1 795 lukukertaa ·
5 vastausta
2k lukukertaa
5 vastausta
Kantava sisäseinä (?) 30-luvun talo
Projektin uusin osa on tehdä oviaukko hieman suuremmaksi. Talossa on stanssattu, valekatto, jonka harja on samassa suunnassa kuin kyseinen seinä. Olen aiemmin ollut melko varma, että seinä ei ole kantava, mutta kun aloitin sen avaamisen, hämmennyin hieman nähdessäni, miten se on rakennettu. Oikealla aukosta on 2 kpl 55x70 mm koolauksia ja tuntuu ehkä hieman liioitellulta, jos se ei kanna mitään...
Kiipesin yläkertaan ja tarkistin kattopalkit ja tein pienen luonnoksen. Vihreä rengas merkitsee aukon. Muut värit ovat välikaton rakenteita. Violetteja kattopalkkeja yhdistää tummansininen palkki, ja kysymys kuuluu, onko tummansininen palkki vain jatkuvien vaaleansinisten palkkien kantama, vai lepääkö se myös avaamallani 30 cm seinällä?
Sitten on tietenkin kysymys, mitä minun pitäisi tehdä... turvallisinta on olla tekemättä mitään ja koota se takaisin. Jatkaako eteenpäin ja toivoa parasta? Asennanko kaksi uutta tolppaa välittömästi uuden aukon oikealle puolelle?
Valokuvassa näkyy, miten pystysuorat koolaukset ovat jakautuneet seinään, kaikki 70x55 mm.
Kiipesin yläkertaan ja tarkistin kattopalkit ja tein pienen luonnoksen. Vihreä rengas merkitsee aukon. Muut värit ovat välikaton rakenteita. Violetteja kattopalkkeja yhdistää tummansininen palkki, ja kysymys kuuluu, onko tummansininen palkki vain jatkuvien vaaleansinisten palkkien kantama, vai lepääkö se myös avaamallani 30 cm seinällä?
Sitten on tietenkin kysymys, mitä minun pitäisi tehdä... turvallisinta on olla tekemättä mitään ja koota se takaisin. Jatkaako eteenpäin ja toivoa parasta? Asennanko kaksi uutta tolppaa välittömästi uuden aukon oikealle puolelle?
Valokuvassa näkyy, miten pystysuorat koolaukset ovat jakautuneet seinään, kaikki 70x55 mm.
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 48 219 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 48 219 viestiä
Voin vain arvata ja silloin arvaan, että tummansininen palkki on siinä, jotta kaksi lilaa eivät roikkuisi ilmassa, ts. kaksi lilaa tukevat itseään tummansiniseen, joka puolestaan tukee itseään vaaleansinisiin. Mutta talorakenteet siihen aikaan eivät olleet lainkaan yhtä standardoituja kuin ne ovat 50-luvulta alkaen. Jos sinulla ei ole rakennepiirustuksia, on oikeastaan parasta antaa rakennussuunnittelijan tarkistaa tilanne.
Ei saisi lähteä liikkeelle pelkästään tukipalkkien koosta, sillä monet heikot tukipalkit voivat yhdessä kantaa suuren kuorman.
Ei saisi lähteä liikkeelle pelkästään tukipalkkien koosta, sillä monet heikot tukipalkit voivat yhdessä kantaa suuren kuorman.
Kiitos inputista! Kyllä, konstruktöriltä kysyminen olisi tietysti ollut hyvä idea. Mutta olemme keskellä lomakautta ja minulla on määräaika perjantaina 
Luulen valitettavasti, että se johtaa siihen, että minun pitää avata seinää enemmän kuin luulin ja käyttää sekä henkselit että vyö ja asettaa kaksi 90 liimapuupilaria ja joko 45x220 tai jopa 56x225 liimapuupalkki. Silloin voin nukkua yön rauhassa...
Luulen valitettavasti, että se johtaa siihen, että minun pitää avata seinää enemmän kuin luulin ja käyttää sekä henkselit että vyö ja asettaa kaksi 90 liimapuupilaria ja joko 45x220 tai jopa 56x225 liimapuupalkki. Silloin voin nukkua yön rauhassa...
Ajattelin myös sitä, mutta ajattelen myös, että se ei suoraan notkahda 2 päivässä, ja kuten sanottu, haluan tämän kuntoon nyt tällä viikolla. Olen käynyt rakennustarvikeliikkeessä nyt aamulla ja ostanut liimapuutolpat ja 220-sääntö. Rakennesuunnittelija, jonka kanssa olen työskennellyt, on määrännyt 220-säännön, kun asensin uudet ikkunat ulkoseinään, joten tämä tuskin vaatii enempää. Liimapuutolpat ovat varmasti liioiteltuja, mutta seinä on niin paksu, että mitat sopivat erittäin hyvin.
Klikkaa tästä vastataksesi