Lähetin 7 m pitkän liimapuupalkin (630x115) vintille jokin viikko sitten. Ne kaksi pilaria seisovat muuratuilla kellariseinillä kuten sinun tapauksessasi. Unohda teräs, jos sinun pieni palkkisi (220x45?) on kestänyt tähän asti, ei pitäisi olla mitään ongelmaa laittaa hieman isompi ja pidempi liimapuupalkki :)
Mutta anna suunnittelijan laskea se.

Ullakolla oleva suuri limapalkki, jota tukevat pystysuorat tangot ja puupilarit. Lattialla on puulastuja.

• Tykkään
erik_n ja 1 muu
  • Laddar…
Damn, korkea palkki:wow:.. Luulen, että syy siihen, miksi minun pieni paskapalkki ei notku ollenkaan, on että kaikki kattotuolit ovat itsestään kannattavia. Aion tarkistaa tämän suunnittelijalta.

• Tykkään
corre
  • Laddar…
Saatana mikä iso palkki! Oletko rakentamassa jäähallia? .)

Ei, mutta vakavasti, tarvitsetko todella niin korkean palkin?

Olkaimet ja vyö?
Matkaa tukipisteiden välillä on reilusti yli 7 metriä ja tämä oli mitä suunnittelija halusi, joten en väitellyt vastaan :) Ensimmäinen ajatus oli HEA 220 teräspalkki, mutta se olisi tullut kalliiksi, koska en olisi voinut tehdä sitä itse. Suuresta koostaan huolimatta se kesti vain 15–20 minuuttia, kun se oli paikoillaan (ensimmäinen osa nosturiautolla).
Puinen katto, johon on kiinnitetty teräslaippa pultein; näkyy ikkunan yläosa ja ulkona olevan rakennuksen katto taustalla.

Ei ongelmia kellarin seinien kuormituksen kanssa? Laitoitko lisäpylväitä?

Ei ylimääräisiä pylväitä. Välipohja on betonia ja kellarin seinät koostuvat 20 cm betoniharkosta. Ei ongelmaa. On varmaan kuitenkin pitkän sivun ulkoseinät, jotka kantavat suurimman painon.

Ok, minulla on samat kivet kellariseinässäni, tarkistan ensin jos kattoristikot ovat itsestään kantavat, muuten joudun nostamaan palkin ullakolle. Missä muuten asut? lumen kuorman osalta..

Luleå:)

Talo on rakennettu vuonna -58 ja huvittavaa on, että ulkoseinäni koostuvat vain, sisältäpäin katsottuna: 21 mm pystyyn asennetusta raakalaudasta, 70x45 mm pystyssä (cc noin 150...!) näiden välissä - vaakatasossa 70x45 mm mineraalivillalla. Sitten tulee 15 mm ohut tuulensuojalevy ja koolaukset. Ei ole yläkantteja ikkunoiden yläpuolella (150 cm leveät).
Puusepät, jotka olivat täällä ja avasivat uusia, suurempia ikkuna-aukkoja, eivät olleet koskaan nähneet mitään vastaavaa. Varmuuden vuoksi he rakensivat uuden kantavan seinän vanhan sisäpuolelle :)
Mitä haluan sanoa tällä? No, että nykyään meillä on taipumus ylimitoittaa kaikki erittäin paljon. Mutta kuten sanotaan, sekä henkseleitä että vyö...

Nyt olen konsultoinut konstruktööriä ja se oli kuten epäilin:).. Kattotuolit ovat itsensä kantavia, joten seinän poistamisessa ei pitäisi olla ongelmia. Hän kuitenkin ajatteli, ja olen samaa mieltä, että henkseleitä ja vyötä on hyvä käyttää. Aion liimata ja ruuvata yhteen 2 kpl 2"x9" 6m pitkiä palkkeja ja ripustaa alakehikon ilmassa roikkuviin kattotuoleihin, samalla tavalla kuin ensimmäisessä viestissä oleva kuva osoittaa. Täytyy vain odottaa, että pääsen eroon kainalosauvoista.. Olen mennyt ja murtanut jalkani:(

Miten tässä on mennyt? Meidän on pian tehtävä sama. Aiomme ostaa liimapuupalikan, 56x225 ja noin 6500 pitkä, Beijeristä, joka tulee asumaan ullakolla. Tiedätkö, onko olemassa hyvä palkkikenkä tähän tarkoitukseen?

Scherm sanoi:
Miten tämä on edennyt? Meidänkin pitäisi pian tehdä sama asia. Aiomme ostaa liimapuupalkin, 56x225 ja noin 6500 pitkä, Beijeristä, ja se tulee sijoittaa ullakolle. Tiedätkö, onko siihen hyvää palkkikenkiä?
Oletan, että sinulla on yksi tai useampi pilari/seinä jossain kohtaa sen palkin keskellä, muuten siitä tulee varmaan banaani:)

Scherm sanoi:
Miten tässä on mennyt? Meilläkin alkaa olla aika tehdä sama asia. Aion ostaa liimapuupalkin, 56x225 ja noin 6500 pitkä, Beijeriltä, joka saa asua ullakolla. Tiedätkö, onko olemassa hyvää palkkikenkää tätä tarkoitusta varten?
Kyllä, myös täällä lähestyy. Ostin kuitenkin liimapuupalkin 90*225 L=6500. Tämä pitäisi nyt laittaa paikoilleen, ehkä tällä viikolla..

jaeger77 sanoi:
Joo, se lähestyy täälläkin. Ostin kuitenkin liimapuupalkin 90*225 L=6500. Tämän pitäisi nyt olla paikallaan, ehkä tällä viikolla..
Johtuiko se pituudesta, että päätit valita suuremman kokoisen palkin?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.