Y
Jag ska montera en innerdörrkarm.
Tycker karmhylsa-systemet ser intressant ut,
fast undrar vad som är att föredra, karmskruv eller karmhylsa?

- Enligt Essves man inte krångla med kilar ifall man använder hylsorna?
iu
iu

Hylsyt jos haluaa sen kätevästi, en mielestäni vanhaan malliin ole mitään etua ollenkaan.

• Tykkään
fremax
  • Laddar…
En ole asentanut kovin monta karmia elämässäni, mutta ne, jotka olen asentanut, ovat olleet karmiholkkien kanssa. Minulla on oikeastaan vain kaksi negatiivista kokemusta karmiholkeista: ensimmäinen on, jos sääntö, johon karmiholkki puristuu, ei ole täysin rinnakkainen oviaukon/johon karmien pitää olla, niin karmi kääntyy helposti ja on vaikeaa saada se hyväksi. Silloin tarvitaan kiiloilla tai säännöllä, jotta saadaan rinnakkainen pinta jännitystä varten. Ajattelen, että karmiruuvit ovat vähemmän herkkiä juuri tähän ilmiöön. Toinen vähän negatiivinen asia on, että ruuvit voivat tuntua ylisuuret tavalliselle sisäovelle. 7,5x60mm ovat VANKAT ruuvit.

• Tykkään
Yrrol
  • Laddar…
Mikael_L
Pidikeholkki on minun makuuni loistava. Vähän harmillista, että hinta on korkeampi, sitä en voi ymmärtää, sillä se ei ole monimutkaisempi tuote, päinvastoin.

Täällä mainittuja haittoja olen samaa mieltä, mutta karmiruuveilla on muita haittoja.
Olen joskus kiinnittänyt hieman heikommalla ruuvilla, jossa on riittävän iso pää.
Jos kyseessä ovat ulko-ovet (jotka ovat raskaampia ja usein enemmän rasitettuja) tai ikkunat, jotka eivät myöskään ole erityisen kevyitä, niin pidikeholkki tuntuu huomattavasti tukevammalta.

Kyllä, ymmärrät mitä äänestän - pidikeholkki!! :)

S Snappahaneklanen sanoi:
En ole asentanut monta karmi elämääni aikana, mutta ne, jotka olen asentanut, ovat olleet pidikeholkeilla.
Olen asentanut molemmilla järjestelmillä, talonrakennuksen alussa en edes tiennyt pidikeholkeista, mutta sitten tuli ilmestys! :cool:

• Tykkään
tommib
  • Laddar…
Framequick sisäoviin

• Tykkään
karlemils
  • Laddar…
Holkki ei kai lukitse ovea kahteen suuntaan kuten karmiruuvia. Mitä tekee holkki, mitä ruuvi ja prikka eivät tee?

Käytä karmiholkkia sisäovissa mutta käytä toisia ruuveja kuin ne, jotka on tarkoitettu. Mielestäni ne ovat aivan liian karkeita.

Karmihylsyt käytän kun on kiinteä kehys, kuten ikkuna/ulko-ovi, jolloin sen voi kiristää ja siirtää kunnes se on täydellinen, sitten kierrän ruuvin. Karmikierteen käytän sisäoviin, kun niissä ei usein ole kiinteää kynnystä eikä niitä voi "kiristää" pohjasta, silloin vedän ruuvin, joka lukitsee sen suoraan.

Y
S Snappahaneklanen sanoi:
En ole asentanut kovin monta karmia elämässäni, mutta ne, jotka olen asentanut, ovat olleet karmihylsyjen kanssa. Minulla on oikeastaan vain kaksi negatiivista kokemusta karmihylsyistä: ensimmäinen on, että jos sääntö, jota vasten karmihylsy puristetaan, ei ole täysin rinnakkain oven aukon/karmien kanssa, niin karmi mielellään kiertyy ja on vaikea saada siitä hyvä. Silloin täytyy puuhata kiilojen tai säännön kanssa saadakseen rinnakkaisen pinnan, jota vastaan kiristää. Ajattelen, että karmin ruuvit ovat vähemmän herkkiä juuri tälle ilmiölle. Toinen hieman negatiivinen asia on, että ruuvit saattavat vaikuttaa ylimitoitetuilta tavalliseen sisäoveen. 7,5x60mm ovat TANAKAT ruuvit.
Aion asentaa oven karmin seinien väliin, jotka ulkonevat eri tavalla (~1cm), eli karmi ei ole rinnakkain, joten viestisi oli erityisen arvokas.

