Olen ajatellut rakentaa loftin tämän tyylin mukaan: http://www.thehandmadehome.net/2011/08/how-to-build-a-loft/ Näyttää yksinkertaiselta, mutta en löydä mistään kyllästämättömiä palkkeja, jotka ovat 95x95 (jotka suositellaan tukemaan rakennetta kulmissa) tavallisista rakennusliikkeistä. Voinko löytää sellaisia jostain? tai toimisiko toisenlaiset mitat, tai jos kiinnitän kaksi 45x95 yhteen, kuten jossain ehdotettiin, ja mitä minun silloin tulisi huomioida kun teen sen?

Olen melko kätevä käsistäni, mutta minulla on hyvin vähän kokemusta tällaisista rakennusprojekteista. :)

Liimaa yhteen 2 kpl 95x95 on yksi tapa. Jos ne ovat näkyvillä, olisin valinnut liimapuupilarit. Luulen, että niitä on saatavana kokoina 90x90.

• Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
Sen tyyppistä puuta löytyy hieman paremmin varustetuista puutavaraliikkeistä, kuten Beijer Lissmassa Tukholman ulkopuolella. En tiedä tarkalleen, kenellä sinun alueellasi on tämäntyyppistä lajittelua.

Krilleman
Seisoin ja katselin näitä 90x90 tänään toista rakennusprojektia varten.

Olin ottanut 2 kpl 45x95 sen sijaan ja ruuviliimannut ne yhteen sekä siirtänyt niitä yläreunassa. Silloin yläkonstruktio lepää pylvään päällä sen sijaan, että se lepäisi ruuvien varassa kuten artikkelissa.

verktygsgurun sanoi:
Olisin ottanut 2 kpl 45x95 sijaan ja ruuviliimannut ne yhteen sekä siirtänyt niitä yläreunassa. Silloin yläraiteet lepäävät pilarin päällä sen sijaan, että ne olisivat ruuveilla kuten artikkelissa tehdään.
Voitko näyttää, miten tarkoitat, että sen pitäisi näyttää, kun rakenne lepää pilarin päällä? Olen myös ajatellut, että olisi järkevää, että se lepäisi pilareilla sen sijaan, että se ripustettaisiin ruuveihin.

gavagai sanoi:
Voitko näyttää, miten tarkoitat, että rakenteen tulisi näyttää, kun se lepää tolppien päällä? Olen myös miettinyt, että olisi järkevämpää, että se lepää tolpilla sen sijaan, että se ripustetaan ruuveihin.
Nyt hyppään mukaan osoittamaan taitojani :)

Työkaluguru tarkoittaa varmaankin näin. Sivulta katsottuna siis:
Sängramin rakenne ja sivukuva: kaksiosainen 45x95 mm tolppa, joka on liimattu ja ruuvattu.

Muuten mielestäni rakennusohje oli melko "karkea"
Franska skruv (lag screw) kaikkialla, mikään ei ollut uppoasennettu.

KnockOnWood sanoi:
Nyt hyppään mukaan näyttämään taitoni :)

Työkaluguru tarkoittaa varmaan näin. Nähtynä sivusta siis:
[kuva]

Muuten mielestäni rakennusohje oli aika "rough"
Ranskalaiset ruuvit (lag screw) kaikkialla, ei upotettu.
...Ajattelematta liikaa (kiire tuli juuri tilaamamme pizzan vuoksi :-)) piirsin seuraavat kaksi vaihtoehtoa. Jompikumpi, tarkoititteko (jos niistä saa otteen)?

Linjapiirros puukehikon kulmaliitoksesta, jossa näkyy pitkäsivu ja poikkisivu. Kulmaliitos, joka näyttää rakenteen pitkän sivun ja lyhyen sivun väliin. Käsinkirjoitettuna "kortsida" ja "långsida".

gavagai sanoi:
...Ilman liikaa ajattelua (tuli kiire, koska tilaamamme pizza saapui juuri :-)) piirustin seuraavat kaksi vaihtoehtoa. Jompikumpi niistä, tarkoitatteko (jos ne voidaan ymmärtää)?

