1 881 lukukertaa ·
7 vastausta
2k lukukertaa
7 vastausta
Kantava vai ei?
Haluamme purkaa seinän, joka saattaa olla kantava, ja tarvitsisimme hieman neuvoja.
Seinä on kohtisuorassa kattokannattimiin nähden ja noin 3-3,5m oviaukkoineen kummallakin puolella.
Seinän koolaukset ovat 2"x3" c/c 60 ja 13mm kipsilevyä, joten se tuntuu hieman heikolta kantavaksi seinäksi?
Väritetyssä piirustuksessa olen merkinnyt punaisella toivomamme aukon, noin 5,5m.
Sinisellä ovat nykyiset oviaukot, yksi 80cm ja toinen 140cm
Voimme myös harkita pienempää aukkoa, noin 4,9m, rakentamalla tämänhetkisen 140cm oviaukon puoliksi umpeen.
Onko seinä kantava vai ei? Se tuntuu enemmän "tukiseinältä".
Seuraava askel on ottaa yhteyttä rakennesuunnittelijaan, mutta haluaisin mielelläni saada hieman palautetta ennen kuin menen sinne.
Seinä on kohtisuorassa kattokannattimiin nähden ja noin 3-3,5m oviaukkoineen kummallakin puolella.
Seinän koolaukset ovat 2"x3" c/c 60 ja 13mm kipsilevyä, joten se tuntuu hieman heikolta kantavaksi seinäksi?
Väritetyssä piirustuksessa olen merkinnyt punaisella toivomamme aukon, noin 5,5m.
Sinisellä ovat nykyiset oviaukot, yksi 80cm ja toinen 140cm
Voimme myös harkita pienempää aukkoa, noin 4,9m, rakentamalla tämänhetkisen 140cm oviaukon puoliksi umpeen.
Onko seinä kantava vai ei? Se tuntuu enemmän "tukiseinältä".
Seuraava askel on ottaa yhteyttä rakennesuunnittelijaan, mutta haluaisin mielelläni saada hieman palautetta ennen kuin menen sinne.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Jos saan arvata, niin se on kantava, kyllä.
Tämän tyyppisellä kattoristikolla (runko-) tulee aina olla tuki suunnilleen keskellä, joko sydänseinän tai palkin muodossa.
On vaikea lukea piirustuksia, mutta siellä lukee jotain 8" palkeista.
Ja sydänseinässämme talossa on myös 3" pystypuut.
Tämän tyyppisellä kattoristikolla (runko-) tulee aina olla tuki suunnilleen keskellä, joko sydänseinän tai palkin muodossa.
On vaikea lukea piirustuksia, mutta siellä lukee jotain 8" palkeista.
Ja sydänseinässämme talossa on myös 3" pystypuut.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
KnockonWood arvaa oikein. Seinä on taatusti kantava! Lattian yläpuolella on 21/2 "x 8" palkkeja, mikä vastaa 45x228, kun kyse on taipuman vastustuksesta. Lattian kuorma koostuu omapainon lisäksi 2 kN/neliömetri hyötykuormasta kattopalkkien väliin (jos käyttö on asuin), 0,5 kN/neliömetri ullakkovarastoissa (jos niitä käytetään varastona) sekä kahdesta pistekuormasta katosta palkkien kautta. Kokonaisjänneväli on hieman alle 7,8 metriä. Jännevälin raja on 4–5 metriä.
2"x3" palkit voivat näyttää heikoilta, mutta kestävät melko suuria pystysuuntaisia kuormia, jos ne on tuettu sivusuunnasta pystytukien kanssa.
Jos haluat palkin, joka kestää 5,5 metrin jännevälin seinän korvaamiseen ja oven yläpuolisille päällekkäisyyksille, siitä tulee erittäin vahva. Paras vaihtoehto on löytää paikka pylväälle jostain keskeltä.
2"x3" palkit voivat näyttää heikoilta, mutta kestävät melko suuria pystysuuntaisia kuormia, jos ne on tuettu sivusuunnasta pystytukien kanssa.
Jos haluat palkin, joka kestää 5,5 metrin jännevälin seinän korvaamiseen ja oven yläpuolisille päällekkäisyyksille, siitä tulee erittäin vahva. Paras vaihtoehto on löytää paikka pylväälle jostain keskeltä.
Ok, kiitos! Tein jonkun laskelman jonkun limipuu-palkkien myyjän luona ja siitä tuli erittäin vahva. Arvaan, että tällaisissa tapauksissa se saa olla teräspalkki tai yritämme pienentää aukkoa 4,9 metriin. Tai sitten löytää paikka pilari.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Teräspalkki on harvoin ratkaisu ongelmaan, kun yläpuolella on välipohja ja on otettava huomioon taipuma. Teräs on sitkeää mutta huojuvaa, yksinkertaisesti sanottuna. Ylivoimaisesti paras vaihtoehto on löytää paikka pilarille.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Meidän talossamme, rakennusvuosi 2010, on 200 mm HEA teräspalkki aukon yläpuolella ruokailutilan ja olohuoneen välillä. Siinä on tarkalleen 5 metriä, jossa ei ole kantavaa seinää. Ja siellä kattoristikoiden alapuut on katkaistu ja ne lepäävät palkin ala-laipalla. Palkki on siis täysin integroituna 300 mm paksuun kerrosrakennukseen, ja se lepää kahden 95x95 mm puutolpan päällä, yksi kummassakin päässä. Yläkerta on erittäin vakaa, mutta sitä käytetään oikeastaan eniten varastona.J justusandersson sanoi:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
En koskaan kirjoittanut, että teräs on sopimaton taloyhteyksissä. On monia tilanteita, jolloin se on ainoa ratkaisu. Halusin korostaa muun muassa, että usein se ei johda merkittävään korkeudensäästöön, kun on mitoitettu taipumalle ja joustolle ja lisätty tila paloeristykselle, ja että sen kiinnittäminen yksinkertaisella tavalla voi olla hankalaa. Kun olet TS:n alussa prosessia, mielestäni pitäisi aloittaa toisesta päästä.
Klikkaa tästä vastataksesi




