Hei,
minulla on pieni projekti, jossa tarvitsisin S-koukun, joka on kierretty 90° keskeltä... ajattelin siksi ostaa IKEAn halvan "Grundtal", koska ne sopivat kooltaan, ja kuumentaa ne ja sen jälkeen vääntää niitä.

Mutta ennen kuin aloitan kysyn... toimiiko se? Onko joku, joka tietää jotain teräksen käsittelystä, sillä minulla ei ole aavistustakaan, mitä teen.

Ajattelin laittaa ne uuniin hetkeksi noin 250 asteeseen ja sitten kokeilla vääntää niitä kiinnitettynä ruuvipenkkiin. Metalli on ohutta, joten ajattelin, että sen ei pitäisi olla kovin vaikeaa. Mutta minulla ei ole aavistustakaan... riittääkö esimerkiksi 250 astetta?

Vaihtoehtona on, että ostan oikean koukun alusta alkaen. Ongelma on vain löytää se. Sitä en ole löytänyt. Onko jollain vinkkejä?

tommib
Kysyn samaa, tarvitsetko edes lämmittää niitä?

Kokeile kiinnittää yksi grundtal ruuvipenkkiin ja kierrä sitten isommalla polygripillä. Jos on tärkeää, että kaikki koukut ovat samanlaisia, ehkä pieni jigi ja sopivanlainen kääntötyökalu ovat hyödyllisiä. Ajattelen palaa tasoteräksestä, johon leikkaat pienen uran kulmahiomakoneella, joka on sopivan kokoinen koukulle.

• Tykkään
Perkylainen
  • Laddar…
Huipputekniikka vastaus, en ole itse asiassa edes ajatellut, että minun ei tarvitse lämmittää niitä.

Ajatukseni lämmittämisestä oli, että muuten katkaisen ne, mutta ehkä en teekään niin...?

Niitä on 30 koukkua, ja kyllä, haluan, että ne ovat melko samanlaisia, joten jigi on hyvä idea. Täytyy kokeilla ilman lämmittämistä, ne eivät maksa monta euroa, joten voin epäonnistua muutaman kerran :)

D Dublin sanoi:
Tarvitsetko edes lämmittää sitä? Muuten löysin tämän nopeasti googlaamalla: [linkki]
Kiitos, mutta tarvitsen 20mm sisäläpimitan yhteen suuntaan koukussa. Sivulla oli kuitenkin isompi koukku, mutta aukon täytyy olla yhtä iso... siksi grundtal sopii niin hyvin :-)

Olen taivuttanut paljon Grundtal S-koukkuja erilaisiin tarkoituksiin. Esimerkiksi käytän niitä koukkuina sadevesikouruihin, jotta tomaattikasvit voivat kiivetä köyttä pitkin. Taivutan toisen pään niin, että se muodostaa suljetun silmukan köyden sitomiseksi, ja alkuperäinen pää koukuttaa sadevesikourun etureunaan.

En kuitenkaan ole koskaan kiertänyt sitä, mutta en näe syytä miksei se onnistuisi. Materiaali ei ole karkaistu, joten siitä ei tule hauraa. (y)

• Tykkään
Perkylainen
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.