[kuva][kuva]
Juuri niin!

Eikö olisi kätevää kääntää tolppaa siten, että pitkä osa on sisäänpäin. Niin että myös lyhyt sivu saa tukea. Viittaan siis ylä/vasempaan kuvaan.

Mutta sellaiset asiat yleensä ratkeavat, kun on osat käsissään :)

KnockOnWood sanoi:
Eikö olisi kätevää kääntää tolppa niin, että pitkä osa on sisäänpäin. Jotta myös lyhyt sivu saa tukea. Viittaan siis ylävasemmalla olevaan kuvaan.

Mutta sellaiset asiat yleensä selviävät, kun seisoo osien kanssa kädessään :)
Pitkä osa sisäänpäin? En ole varma, ymmärränkö mitä tarkoitat. Mutta toisessa kuvassa molemmat sivut saavat tukea.

Ja seuraava kysymys: Mitä minun pitäisi ottaa huomioon, kun "ruuviliimaan"? Tajuan, että se tarkoittaa, että minun pitäisi liimata ja ruuvata koolaukset yhteen, mutta jotain erityistä, mitä pitäisi muistaa silloin?

gavagai sanoi:
...Ilman liikaa miettimistä (tuli kiire, koska juuri tilattu pizza saapui :-)) piirsin seuraavat kaksi vaihtoehtoa. Jompi kumpi niistä, tarkoitatteko (jos ne ovat ymmärrettäviä)?

[kuva][kuva]
Kävin katsomassa jääkiekkoa... mutta näen, että olet saanut apua muilta taitavilta käyttäjiltä ketjussa! Lyhyt sivu ulospäin ja pitkä sisäänpäin, niin että kehys yhtyy ulkoreunaan tolpan kanssa. Se on tyylikkäintä.

• Tykkään
KnockOnWood
  • Laddar…
gavagai sanoi:
...Mitä minun pitäisi huomioida, kun "ruuvaan ja liimaan"? Ymmärrän, että se tarkoittaa tukien liimaamista ja ruuvaamista yhteen, mutta onko jotain erityistä huomioitavaa silloin?
Mieluiten esiporaisin ruuveille niin, että niillä on vapaatila "ensimmäisessä" puupalassa. Näin voi varmistua siitä, että ruuvi vetää osat yhteen, eikä vain kaivaudu alas. Niin ei tarvitse niin monta puristinta.

Mutta minä olen erittäin yksinkertainen amatööri.

verktygsgurun sanoi:
Käynyt katsomassa jääkiekkoa... mutta näen, että olet saanut apua muilta taitavilta ketjussa! Lyhyt sivu ulospäin ja pitkä sisäänpäin, niin että kehys on linjassa tolpan ulkopuolella. Se on tyylikkäimmän näköistä.
Tarkoitatko näin (jos on mahdollista ymmärtää, mitä tarkoitan)? Eli että vain pitkä sivu lepää (puolella) tolpalla?

Långsidan lepää puoliksi pystypalkilla, viistokuva liittyy rakennusprojektiin.
Otan mielelläni vastaan kuvauksen hyvästä ruuviliimauksesta.

Toimisiko muuten tämä, jossa siis koottu sääntö 45x95-säännöstä ja 45x95-säännöstä, joka on sahattu kuten näkyy alhaalla vasemmalla. Silloin molemmat puolet lepäävät säännön päällä eikä mikään osa ulkone. Ajattelin mahdollisesti käyttää ulkonevaa 45x45-sääntöä kaiteen kiinnittämiseen (vaihtoehtoisesti sahata sen "lattiatason" mukaan parvella).

Puutyörakenne, jossa on kaksi 45x95-kokoista palkkia liitettynä kulmassa, pitkäsivuun kiinnitetty pysty 45x45 pystyssä palkki.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.