38 368 lukukertaa ·
360 vastausta
38k lukukertaa
360 vastausta
Kantavuus alumiini L-palkki
Se ei ehkä ole ratkaisu nykyiseen ongelmaasi, koska haluat varmasti muokata nykyistä ratkaisua etkä aloittaa alusta, mutta perustasin katon itse kantavien TP200-tyyppisten peltilaattojen varaan (esim. https://www.xn--pltgrossisten-qfb.se/takplat/tp200-sjalvbarande/#tab-id-2). Niitä on olemassa versioina, jotka kestävät 8,4 m. Sen jälkeen voi peittää pellit terassilaudoilla, mutta välttää suoraa kosketusta kyllästetyn ja pellin välillä (laittamalla väliin tervapaperia tai vastaavaa).
HEA-palkki on liian raskas.
IPE-svajar, kuten olemme todenneet. Ostimme 2 kpl 10 cm ja jouduimme koteloimaan ne corten-levyillä ja maalaamaan. Svajar 3,5 cm...
Putki on jonkun suosittelema.
U-palkki...
Profiiliputki on se, johon nyt toivon.
Ristikko ovat toiset ehdottaneet, mutta...
Riippumatta ratkaisusta maksimikorkeus on 23,5 cm jotta välttyisin nostamasta "terassia", jonka vapaa korkeus on juuri 23,5 cm.
IPE-svajar, kuten olemme todenneet. Ostimme 2 kpl 10 cm ja jouduimme koteloimaan ne corten-levyillä ja maalaamaan. Svajar 3,5 cm...
Putki on jonkun suosittelema.
U-palkki...
Profiiliputki on se, johon nyt toivon.
Ristikko ovat toiset ehdottaneet, mutta...
Riippumatta ratkaisusta maksimikorkeus on 23,5 cm jotta välttyisin nostamasta "terassia", jonka vapaa korkeus on juuri 23,5 cm.
E Erik Lindroos sanoi:Se ei ehkä ole ratkaisu nykyiseen ongelmaasi, koska haluat varmasti muokata olemassa olevaa ratkaisua etkä aloittaa alusta, mutta minä olisin varmaan perustanut katon itse kantaville levyille, kuten TP200 (esim. [linkki]). Niitä on saatavilla varianteissa, jotka kestävät 8,4 m. Sitten voi verhota levyt terassilaudalla, mutta välttää suoraa kosketusta kyllästetyn ja levyn välillä (laittaa väliin tervakangasta tai vastaavaa).
Haluaisin verhota sen terassilaudalla, mutta olen hieman epävarma korkeudesta. Pitää lisätä 28 mm korkeutta laudoille ja ehkä 1 cm pyörille.
Muutama kysymys:
1. Ruuvataanko terassilaudat kiinni levyyn jollain sopivalla ruuvilla? (huomioin kommentin tervakankaasta)
2. Kysymykseksi tulee myös eristys... Kuinka sen saa paikalleen...
3. Painon vähentämiseksi, voinko poistaa kaikki painetut 120*45, jos levy on itse kantava?
4. Entä sitten 840 cm kehys, joka menee altaan yli ja joustaa? Se varmaan kuitenkin joustaa?
Ajattelenko väärin, vai vielä yksinkertaisemmin, ilman että tinkisi näkyvästä suunnittelusta, olisi ajatella päinvastoin ja luoda juoksurata altaan peitteen alle keskelle. Ehkä asentaa välipalkit osastojen väliin ja pitkä tasiteräs, jotta ei synny rakoja. Sitten asennetaan sellainen vahva kova rulla (tai teräsrulla), jolla vedetään veneitä altaan reunalla, ehkä sen täytyy työntyä ulos maavälin mukaan ja antaa altaan peitteen rullata sen päällä. Sen ei tarvitse olla jatkuvasti kiinni tai kestää erittäin suurta kuormitusta, riittää jos pyörä nostaa peitettä viimeiset senttimetrit. Tässä mittakaavaton luonnos, en tiedä tuleeko idea esille...
Remontoija
· Kalmar län
· 2 596 viestiä
Jotakin sellaista olin myös ajatellut, mutta hyvä idea asettaa suurin osa rakenteesta kannen alle. Silloin näkyvissä on "vain" tukipyörä.
Remontoija
· Kalmar län
· 2 596 viestiä
Valitettavasti katkoviivaiset palkit eivät auta niin paljon, uskon jopa, että se olisi huonompi, koska ne lisäävät enemmän painoa lisäämättä jäykkyyttä. Kantopalkki ei tule jäykemmäksi tällä tavalla, vaan katkoviivapalkkien päät vain seuraavat taipumista ilman, että ne estävät merkittävästi. Luulen, että ajattelet niitä vähän kuin konsolit, mutta ne eivät toimi näin, jos kaikki palkit ovat vaakatasossa.Huggedugge1 sanoi:
On kantopalkin taivutusjäykkyys, johon sinun täytyy keskittyä.
