muita puukasvihuoneita.
Olemme varmasti hieman erilaisia, mutta etkö mielestäsi ole laittamassa ruskealle tuoksuvaa 90x405 liimalamellia kahden-neljän päälle? Sanot, että isommilla pilareilla siitä tulee ruman näköinen, etkö näe mitään kaunista tai harmonista osien tasapainossa?
etkö näe mitään kaunista tai harmonista osien välisessä tasapainossa?
Agree, olen ollut niin keskittynyt siihen, että liimapuun tulisi olla 66x315 ja silloinhan 45x90 tuntuu täysin järkevältä. Sitten se kasvoi. Olen samaa mieltä siitä, että eristyksissä paksummalta 90 mm palkki näyttää hyvältä – mutta koko kasvihuoneen esteettisesti katsottuna 90-leveys on "outlier". Kaikissa googlaamissani kasvihuoneissa ei ole tällaisia pylväitä missään.
Pylväsmöt, kuten kasvihuone, ovat erityisen herkkiä. Erityisesti nurjahdusriski on huomioitava. Neliönmuotoinen poikkileikkaus on aina parempi. Riippuen siitä, missä "Västra Götalandissa" asut, lumikuorma voi vaihdella 1,5:stä 3 kN/neliömetriin. Jos lasketaan lumikuormaksi 2,5, on sisempi pidempi pylväs varmasti liian heikko. Ehdotan liimapuupylvästä kooltaan 90x90. Vaihtoehtoisesti voit valmistaa itse liimaamalla kaksi 45x95 tukevalla ulkoliimalla.
Tämä on jännittävää: Selvästi kyseessä on noin 66x305 palkki, mutta sisällä on tapahtunut jotain, jossa palkki näyttää yhtäkkiä olevan vähintään 120 leveä.
Voisiko olla niin, että yllä olevassa kasvihuoneessa liimapuupalkin alla on lauta, joka varmistaa sivuttaisen jäykkyyden? Ja vähentääkö se sitten pylvään nurjahdusriskiä? :
Jos lumikuormaksi lasketaan 2,5, on varmasti sisempi pidempi tolppa liian heikko.
Ne työkalut jotka löydän, näyttävät toimivan vain 90x90 liimapuu (moelvens ja byggbeskrivningar.se) ja suurempiin. Jos haluan tarkistaa, mitä 45x90 kestää –*miten tarkistan sen?
Etsin mitä 90x45 kestää kN suoraan alaspäin, mutta epäselvää on mitä "Knäcklängd (m)" ym. tarkoittaa näissä yhteyksissä. Minulla on lisäksi hitaasti kasvanutta mäntyä (hyvin raskasta), mutta onkohan se huonompi murtomielessä?
Knakkauspituus on yksinkertaisesti se osa pylväästä, joka voi liikkua sivusuunnassa ilman välipuiden tai muun esteen aiheuttamaa rajoitusta. Suorakulmaisia poikkileikkauksia omaaville pylväille täytyy erottaa x- ja y-suunnat. Mikä on mikä, ilmenee Träguiden-luonnoksesta.
Lumikuorma lasketaan aina vaakasuorassa tasossa. Kun katon kaltevuus on 30 astetta, lumikuormaa aletaan vähentää siten, että se on puolet arvosta 45 asteessa ja nolla 60 asteessa. Koko katon lumikuorma on 32x2 = 64 kN. Tästä kuormasta puolet kantaa harjapalkki ja puolet sivuseinät. Harjapalkin kuorma jakautuu sitten kahdelle päätypilarille, mikä antaa 16 kN per pilari.
Syötä se http://swelagerbalk.inadire.se/Lagerbalk.aspx ja laske siellä, mutta päädy 13-20kN pylvään väliin riippuen katon kaltevuudesta, valitettavasti uskon muiden tavoin, että 45x90 on liian heikko mutta minulla ei ole siellä suurempaa tietämystä...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.