C
Hei

Asun päädyssä 2-kerroksisessa rivitalossa vuodelta -68.

Olen ajatellut siirtää osan yhdestä seinästä (noin 260-290 cm) vaatehuoneen ja ison makuuhuoneen välillä yläkerroksessa (ks. kuva). Olen yrittänyt selvittää, onko se kantava, lukemalla verkosta ja keskustelemalla kahden tuntemani kirvesmiehen kanssa (Olen tarkistanut taloyhtiön kellarin ja kunnan kanssa, ei ole olemassa muita piirustuksia kuin pohjapiirustukset) ja tullut siihen tulokseen, ettei se todennäköisesti ole kantava, koska se:

1. Ei kulje suoraan talon läpi (ei ollenkaan seinää alakerrassa)
2. Ei jatku yläkerran eteisessä

Tänään tutkin sitä ja huomasin, että se oli koolattu cc30 ja materiaali oli 45*70, mikä herätti epäilykseni. Otin ylös katon ja löysin tukevan palkin, jonka koko oli vähintään 70*100 (ks. kuva). Päätin siis, että se kantaa jotakin, ja olemme päätelleet, että se kantaa joko sisäkattoa tai kattotuoleja. Yläkertaan ei ole pääsyä (harjan kohdalla ei ole metriäkään), (katon kaltevuus on vain 6 astetta), joten en pääse näkemään kattotuoleja purkamatta sisäkattoa ja kurkistamatta sisään.

Ajattelin tukea palkin, mutta minulla on vain tilaa pilareille uusissa kulmissa, joten sen täytyy olla palkilla, joka lepää vain kulmissa ja on vain vähän alle 3 metriä pitkä. Katselin liimapuuta ja pienin löytämäni mitat ovat 180 mm korkea. Nykyinen palkki ulottuu noin 100 mm katon listasta, joten siihen tulisi huomattava pudotus jopa 30 cm päin. En haluaisi niin paljoa, koska se tekee sisustamisesta vaikeaa (ajattelin laittaa parvisängyn siihen), joten mietin, tekisivätkö liimapuupilari 100*100 tai 120*120 työn?

Ymmärrän, että tähän on vaikea vastata, ja ehkä minun pitäisi ottaa yhteyttä insinööriin, mutta minulla ei ole oikein mitään materiaalia antaa hänelle, en tiedä, ovatko kattotuolit itsenäisesti kantavia vai eivät. Joten ajattelin kysyä, onko täällä kenelläkään järkevää näkökulmaa, ennen kuin päätän, miten etenen.

//Calle Kuva seinän aukosta, jossa näkyy alakaton läpi kulkeva palkki ja avattu kipsilevy, todennäköisesti osana remonttiprojektia. Pohjapiirros kahden makuuhuoneen ja käytävän välisestä seinästä, jossa punainen korostettu alue näyttää seinän muutosyrityksen.

C
Vante sanoi:
Käy mitat palkista [linkki]
Pitäisikö minun tarkistaa olemassa olevan palkin mitat? Se ei ole liimapuuta, vaikuttaa siltä, että laskin on vain liimapuille...

Kuinka toisen seinän vaatehuoneessa on rakennettu?

Aikaisemmassa rivitaloasunnossani käytännössä kaikki seinät luokiteltiin kantaviksi, lukuun ottamatta joitakin lyhyempiä seiniä, jotka oli rakennettu metallikiskoilla. Näytti suunnilleen samalta kuin sinulla, ylhäällä katon luona vaakasuuntainen 120x45 ja pystyssä 75x45 60 cm jaolla seinissä. Avaisin 180 cm leveän aukon seinään, johon laitoin korvaukseksi pelkän poikkipalkin vinotuella (keskusteltuani ensin suunnittelijan kanssa). Asensin sinne liukuovet, joten kattoon jäi vielä 400 mm...

Jos voit jättää sen vaakasuoran palkin, niin se on tietysti paljon yksinkertaisempaa...