Pyörä voidaan myös piilottaa sillan alle, kun se on nostettuna. Jos sillan reuna ei saisi päätyä liian kauas altaan reunasta. Tässä on periaatepiirros, eräänlainen poikkileikkaus. Sitten katkoviivalla on kiilan ratakisko. Pyörä ottaa sillan kaltevan ratakiskon ja nostaa sen juuri ja juuri reunan yläpuolelle. Mitään ei näy ylhäältä. Viimeisellä osuudella TS:llä oli 5 rataa, jotka jakoivat painon, joten voima pyörää vasten on todennäköisesti vähäinen...
Pyörät ovat rungon sisäpuolella, joten ne ovat piilossa. Kuitenkaan niitä ei voi piilottaa enempää kuin akseliin asti, missä kiinnityspiste on, mikä on 1,5 cm vapaata "lattiasta".O o5kar sanoi:Pyörät voidaan myös piilottaa sillan alle, kun se on ylhäällä. Jos sillan reunaa ei pitäisi laskea liian kauas altaan reunasta. Tässä on kaaviokuva, ikään kuin poikkileikkauksena. Juokseva kiila on katkoviivalla ja se toimii juoksuratana. Pyörä nappaa sillan kallistuneen juoksuradan ja nostaa sen juuri reunan yli. Mitään ei näy ylhäältäpäin. Lopussa TS:llä oli 5 rataa jakamassa painon, joten voima pyörää vastaan olisi vähäinen...
Olemme harkinneet "kummun" rakentamista kiskolle, joka nostaisi kannen juuri ennen kuin se menee altaan reunan yli. Kuitenkin kannen keskikohta joustaa melko paljon, kuten ehkä näit kuvassa, joten meidän täytyy keksiä keino saada vakaa runko. (Mikä on haaste, ymmärtääkseni...)
Ja tällä kertaa haluan olla varma, että se onnistuu oikein.
Korkeus on kyllä rajatapaus, että se onnistuisi. Samalla korkeus on paras ystäväsi taipumisen estämisessä. Vastaavalla 153 mm kokonaiskorkeudella olevalla pellillä on suunnilleen puolet pienempi hitausmomentti I, ja se antaa kaksinkertaisen taipuman verrattuna linkittämääni 203 mm korkeaan peltiin. Ehkä kannattaisi käyttää 22 mm terassilautaa? Peltikaarien välinen jänneväli on todella lyhyt.Huggedugge1 sanoi:
Nykyinen ratkaisuni ei toimi ja etsin ratkaisua. Mutta uusi ratkaisu, joka saattaa toimia!
Haluaisin päällystää sen terassilaudoilla, mutta olen hieman huolissani korkeudesta. Täytyy lisätä korkeutta 28 mm laudoille ja ehkä 1 cm renkaille.
Muutamia kysymyksiä:
1. Kiinnitetäänkö laudoitus sitten metalliin jollakin sopivalla ruuvilla? (huomasin kommentin tervapahvista.)
2. Kysymys on myös eristyksestä... Miten se saadaan paikoilleen...
3. Voinko vähentää painoa poistamalla kaikki painetut 120*45, jos pelti on itsekantava?
4. Entä poolin yli kulkeva 840 cm kehys, joka notkistuu? Se varmaan notkistuu joka tapauksessa?
En tiedä tarkasti, mikä ruuvi olisi paras, mutta peltifirmat varmaan tietävät. Sitten minun täytyy muokata tätä juuri tervapahvin kanssa. Ehkä pitäisi käyttää jotain muuta riippuen pellin ruostesuojauksesta. Olen nähnyt eri tietoja, kun olen googlannut, ja oli epäselvää, olivatko jotkut syyt funktionaalisia tai esteettisiä, että bitumituotteista ei suositeltu.
Eristys, unohdin sen kohdan... Pelti ei taida olla ihanteellinen siitä näkökulmasta. Vaikka löytyisi jotain profiiliin sopivaa, niin kylmäsiltoja on paljon. Riippuu siitä, kuinka tiukat vaatimukset ovat.
Oikealla pellillä sinun pitäisi pystyä poistamaan ylimääräiset vahvistukset, kyllä. Pellin pitäisi olla itsekantava ja taulukkojen mukaan 1 mm pellin paksuus kestää yli 100 kg/m^2.
Pitkä sivun päättyminen vaatii myös vähän pohdintaa, koska peltireuna ei saa lepattaa vapaasti. Pyytäisin peltiseppää taivuttamaan L-profiilin vastaavasta peltimateriaalista, joka voidaan ruuvata/niitata profiilipeltiin niin että siitä tulee kolmion muotoinen pitkittäinen laatikko jäykisteeksi. Sitten asettaisin ohuemman puuverhouksen ulkopuolelle (esteettisistä syistä) ja poistaisin tarpeettoman karkean palkin.
Mikä on suurin taipuma, jonka voit hyväksyä?
