Olen ollut yhteydessä puusepänliikkeeseen, mutta olen nyt luovuttanut vähintään 10 yhteydenoton jälkeen ilman tulosta. Joten kokeilen täällä. Meillä on sisäseinät keittiön ja ruokailutilan välillä sekä ruokailutilan ja olohuoneen välillä talossa vuodelta 1927. Nyt aiomme tehdä joitain muutoksia ja poistamme sitten nämä seinät. Seinällä ruokasalin ja olohuoneen välillä on jo palkki, koska se poistettiin jo 1960-luvulla. Mutta 10 vuotta sitten yläkerrassa tehtiin kylpyhuone lattialämmityksellä. Todennäköisesti silloin laitettiin taas pieni seinä, jotta saatiin lisää tukea. Olen poistanut kipsilevyn siitä, ja niissä muutamissa rankoissa, jotka siellä nyt ovat, ei ole lainkaan painetta. Mutta ajattelin laittaa liimapuupalkin olemassa olevan alle saadakseni hyvän kantavuuden yläkerran kylpyhuoneelle. Nyt oleva palkki on 120 mm korkea ja leveydeltään 170 mm. Kysymykseni on, riittäisikö 225 x 90 palkki, jos sen sijoittaa jo olemassa olevan alle? Palkin pituus on 3 m. Ruokasalin ja keittiön välillä haluamme avata, mutta emme ole varmoja, onko sinnekin tarpeen laittaa palkkia? Aukkona on 2,65 m. Lähetän mukaan joitain kuvia ja toivon, että joku haluaisi antaa meille vähän tietoa ongelmasta. Kiitos etukäteen. Håkan
Koolausseinät eivät koskaan ole alkuperäisiä vuonna 1927 rakennetuissa taloissa. Kun tarkastelee piirustuksia, näkee, että vanhat lankkuseinät on korvattu remontissa uusille paikoille rakennetuilla seinillä. Talolla on tyylikäs ja omaperäinen muotoilu, koska yläkerta on hieman sisäänvedetty verrattuna pohjakerrokseen kaikilla sivuilla. Miten tämä on ratkaistu rakenteellisesti, erityisesti päätyjen vieressä, ei ole täysin selvää. Siksi pitäisi toistaiseksi pitää kaikkia seiniä kantavina. Väliseinän yläpuolella olohuoneen ja ruokailuhuoneen välillä on teräspalkki, HEB 200. Se on melko vahva. Mikäli se on yhä paikallaan, ei liimapuupalkkia todennäköisesti tarvita.
Kiitos vastauksesta. Valitettavasti en usko, että se on enää teräspalkki. Jos se on olemassa, se on piilotettu kattoon. Olisiko sitten laitettu 170 x 120 puupalkki sen alle? Koska se on ainoa, mitä tänään näkee.
Ystävällisin terveisin
Håkan
Vaikeasti arvioitava. Laittaa 170x120 palkki, jossa 120 on korkeus, viittaa rakennusosaamisen puutteeseen. 170x120 vastaa 45x187. Ei paljon esitettävää tässä yhteydessä. Mielestäni sinun täytyy tarkistaa, onko teräspalkki yhä paikallaan.
En voinut olla katsomatta heti. Bjälklagetissa on palkki, ja se on rakennettu sisään. Joten en tarvitse enempää palkkia sillä seinällä? Kuinka suuri liimapuupalkki minun pitäisi valita seinälle keittiön ja ruokasalin välillä, kun aukon leveys on 2,65 m? Talo sijaitsee Etelä-Värmlannissa.
Ystävällisin terveisin, Håkan
Jos teräspalkin alapuolista aukkoa ei ole laajennettu, sinun ei tarvitse tehdä mitään. En usko, että keittiön ja ruokasalin väliin tarvitaan liimapuupalkki. Jos kuitenkin haluat asentaa sellaisen, voit valita 90x180, joka on pienin vakiokoko, jota ei ole valmistettu halkaisemalla. Jännitteellä 2,65 m se kestää kuorman noin 500 kg/m ilman, että se taipuu liikaa.
Jos aukkoa teräspalkin alla ei ole laajennettu, sinun ei tarvitse tehdä mitään. En usko, että keittiön ja ruokasalin välille tarvitaan liimapuupalkkia. Jos kuitenkin haluat asentaa sellaisen, voit valita 90x180, joka on pienin vakiokoko, jota ei ole valmistettu halkaisemalla. Jänneväli 2,65 m kestää noin 500 kg/m kuorman taipumatta liikaa.
Jos teräspalkin alapuolista avausta ei ole laajennettu, sinun ei tarvitse tehdä mitään. En usko, että keittiön ja ruokasalin väliin tarvitaan liimapuupalkkia. Jos kuitenkin haluat asentaa sellaisen, voit valita 90x180, joka on pienin standardimitta, joka ei ole valmistettu halkaisemalla. Jänneväli 2,65 m kantaa noin 500 kg/m kuorman ilman liiallista taipumista.
Hejsan!
Olen nyt aikeissa käydä tämän seinän kimppuun. Kirjoitit, että en todennäköisesti tarvitse mitään palkkia. Lähetän muutamia kuvia, jos uskot, että se on ok ilman? Haluaisin mieluummin pärjätä ilman liimapuupalkkia. En näe, että nykyisillä palkeilla olisi erityistä painetta.
Hyvää viikonloppua!
Håkan Stålberg
Se on sääntöseinä, joka on pystytetty jälkikäteen remontin yhteydessä. Sellaisena kuin se on tehty, se ei ole koskaan voinut kantaa suurempia kuormia, joten sitä ei tarvitse korvata.