Hei,

Minulla on ikkuna, jossa on 165 syvyyttä ikkunakehyksen ja seinän kipsilevyn välissä, joten hankin 175 mdf smyygin.
Kehyksen ja sivujen karmien välissä on 35. Karmissa ei ole uraa.
Kuinka kiinnitän ikkunasmyygin? Tarvitsenko rakentaa seinätolpat ulos ylimääräisillä 45:lla karmia kohti ja sitten kiinnittää suorakulmainen rakennettu smyygi näihin tolppiin? Kaikkien sivujen saaminen 100% suoraksi tulee olemaan vaikeaa.
Sitten smyygi tulee ulkonemaan 1 cm "seinän ulkopuolella", joten ei voi laittaa listaa seinään peittämään kipsilevyn ja smyygin välistä rakoa.
Pitäisikö minun lyhentää smyygiä niin, että se on 16,5?

Olen täysin hukassa, mutta oikeastaan uskon tietäväni, mitä minun pitäisi tehdä.
Kuinka ratkaista tämä kätevästi?

Viimeksi muokattu:
A
Halkaise smygen ja aseta foder?

Vad gör jag nu?
Klyver allt så det är i samma djup som väggen och sen täcker med vit furu list eller sätter listen mot smygen - men då ser man alla skarvar + ny skarv mellan list och smyg.
69 list verkar bredaste och den täcker knappt vid vissa ställen...

Ikkunan pieli, jossa puinen pystypala ja asennusristikko näkyvissä ja maalipinta keskeneräinen. Seinän sisään asennettu ikkuna, jonka ympärillä on eristemateriaalia ja keskeneräinen seinäpinta näkyvissä. Ikkunan yläpuolella seinässä on aukko ja eristys, kehys ei täysin peitä, puulista oikealla.

H Hamstraren sanoi:
Mitä nyt teen?
Halkaisen kaiken niin, että se on samalla syvyydellä kuin seinä ja sitten peitän sen valkoisella mäntylistalla tai asetan listan smyygiä vasten - mutta silloin näkee kaikki saumat + uuden sauman listan ja smyyn välillä.
69 lista näyttää laajimmalta ja se peittää vain juuri ja juuri joissakin paikoissa...

[kuva] [kuva] [kuva]
Olisi pitänyt valita pienempi mitta kuin 45x45.
Usein yritetään saada sama etäisyys karmista smyygiin koko kierroksella.

• Tykkään
ViktorHg
  • Laddar…
H Hamstraren sanoi:
Mitä teen nyt?
Halkaisen kaiken niin, että se on samalla syvyydellä kuin seinä ja sitten peitän valkoisella mäntylattialistalla tai laitan listan smygiä vasten - mutta silloin näkee kaikki saumat + uuden sauman listan ja smygin välillä.
69 lista näyttää leveimmältä ja se peittää tuskin joissain paikoissa...

[kuva] [kuva] [kuva]
Älä välitä 45:ista, minä laitan tavallisesti ruuvit ikkunan vieressä olevaan säätimeen, ja ruuvaan ne ulos ikkunakehykseen, silloin saat saman etäisyyden, ja jos säädin on vino, sillä ei ole merkitystä, vain ruuvaa ruuvi sisään tai ulos enemmän tai vähemmän.

• Tykkään
Tjrex
  • Laddar…
FredrikR FredrikR sanoi:
Olisit valinnut pienemmät mitat kuin 45x45.
Usein yritetään saada sama etäisyys karmista smygiin koko matkan ympäri.
45:et peittävät juuri ja juuri 1 cm karmista, joten ei voi oikeastaan paljon pienentää kuin 45.

P Patzie sanoi:
Älä välitä 45:eistä, minä yleensä laitan ruuvit ikkunan viereiseen sääntöön, ja ruuvaan ne ikkunakarmeihin, silloin saa saman etäisyyden, ja jos sääntö on vino, ei sillä ole väliä, vain ruuvaa ruuvia sisään tai ulos enemmän tai vähemmän
Ymmärrän ja olen nähnyt tämän videolla. Mutta ongelma on, että minulla ei ole mitään, mihin kiinnittää sivuissa, vain ylä- ja alapuoli. Minun dyckert on 40 mm ja pistooli kykenee 50 mm maksimissaan, mutta se tuskin riittää, vai riittääkö? Kelpaako 50 mm dyckert smygin ja sivujen väliin pitämään paikallaan? Tuleeko se lyömään sääntöihin ja kiinnittymään?

