Hei! Olen lukenut tämän foorumin kantavista seinistä tarkkaan eikä vastaukseni ole löytynyt, joten nyt liityin jäseneksi ja toivon, että joku voi auttaa minua :D Seinä on noin 2 m pitkä. Se on avoinna kattoon asti, joten näkee palkin keskellä koko matkan.

Olen ostamassa laajennettua kesämökkiä ja haluan muuttaa hieman pohjapiirustusta, mutta en ole varma, onko jokin seinistä kantava. Liitän tähän piirustuksen ja teknisen kuvauksen Fritidshus piirustus, jossa korostettu vihreä palkki kattoon asti, merkitty kantavaa seinää ja poistettu osio. Tekninen piirustus ja kuvaus rakennuksen rakenteista, mukaan lukien perustus, seinät ja katto, sekä mittoja ja materiaaleja suomeksi.

Todennäköisimmin se ei ole kantava.

Kiitos, kuten ajattelinkin :) Ne pienet seinänpätkät keittiön sisäänkäynnin lyhyellä puolella eivät kai voi olla kantavia?

Todennäköisesti ei, mutta laita kuvia, jos se tulee ajankohtaiseksi, niin saat varmasti parempia vastauksia.

Kaksi poistettavaa seinää olohuoneessa, joissa on kulmiin sijoitettu takka ja punaisella merkittyjä kysymyksiä kantavuudesta.
Haluan poistaa nuo kaksi seinää:)

Seinät eivät luultavasti ole kantavia, mutta savupiipun lähellä on todennäköisesti kantava piste harjapalkille.

Kiitos paljon nopeista vastauksistasi! Mukavaa päivää.

70 mm eristys lattiassa ja katossa sekä 50 mm seinissä.
Sisäseinät kokonaisuudessaan 7 mm erikoismasoniittia.

Ennen rakennettiin kunnolla :)

Todellakin! Siellä selviäisi varmaan talvesta erittäin vähäisellä energian kulutuksella :p

Mitä muuten luulette lisäeristyksestä? Ajattelin vaihtaa 50 mm uuteen ja sitten 95 mm sen päälle ja uusi paneeli, pystysuora tällä kertaa. Onko se liian vähän vai pärjääkö sillä muutaman talven? Täällä Skånessa on melko leuto sää. Päivät, jolloin on pakkasta, voi laskea sormilla. Harkitsen lähinnä sitä, että ei tarvitsisi pidentää kattounelmia ym.
Suunnitelmana on muutaman vuoden päästä purkaa ja rakentaa uusi isompi talo, joten ei haluaisi käyttää liikaa rahaa remonttiin.
Mökkiä on muuten laajennettu siitä piirustuksesta, jonka olen laittanut esille. Siellä on uusi huone, missä terassi lännessä oli aikaisemmin, ja samoin siellä, missä kodinhoitohuoneen terassi oli, on nyt huoneen laajennus. En ole vain saanut piirustusta siitä.

145 on aika ok eristys, enemmän kuin monilla 60-70 -lukujen taloilla.

larsbj sanoi:
145 on melko hyvä eristys, enemmän kuin monissa 60-70-luvun taloissa
Samaa mieltä!

Kun ottaa huomioon mökin koon, sähkölaskut tulevat olemaan kohtuullisia. Ehkä olet jo suunnitellut ilma/ilma-lämpöpumpun?

Talo/mökki on 70 neliömetriä laajennuksineen. Siellä on jo ilmalämpöpumppu, sähköpatterit ja tulisija, joten 145 eristyksellä sen pitäisi pystyä pitämään lämpimänä?

• Tykkään
larsbj
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.