Calle666 sanoi:
Pitäisikö minun tarkistaa olemassa olevan palkin mitat? Se ei ole liimapuuta ja laskin näyttää olevan vain liimapuille...
Tarkista, mikä mitoitus tarvitset korvataksesi olemassa olevan palkin.
Piirustuksen mukaan aulassa pitäisi olla kattoluukku?!

C
Kiitos kaikista vastauksista :)
Toinen seinä näyttää olevan sama. cc30 ja kunnon palkki ylhäällä (naputin pari naulaa tarkistaakseni). Teimme kylpyhuoneen uudelleen vuosi sitten, ja kun katselen silloin otettuja kuvia, näen, että se seinä, joka kulkee rinnakkain tämän kanssa, on tiheämmin koolattu (katso kuva).
Otin enemmän esiin ja huomasin, että palkki on jaettu...

Ulkopuolelle on kattokupu...

Ajattelin laittaa jotain olemassa olevan palkin alle jäykistämään sitä, jotta ei tarvitsisi olla niin tiheästi koolattuja. Mutta ehkä kokonaan korvaaminen on parempi vaihtoehto, jotta säästää korkeutta... Seinä ilman verhousta, jossa näkyy puiset tukikehikot ja kattopalkki. Jotkin kehikot ovat vaurioituneet ja niissä on kipsijäämiä. Huone, jossa on avattu seinä, näkyvissä puurakenteet ja avonainen ovi; muovipusseja lattialla rakentamisen keskellä.

C
Ajattelin ryhtyä työhön nyt, kun on muutama päivä vapaata, ja rakentaa uuden seinän ja antaa vanhan jäädä paikoilleen asenteella, että tämä ratkeaa! Aluksi ajattelin käyttää metalliprofiilia, mutta sain vinkin käyttää puuprofiilia sen kantavuuden vuoksi. Perheemme on kasvanut, joten tarvitsemme lisähuoneen, vaihtoehtona on muuttaa emmekä halua tehdä sitä...

Calle666 sanoi:
Kiitos kaikista vastauksista :)
Toinen seinä näyttää olevan samanlainen. cc30 ja tukeva parru ylhäällä (tarkistin muutamilla nauloilla). Teimme kylpyhuoneen uudestaan vuosi sitten, ja sen ajan kuvista näen, että siinä seinässä, joka kulkee tämän kanssa rinnakkain, on tiiviimpi runko (katso kuva).
Avasin lisää ja huomasin, että parru on jaettu...

Ulkopuolelle on kattolyhty...

Olin ajatellut laittaa jotain olemassa olevan parrun alle jäykistämään sitä niin, ettei runkojen tarvitsisi olla niin tiheässä. Mutta ehkä sen kokonaan korvaaminen on parempi vaihtoehto, jotta säästää korkeudessa...[kuva][kuva]
Voiko uuden parrun laittaa nykyisen päälle ja liimata ne ruuveilla yhteen?

C
Katto on melko tasainen, 6 astetta. Harja keskellä. Puhuin erään kaverin kanssa, joka uskoi, että ei olisi kattoristikoita vaan ainoastaan palkkeja, eikä koko pituudelta (8 m) vaan 4-5 metriä.. Hän oli rakennesuunnittelija ja aikoo laskea, minkälaiset kuormat sen tulee kestää (laskettuna ulkokatosta lumi- ynnä muine kuormineen). Saa nähdä mihin hän päätyy, toivottavasti siitä ei tule jättimäistä palkkia, tuntuu olevan riski siihen... Ehkä uuden seinän pitäisi myös kantaa kattoa siinä tapauksessa, mitä en ollut suunnitellut...

C
Vante sanoi:
Voiko laittaa uuden palkin nykyisen päälle ja kiinnittää ne yhteen liimaruuvilla?
Saako sillä saman kantavuuden/kestävyytensä?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.