Sitten varsinaisen kysymys on, mitä teen listoille ympäriinsä?
Pitääkö minun halkaista MDF:ää? En haluaisi käsitellä sitä, en välitä, että se ulottuu vähän, mutta ongelma on listat ympäriinsä.

Kiitos avusta :)

Onko sinulla muovia seinässä? Silloin sinun pitäisi tiivistää esim. rakennusmuoviteipillä seinän/muovin ja karmin välissä.

Miksi sinulla ei ole mitään mihin kiinnittää sivuilla? Mihin gyproc sitten on kiinnitetty?

Kavenna smyge oikeaan syvyyteen, muuten on vaikea saada sinne listaa paikalleen. On myös 95 mm listaa saatavilla. Vaihtoehtoisesti voit kipsata smygeen, mutta se on todennäköisesti sinulle vaikeampaa.

Vinkkejä tulevaisuutta varten voivat olla: https://www.moelven.com/se/se/tra-inomhus/lister/fonstersmyg-u-list/

• Tykkään
Hamstraren ja 1 muu
  • Laddar…
T Tjrex sanoi:
Onko sinulla muovia seinässä? Silloin sinun tulee tiivistää esimerkiksi rakennusfolie-teipillä seinän/muovin ja karmin välinen sauma.

Miksi sinulla ei ole mitään mihin kiinnittää sivuilla?
Mihin kipsilevy on sitten kiinnitetty?

Smyygi sahataan oikeaan syvyyteen, muuten on vaikea saada listat paikoilleen. On myös olemassa 95 mm listat. Vaihtoehtoisesti voit kipsata smyygin, mutta se on todennäköisesti vaikeampaa sinulle.

Tulevaisuuden vinkkinä voi olla:
[linkki]
U-list on hyvä kompromissi, jos unohtaa tilata salauspaikoilla varustettuna. (y)

• Tykkään
nino
  • Laddar…
H Hamstraren sanoi:
45:t kattavat tuskin 1 cm karmista, joten paljon pienempi kuin 45 ei oikein käy.

Ymmärrän ja olen nähnyt tämän videolla. Mutta ongelmana on, että minulla ei ole mitään mihin kiinnittää sivuille, vain yläosan ja pöydän. Minun dyckert on 40mm ja pistooli pysyy 50mm max mutta se tuskin riittää, vai mitä? Riittääkö 50mm dyckert smygin ja sivujen välillä pitämään paikoillaan? Tapahtuuko se reglerin kohdalla ja kiinnittää?

Sitten oikea kysymys on, miten teen listojen kanssa ympäriinsä?
Täytyykö minun halkasta MDFiä? En halua käsitellä sitä, en välitä vaikka se vähän ulkonee, mutta ongelmaksi jää listat ympäriinsä.

Kiitos avusta :)
Mielestäni näyttää siltä, että runkoa on vielä melkoisesti jäljellä alemman salinoinnin alla?
Ikkunan alareunan karmipuu ja punainen nuoli osoittamassa sitä.

FredrikR FredrikR sanoi:
Mielestäni näyttää siltä, että alaosassa on vielä paljon karmia jäljellä?
[kuva]
Se on vasen puoli.
Kuvat on pyöritetty väärin.

Sain listan paikalleen. Tuli muutamia virheitä, en ole täysin tyytyväinen, joten katsotaan, jos puran kaiken ja aloitan alusta.
Vitsi, kuinka paljon aikaa puusepäntyöt vie, jos ei ole kokemusta kaikista vaiheista ja mahdollisista ongelmista.

• Tykkään
FredrikR
  • Laddar…
Se oli melko hyvä tulos. Kiitos avusta.

Ikkuna, jossa on sumea lasi ja näkymä ulos metsään.

• Tykkään
Dalbotant
  • Laddar…
A
H Hamstraren sanoi:
Siitä tuli kohtuullinen tulos. Kiitos avusta.

[kuva]
Hienoa työtä, ei mitään hävettävää! :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.