Hei!
Minulla on kaksi "småvägar", jotka ajattelin purkaa. Ne ovat kuin "kattvind" ilman itse seinää. Seinät ovat noin 40 cm ja sijatsevat 1 metrin päässä ulkoseinästä. Toisella puolella taloa rakennuslupa-käsittelijä sanoi, että ei - ne eivät ole kantavia vaan toinen seinä, joka kulkee harjan suuntaisesti, on kantava (huoneeseen kulkeminen). Mutta nyt kun alan purkaa näitä pieniä seiniä, niissä on melko tukevat koolaukset. Miten minun pitäisi ajatella? Voivatko ne kuitenkin olla kantavia tai tukevia? Kuinka voin olla varma? Näin pienellä alueella ei kai kuitenkaan aiheuta ongelmia purkaa pieniä seiniä? Tarvitsenko tehdä jotain teidän mielestä?

• Huoneen kulma, jossa on vino katto, puinen lista ylhäällä ja auki oleva tila seinässä. Kattopaneelit ja tapetti näkyvät taustalla.
  • Kuva revitystä seinärakenteesta, jossa näkyy paljastunut puurunko ja osittain irrotettu muovi.
  • Kuvassa on keskeneräinen rakenne, jossa on paljastettuja puurunkoja ja nauloja. Ympärillä lattia ja sähköjohto.
Sanoisin, että nuo seinät ovat todennäköisesti kantavia..

Milloin talo on rakennettu?

Onko sinulla mitään piirustusta?

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Talo on rakennettu vuonna 1935. Minulla on piirustukset, mutta niissä ei näytä mainittavan juuri tätä lisäosaa, yläkerta rakennettiin paljon myöhemmin!

Rakennuspiirustus katon rakenteesta, jossa näkyy erilaisia kerroksia ja mittauksia kuten lastulevy ja eriste, sekä selitykset tarkkuusmerkeillä.

• Rakennussuunnitelma kuvaa katon tai talon poikkileikkausta, jossa näkyy rakennepiirustuksia ja teknisiä yksityiskohtia.
Niissä piirustuksissa, jotka ovat olemassa, se ei näytä siltä (?) Tämä piirustus on tietysti kirjoitettu lisäeristyksen pohjalta??

Eivätkö nämä ole alkuperäisiä piirustuksia talosta, niin ne eivät oikeastaan kerro mitään..

Olisin luultavasti irrottanut katon paneelin ja tarkistanut, mitä siellä on ollut "alun perin"

Puhdas järkeilyn vuoksi, tuo seinä ei myöskään näytä olevan oikeassa paikassa, jotta katon kuormat siirtyvät alas perustukseen, sen olisi pitänyt olla suoraan alempana olevan kerroksen seinän päällä.

Ne ovat alkuperäisasiakirjoja, mutta olen samaa mieltä seinien sijoittelusta. (Niin ei käynyt). Mutta jos leikitään ajatuksella, että ne ovat hieman keventäviä (?) Vai täytyykö minun mennä ullakolle (todella ahdasta) tarkistamaan? Pitäisikö riittää, että laitan kaksi T-profilef-tyyppiä 50-40 kummallekin puolelle?

Valitettavasti, nämä seinät ovat kantavia, lähes varmasti.

Tässä on yläkerran lopullinen piirros (teckning2), se mikä on vedetty yli, ei toteutunut! Mutta en todellakaan usko, että ne ovat kantavia, uskotteko te todella niihin pieniin seiniin?

• Rakennuksen pohjapiirustus, jossa näkyy yliviivattuja alueita kuten makuuhuone ja keittiö, ei kantavien seinien arviointia.
  • Ylätason pohjapiirustus, jossa kaksi punaista ympyrää ja päällekkäin meneviä viivoja. Osa seinistä on yliviivattu.
Kiipeän ylös *piiiiip*tuulella huomenaamulla ja ratkaisen kysymyksen... 😎 Minulla on ystävä, joka on poistunut samasta tilanteesta aiemmin ilman ongelmia, mutta lopulta kattoristikot ratkaisevat.

Koolla ei ole merkitystä, kuten tiedät. Silloin, kun talo rakennettiin, kaikella oli tarkoituksensa. Nämä seinät ovat olemassa syystä. Olisi kyllä voinut rakentaa ilman näitä seiniä ja silti onnistua. Mutta kun seinät rakennettiin, niistä tuli, elleivät kantavia, niin ainakin vakauttavia. Älä käsitä väärin. Ne voi poistaa. Mutta pidä niitä kantavina ja ole varovainen.

BirgitS
Tässä on artikkeli, joka kuvaa tavallisia kattotuoleja ja normaalisti taloissa 30-luvulta ne näyttävät samanlaisilta kuin otsikon alla "Perinteiset kattotuolit": https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol
Eli eivät itse seinät ole kantavia, vaan juuri ne koolaukset, jotka ovat tukijalat.
Yksi ongelma, johon usein törmää Byggahus.se-foorumilla, on halu siirtää tukijalkoja sivusuunnassa (suurempien tai pienempien ullakoiden tekemiseksi) tai poistaa ne kokonaan. Yksinkertainen vastaus on, että tämä useimmissa tapauksissa vaatii ylätukien/välirungon vahvistamista. Täysin mahdollinen toimenpide, mutta yleensä merkittävillä seurauksilla, koska suuria osia vyylistä on purettava.

• Tykkään
AG A ja 1 muu
  • Laddar…
Voin kertoa jälkikäteen, että vasen "pieni" seinä ei ollut kantava ainakaan, oikean jätin tasapeliksi! :) jos joku oli utelias tai löytää tämän ketjun omaa projektiaan varten!

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.