tässä on ensimmäinen kysymykseni tällä upealla foorumilla, joka on auttanut meitä paljon talomme remontoinnissa.
Nyt on nimittäin keittiöremontin aika, ja sen myötä alamme myös pohtia seinien siirtämistä. Useiden tutkimustuntien jälkeen, muun muassa tällä foorumilla, olen melko varma, että meillä ei ole kantavia väliseiniä ja näyttää siltä, että meillä on ristikko kattotuolit, mutta haluan varmista teiltä ammattilaisilta ensin.
Talo on 8 metriä leveä ja rakennettu tuulettuvan alapohjan päälle vuonna 1964, kaikki väliseinät ovat noin 90 mm kipsilevyillä. Liitän myös muutaman kuvan. Kertokaa, jos tarvitsette lisää kuvia/tietoa
Miettii kyllä, kuka on laittanut ne vaaleat vinotukipuut. Ilmeisesti lisätty jälkeenpäin ja henkilön toimesta, joka ei ymmärrä, miten ristikkorakenne toimii. Todennäköisesti joku on ajatellut, että vintin lattialla käveleminen tuntui hieman huteralta, vaikka tulos oli epäilyttävä. Tämä ei kuitenkaan vaikuta pääarvioon, että sisäseinät eivät ole kantavia.
Selitäthän mielellään sellaiselle, joka ei tiedä miten fackverk toimii justus, että vinotuki on väärin, mutta eikö sillä olekaan mitään kantavuustoimintoa?
Ristikko koostuu vuorotellen puristetuista ja vedetyistä tangoista, jotka on asennettu kolmioihin. Ihanteellisesti ristikkoa tulisi kuormittaa vain nivelpisteissä, jotta mikään tanko ei altistu momentille. Tässä tapauksessa kaksoislaudat, jotka kulkevat harjasta viistosti sivuille, ovat alttiina vetojännityksille, kuten myös yläkehätangot, kun taas diagonaaliset tukitangot, jotka näkyvät viimeisessä kuvassa suorassa kulmassa yläkehätankoihin, ovat alttiina puristusvoimille. Jälkikäteen lisätyt diagonaalit siirtävät puristusvoimia alakkehätankoihin. Oikea tapa vahvistaa alakkehätangot olisi ollut antaa niille suurempi korkeus, jotta ne pystyisivät paremmin ottamaan vastaan momentteja.
Ristikko keksittiin roomalaisten toimesta. Se on yksi vanhimmista rakenteellisista elementeistämme. On olemassa useita erilaisia periaatteita ristikkojen suunnitteluun, mutta perusteet ovat aina samat.