Harkitsen ostavani sen lyömäraudan, jota Essve suosittelee käytettäväksi pisteen tekemiseen ensin, jotta varsinainen ruuvi sitten asettuu oikein. Tosin suurin osa yksityisistä YouTube-videoista ei käytä sitä.

Y
Tanskalaisessa videossa he laittoivat paperia kynnyksen/karmin alle.
En ymmärtänyt mitä he sanoivat, oliko se oikean kallistuksen saamiseksi, vai pitäisikö se aina tehdä lattian ja karmin väliin? Ajattelen, että parketti ja karmi ovat liikkuvaa puuta?

Töissä käytämme aina karmskruv med hullingar. https://www.hornbach.se/shop/Karmsk...jSFeBu50er2pWizZvnKAefhYJSB6QvbBoCfiIQAvD_BwE.
Käyttömukavampi kuin molemmat vaihtoehdot, joten jos reiät eivät ole 14 mm koko matkan läpi karmin, käyttäisin näitä. Vain pyöritä sisään ja sitten vedä takaisin oikeaan etäisyyteen. Huomaa vain, että et voi vetää niitä täysin ulos, koska säädöt hullingar kanssa eivät toimi silloin.

• Tykkään
raspen86
  • Laddar…
Jotta voisin elvyttää keskustelun oikealla aiheella… Ostin Karmhylsor sisäoven karmille, joka oli aiemmin kiinnitetty karmskruvilla. Ajattelin, että tämä olisi vakaampi kiinnitys ilman näitä väljyyksiä, joita ainakin omilla karmskruvillani voi olla.

Joko teen jotain väärin tai sitten suuri haitta on, että karmen keskiosassa oleviin kahteen kiinnitykseen ei voida pakottaa karmia sisään?
Kuten tilanne on nyt, se haluaa taipua ulos keskeltä, ja huomasin nopeasti, etten voi korjata sitä. Tai onko tähän ratkaisu?

M mickeforsberg sanoi:
Jotta voisin elvyttää ketjun oikealla aiheella… Ostin karmiholkit sisäoveen, joka oli aiemmin kiinnitetty karmiruuveilla. Ajattelin, että siitä tulisi tukevampi kiinnitys ilman niitä väljyyksiä, joita ainakin minun karmiruuveillani voi olla.

Joko teen väärin tai sitten suuri haitta on se, että karmi ei voi painaa karmia kiinni karmiin keskellä oleviin kahteen kiinnityspisteeseen?
Kuten nyt näkyy, se haluaa pullistua ulos keskeltä ja huomasin nopeasti, että en voi korjata sitä. Vai löytyykö tähän ratkaisu?
Tein niin, että jostain syystä käytin karmiholkkeja kahteen ylimpään ja alimpaan kiinnitykseen ja karmiruuveja neljään muuhun voidakseni painaa karmia sisään. Ei tuntunut täysin järkevältä, olisin voinut ihan hyvin käyttää vain karmiruuveja. Ehkä siitä tuli hieman vakaampi holkkien ansiosta, jotka puristuvat ylhäällä ja alhaalla... ainakin kuvittelen niin. Ehkä tein väärin, mutta ongelmani kuulostaa samalta kuin @Snappahaneklanen kuvailee mm.

M mickeforsberg sanoi:
Elvyttääkseni keskustelua oikealla aiheella… Ostin karmiholkkeja sisäoveen, joka aiemmin kiinnitettiin karmiruuveilla. Ajattelin, että kiinnitys olisi vakaampi ilman niitä välyksiä, joita ainakin minun karmiruuvini saattavat aiheuttaa.

Joko teen jotain väärin tai sitten suuri haitta on se, ettei karmiä voi pakottaa sisään karmiä keskellä oleviin kahteen kiinnitykseen?
Kuten tilanne nyt on, se tahtoo pullistua keskeltä ja huomasin nopeasti, että en voi korjata sitä. Vai onko tähän olemassa ratkaisu?
Karmiholkeille tarvitaan irtonaiset ruuvit, ja mieluiten karmiholkkiruuvit,
Karmihylsyn kiinnittämiseen käytettävä ruuvi, metallinen ja kierteinen.

Karmiholkkiruuvi pitää karmiholkin tiukasti seinää vasten.

Demmpa Demmpa sanoi:
Karmihylsyjä varten täytyy olla irtonaisia ruuveja, mieluiten karmihylsyruuvia,
[kuva]

Karmihylsyruuvi pitää karmihylsyn seinää vasten.
Siihen asti olen mukana! Mutta voiko hylsyä säätää, jos ruuvi on jo kiinnitetty?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.