Haluan avata tai poistaa seinän hallin ja ruokailuhuoneen väliltä saadakseni ilmavamman pohjaratkaisun.
En kuitenkaan ole varma, onko se kantava vai ei. Voisiko joku tämän merkittävän foorumin jäsenistä antaa lausunnon? Ja ehkä myös kertoa, minkä kokoinen mahdollinen palkki tulisi olla?
Talo on rakennettu vuonna 1932 Smoolannissa alun perin kerrostaloksi, ja ajan myötä sitä on remontoitu siellä sun täällä. Esimerkiksi kylpyhuoneet on lisätty ja keittiötä on laajennettu pohjakerroksessa. Nyt on minun vuoroni osallistua muokkaukseen/kehitykseen.
Talossa on lankkurunko (lankku = 2-3 tuuman paksuiset ja 6-8 tuuman leveät pontatut pystysuorat "laudat"). Lankkurunkojen kanssa ei voi koskaan olla täysin varma siitä, mitkä seinät ovat kantavia. Hyvä periaate on olettaa, että kaikilla seinillä on suurempi tai pienempi kantava toiminto. Seinällä ruokasalin ja hallin välillä on sydänseinän luonne ja se on aivan varmasti kantava. Olemassa oleva aukko on jo kuormattu vaakatasossa olevan lankun avulla aukon yläpuolella. Jos haluat leventää aukkoa, sinun on poistettava olemassa oleva kuormitusratkaisu ja korvattava se vahvemmalla palkilla, todennäköisesti liimapuulla. Tällaisen palkin koko riippuu toisaalta sen jännevälistä (pituudesta) ja kuormista, joita sen on kannettava, mutta myös tarpeesta sovittaa mittoja olemassa olevaan seinään. Koska talo on rakennettu vuonna 1932, olemassa oleva seinä koostuu todennäköisesti 3 tuuman lankuista ja molemmin puolin ruvetusta rappauksesta (ruokomatta). Yhteispaksuus on noin 105 mm, mikä tarkoittaa, että 78 tai 90 mm paksua liimapuuta voidaan käyttää.
Tuhannet kiitokset yksityiskohtaisesta vastauksesta Justus! Sitten siitä tulee palkki. Oletan, että seuraava askel meille on päättää, kuinka leveän aukon haluamme, ja sitten purkaa vähän pinnallisesti seinästä tutkiaksemme tarkemmin, miten se on rakennettu, mutta perherauhan vuoksi on varmaan parasta odottaa joulun jälkeen sen kanssa.
Olen äskettäin saanut valmiiksi keittiön remontin. Se kesti noin vuoden. Joten en luule, että seinäprojekti tulee valmistumaan nopeasti. On parasta miettiä huolellisesti ennen kuin sorkkarauta otetaan esiin, vaikka sormissa vähän kutittaa.
Jos ajattelemme 240 cm:n jänneväliä, voiko arvioida, minkä kokoisen palkin tulisi olla?
Olen juuri saanut keittiöremontin valmiiksi. Siihen meni noin vuosi. Joten en kuvittele, että seinäprojekti tulee menemään nopeasti. Paras miettiä tarkkaan, ennen kuin sorkkarauta otetaan esiin, vaikka sormia hieman kutittaakin.
Jos ajatellaan jänneväliä 240 cm, voiko arvioida, minkä kokoinen palkin pitäisi olla?
Meillä on talo rakennettu vuonna 1926 ja kohtasimme samanlaisen ongelman.
Aloitimme kuitenkin purkamisella saadaksemme hieman yleiskuvaa siitä, miten palkkirakenteen tulisi olla. Mutta kun avasimme, kävi ilmi, että siellä oli ennen aukko, ja joku oli vain ottanut pieniä paloja 3 tuuman lankuista peittääkseen reiän.
Joten kun olimme poistaneet lastulevyn, voimme vain poistaa lankut, niin aukko oli valmis.
Kuten kirjoitin aikaisemmin, kehikkotalot ovat hieman hankalia. Voin sanoa suoraan, että ne laskenta-apuvälineet, jotka löytyvät verkosta, eivät ole käyttökelpoisia täällä. Ne on suunniteltu taloille, joissa on rankarungot. 240 cm ei ole kovin pitkä. Arvelen, että osut välille 90x225 - 90x270 mm, mutta se on vain arvaus, vaikkakin melko pätevä.
Kuten kirjoitin aiemmin, lankkotalot ovat hieman hankalia. Voin sanoa suoraan, että ne laskennan apuvälineet, jotka ovat verkossa, eivät ole hyödyllisiä tässä. Ne on suunniteltu taloille, joissa on runkorakenteet. 240 cm ei ole kovin pitkä. Arvelen, että päädytään välille 90x225 - 90x270 mm, mutta se on vain arvaus, vaikka melko pätevä arvaus onkin.
Hyvin havaittu, olin vähän liian nopea heittämään sisään valmiin ohjelman. Olen täysin samaa mieltä.
Talo on hieman remontoitu sieltä täältä. Luulen, että 50-luvulla tehtiin joitakin suurempia muutoksia. Onhan aika paljon sellaista, mikä ei vastaa alkuperäisiä piirustuksia. Joten voi olla vähän jännittävää nähdä, mitä tapettien takana piilee.
Toivottavasti minulla on sama onni kuin sinulla @Chrlen
Aion tarkistaa asian myös kunnalta, kiitos vinkistä @BirgitS.
Ja, tältä se siis näyttää masoniitin alla. En tiedä, tulinko paljon viisaammaksi.
Ilmeisesti ovi on joskus ollut leveämpi tai siirretty, joten se pätkä on varmaan vapaasti revittävissä. Loppuosa seinästä näyttää koostuvan rivistä 85x85mm tolppia. Tukeva rakenne, mutta en oikein ymmärrä miten se on rakennettu.
Havainto 1: Naulankantojen perusteella kattopalkit näyttävät kulkevan rinnakkain purkamani seinän kanssa. Pitäisi kai sen vuoksi puhua sen puolesta, että seinä ei ole kantava.
Havainto 2: Alakattolauta (tai mitä se nyt mahtaa ollakaan) on tolppien päällä, mikä mielestäni on outoa. Eikö olisi pitänyt ensin pystyttää (mahdollisesti) kantava seinä ja sitten laittaa alakattolauta (jos se nyt on kantava).
Havainto 3: Alapuolella ei ole seinää. Tämän seinän alapuolella pääsee suoraan kodinhoitohuoneeseen. Mutta kellaria on laajasti remontoitu joskus (arviolta 50-luvulla), joten se oli luultavasti erilainen alun perin.
Hei @andersgrebin! Kiitos kuvista ja pohdinnoista, erittäin hyödyllistä kun olen samanlaisen ongelman edessä. Saitteko selvyyttä siitä, oliko seinä kantava? Ja miten ratkaisitte sen lopulta?
Sisäseiniä, jotka ovat 90° kulmassa harjan suuntaan, ei yleensä ole kantavia, mutta ne usein jäykistävät taloa ja vakauttavat sitä esimerkiksi tuulikuormia vastaan. Sellaisten jäykistävien seinien vaihtaminen palkeilla ei toimi.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.