Hei, minulla on joitakin kysymyksiä ja pohdintoja seinästä, jonka oletan olevan kantava tai tukevalla tavalla.
Talo on noin vuodelta 1920 ja se on polttamatonta tiiltä/Savitiiltä. Kyseinen seinä on myös sitä ja siinä on kosteusongelma. Se murenee lattiasta noin 50 cm korkeuteen ja haluan yksinkertaisesti päästä siitä eroon avatakseen keittiön ja viereisen huoneen välistä tilaa. Olen avannut lautoja sisustamattomassa ullakossa. Siellä menee 3 palkkia tämän seinän yli, joiden välimatka on 90 cm toisistaan. Ja seinä, josta on kyse, on noin 3,7 m, ja haluan poistaa sen. Sokkeli on joko perustus tai ryömintätila, en tiedä kumpi. Ymmärtääkseni puolet keittiöstä on betonilaattaa ja toinen puoli on pieni kellari, jonka yläpuolella on puulattia. Joten puolet keittiöstä on puulattiaa ja toinen puoli on laattaa, joten sinne voi laittaa tukipylväitä ja se ottaa vastaan 2 palkkia. Mutta kolmas palkki on kellarin yläpuolella ja toisessa huoneessa on puulattia koko osassa ja todennäköisesti ilmatila? Miten tukea tätä palkkia? Ja olla varma, että se ei mene rikki? Lattia ei voi hyvin viereisessä huoneessa, olen huomannut, joten aion repiä sen auki ja vaihtaa sen samalla kertaa. Sitten haluan asettaa liimapuupalkin, jossa on tukipilarit kummallakin puolella. Mitä kokoa pitäisi käyttää? Liimapuupalkkiin ja pilarit? Ja pilarien sijoittaminen epäilyttää minua vähän, koska se menisi siihen, missä seinä on, jonka oletan menevän maahan asti ottaen huomioon, että kosteus tulee alhaalta? Ei tunnu kovin turvalliselta asettaa pilareita siihen sitten, jos seinän purkaa lattian tasolle? Kaikki vinkit ovat tervetulleita sekä pilarien ja palkkien mitoituksesta että siitä, mihin ja miten asettaa tukipylväät seinän poistamiseksi? Siellä, missä kellari on, tai siellä, missä lattia on pelkästään puuta ja todennäköisesti ei niin terveellistä? Onko jotain muuta, mitä pitäisi miettiä tai tehdä?