Kiinnostavaa! Taipuma voi vaihdella noin 14 mm ja ylöspäin nostamalla pyöriä. Mutta suurin korkeus, jolla saa renkaan terassin alle, on 23,5 cm. Sen jälkeen tulee sotkua...E Erik Lindroos sanoi:Kyllä, korkeus on rajatapaus tähän. Samalla korkeus on paras ystäväsi taipuman vastustamisessa. Vastaavalla 153 mm kokonaiskorkuisella pellillä on noin puolet suuresta hitausmomentista I ja se antaa kaksinkertaisen taipuman verrattuna 203 mm korkeaan, johon linkitin. Ehkä käyttää 22 mm terassilautaa? Pellin aitojen välinen jänneväli on hyvin lyhyt.
En tiedä tarkalleen mikä ruuvi on paras, mutta levykaupat varmasti tietävät. Sitten minun pitää muokata tätä juuri tervapaperilla. Mahdollisesti kannattaa käyttää jotain muuta riippuen pellin ruostesuojauksesta. Olen nähnyt erilaisia tietoja nyt kun googlasin, ja oli epäselvää, oliko se toiminnallisuuden tai esteettisten syiden vuoksi, että jotkut estivät "bittiumituotteita".
Eriste, unohdin sen kohdan… Pelti ei ole ideaali siitä näkökulmasta. Vaikka löytyisi jotain, joka sopii profiiliin, on paljon kylmäsiltoja. Riippuu kuinka tiukat vaatimukset on.
Oikealla pellillä sinun pitäisi voida poistaa ylimääräiset vahvistukset, kyllä. Pelti pitäisi olla itsestään kantavaa ja taulukoiden mukaan 1 mm pelti pystyisi kantamaan yli 100 kg/m^2.
Pitkien sivujen päättäminen vaatii myös hiukan miettimistä, sillä pellin reuna ei saisi lepattaa vapaasti. Pyytäisin peltiseppää taivuttamaan L-profiilin vastaavasta peltilaadusta, joka voidaan ruuvata/niitata profiilipeltiin, jolloin siitä tulee kolmiomaisesti pitkittäinen laatikko jäykisteeksi. Sitten laittaisin ohuemman puupaneelin ulkopuolelle (esteettisistä syistä) ja poistaisin karkean palkin, jota ei tarvita.
Mikä on suurin taipuma, jonka voit hyväksyä?
Jos lasken oikein, kaarros johtuen levyn omasta painosta on noin 5 mm 8,4 m jännevälillä (TP200). Melko riippumaton levyn paksuudesta. Sitten täytyy tietysti lisätä säleikkö, eristys ja lumi, jolloin paksumpi levy on parempi.Huggedugge1 sanoi:
Vertailuksi aiemmin annettuihin lukuihin ruostumattomasta neliö-"putkesta" 6700000 mm^4 hitausmomentilla:
Levy, 1 mm paksuus, 854 mm leveys: hitausmomentti 8100000 mm^4
Levy paksuus 1,5 mm: 12000000 mm^4.
Levy on siis jäykempi kuin putki, ja jaat kuorman (mikä se sitten onkaan yhteensä) viidelle levylle.
Aivan mahtavaa saada tällaista apua!!! Suuret kiitokset!!!E Erik Lindroos sanoi:Jos lasken oikein, levyn oman painon aiheuttama taipuma on noin 5 mm 8,4 m jännevälin kohdalla (TP200). Melko riippumaton levyn paksuudesta. Sitten täytyy lisätä terassi, eristys ja lumi, jolloin paksumpi levy on parempi.
Vertailuna aiemmin annettuihin lukuihin ruostumattomalle neliö-"putkelle", jonka jäykkyysmomentti on 6700000 mm^4:
Levy, 1 mm paksuus, 854 mm leveys: Jäykkyysmomentti 8100000 mm^4
Levyn paksuus 1,5 mm: 12000000 mm^4.
Levy on siis jäykempi kuin putki, ja tulet jakamaan kuorman (mikä se sitten onkaan yhteensä) viidelle levylle.
Mutta... mitä minun pitäisi käyttää runkona, joka ei notku? Teräs? Corten? Mitat?
En aio jankuttaa enempää, mutta nykyiset pyöräsi sijaitsevat kai liikkeessä olevassa sillassa?Huggedugge1 sanoi:
Pyörät sijaitsevat kehyksen sisäpuolella, joten ne ovat piilossa. Kuitenkin niitä voidaan piilottaa vain siihen asti, missä kiinnityspisteen akseli on, mikä on 1,5 cm vapaana "lattiasta".
Olemme miettineet rakentaa "kukkulan" kiskon päälle, joka nostaa kantta juuri ennen kuin se menee altaan reunan yli. Kuitenkin uima-altaan kannen keskiosa taipuu melkoisesti, kuten ehkä näit kuvassa, joten meidän täytyy löytää tapa saada vakaa kehys. (Mikä on haaste, mitä ymmärrän...)
Ja tällä kertaa haluan tietää, että se menee oikein.
Minun ehdottamani pyörä kiinnitetään maahan.
Kalteva kiskoni saa saman vaikutuksen kuin ajattelemäsi kukkula maakiskolla, mutta ei häiritse muita toimintoja.
-mutta olen saattanut ymmärtää ongelman väärin...