Haluamme purkaa seinän, joka saattaa olla kantava, ja tarvitsisimme hieman neuvoja.
Seinä on kohtisuorassa kattokannattimiin nähden ja noin 3-3,5m oviaukkoineen kummallakin puolella.
Seinän koolaukset ovat 2"x3" c/c 60 ja 13mm kipsilevyä, joten se tuntuu hieman heikolta kantavaksi seinäksi?

Väritetyssä piirustuksessa olen merkinnyt punaisella toivomamme aukon, noin 5,5m.
Sinisellä ovat nykyiset oviaukot, yksi 80cm ja toinen 140cm
Voimme myös harkita pienempää aukkoa, noin 4,9m, rakentamalla tämänhetkisen 140cm oviaukon puoliksi umpeen.

Onko seinä kantava vai ei? Se tuntuu enemmän "tukiseinältä".
Seuraava askel on ottaa yhteyttä rakennesuunnittelijaan, mutta haluaisin mielelläni saada hieman palautetta ennen kuin menen sinne.
 
  • Rakennuspiirustus, jossa on punaisia ja sinisiä merkintöjä; esitetään huoneiden mitat ja oviaukot, mahdollinen kantavan seinän purku esillä.
  • Rakennesuunnitelma, jossa esitetään talon väliseinä, mahdolliset ovenaukot ja niiden mitat punaisella ja sinisellä, mittakaava 1:50.
  • Rakennuspiirustus kerroksen puolikkaasta, jossa näkyy seinät, kattotuolit ja oviaukot. Punainen viiva merkitsee toivottua aukkoa, sininen nykyisiä oviaukkoja.
  • Rakennuspiirustus, jossa on laatikoita ja mittoja, esittelee olemassa olevan ja suunnitellun seinärakenteen sekä kantavat rakenteet.
Jos saan arvata, niin se on kantava, kyllä.
Tämän tyyppisellä kattoristikolla (runko-) tulee aina olla tuki suunnilleen keskellä, joko sydänseinän tai palkin muodossa.
On vaikea lukea piirustuksia, mutta siellä lukee jotain 8" palkeista.

Ja sydänseinässämme talossa on myös 3" pystypuut.
 
  • Tykkään
KermitW
  • Laddar…
KnockonWood arvaa oikein. Seinä on taatusti kantava! Lattian yläpuolella on 21/2 "x 8" palkkeja, mikä vastaa 45x228, kun kyse on taipuman vastustuksesta. Lattian kuorma koostuu omapainon lisäksi 2 kN/neliömetri hyötykuormasta kattopalkkien väliin (jos käyttö on asuin), 0,5 kN/neliömetri ullakkovarastoissa (jos niitä käytetään varastona) sekä kahdesta pistekuormasta katosta palkkien kautta. Kokonaisjänneväli on hieman alle 7,8 metriä. Jännevälin raja on 4–5 metriä.

2"x3" palkit voivat näyttää heikoilta, mutta kestävät melko suuria pystysuuntaisia kuormia, jos ne on tuettu sivusuunnasta pystytukien kanssa.

Jos haluat palkin, joka kestää 5,5 metrin jännevälin seinän korvaamiseen ja oven yläpuolisille päällekkäisyyksille, siitä tulee erittäin vahva. Paras vaihtoehto on löytää paikka pylväälle jostain keskeltä.
 
  • Tykkään
KnockOnWood ja 2 muuta
  • Laddar…
Ok, kiitos! Tein jonkun laskelman jonkun limipuu-palkkien myyjän luona ja siitä tuli erittäin vahva. Arvaan, että tällaisissa tapauksissa se saa olla teräspalkki tai yritämme pienentää aukkoa 4,9 metriin. Tai sitten löytää paikka pilari.
 
Teräspalkki on harvoin ratkaisu ongelmaan, kun yläpuolella on välipohja ja on otettava huomioon taipuma. Teräs on sitkeää mutta huojuvaa, yksinkertaisesti sanottuna. Ylivoimaisesti paras vaihtoehto on löytää paikka pilarille.
 
Ok :) sitten täytyy puhua sambon kanssa, mutta hän taitaa olla enemmän ihastunut pelare kuin minä.
 
J justusandersson sanoi:
Teräspalkki on harvoin ratkaisu ongelmaan, kun yläpuolella on kerrosrakenteita ja on otettava huomioon taipuminen. Teräs on sitkeää mutta huojuvaa, yksinkertaisesti sanottuna. Erinomaisesti paras on löytää tila pilarille.
Meidän talossamme, rakennusvuosi 2010, on 200 mm HEA teräspalkki aukon yläpuolella ruokailutilan ja olohuoneen välillä. Siinä on tarkalleen 5 metriä, jossa ei ole kantavaa seinää. Ja siellä kattoristikoiden alapuut on katkaistu ja ne lepäävät palkin ala-laipalla. Palkki on siis täysin integroituna 300 mm paksuun kerrosrakennukseen, ja se lepää kahden 95x95 mm puutolpan päällä, yksi kummassakin päässä. Yläkerta on erittäin vakaa, mutta sitä käytetään oikeastaan eniten varastona.
 
En koskaan kirjoittanut, että teräs on sopimaton taloyhteyksissä. On monia tilanteita, jolloin se on ainoa ratkaisu. Halusin korostaa muun muassa, että usein se ei johda merkittävään korkeudensäästöön, kun on mitoitettu taipumalle ja joustolle ja lisätty tila paloeristykselle, ja että sen kiinnittäminen yksinkertaisella tavalla voi olla hankalaa. Kun olet TS:n alussa prosessia, mielestäni pitäisi aloittaa toisesta päästä.
 
  • Tykkään
bossespecial
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.