Olen remontoinut juuri ostettua 1920-luvun taloa...
Olen törmännyt kahteen pystytolppaan, jotka edellinen omistaja on sahannut poikki ilmeisesti
monta vuotta sitten, mutta ne saavat minut miettimään..
Ovatko (olivatko) ne kantavia vai eivät??
Tiedän, etten saa varmaa vastausta, koska se täytyy tietenkin nähdä paikan päällä, mutta otan mielelläni vastaan hieman kokemusta..
Katto on mansardikatto, jossa on sydänseinä, ja tolpat, joista mietin, ovat ne, jotka on merkitty punaisella kuvassa..
Tältä se näytti, kun muutin tänne ja aloitin korjauksen..
Aloitin purkamisen ja esiin tuli tolppa, joka oli osa vaatekaappia.. Heikko, mutta kuitenkin pieni tuki..
Purkaminen jatkui ja esiin tuli osa alkuperäistä(?) seinää paneelilla, kummallista, oli vain tämä aukko keskellä kaikkea.. Purua takana, mutta ehkä vihje siitä, miten kaikki oli alun perin rakennettu..
Nyt kattoruoteet tulivat esiin, ja näkee, miten kaikki on rakennettu..
Katsoin tänne osastoon... ja siellä oli ilmeisesti kaksi sahattua pystytolppaa..
Kantavat tukena kattokulmalle, jossa on vaakatasossa oleva tolppa? vai vain kulma alkuperäiselle seinälle, joka taittui ja teki pienen osaston vanhalle paneelille?
Yksi kuva lisää välitilaan, mutta eri kulmasta ja lähempänä ovea..
Tässä olin purkanut lattian, jotta sinne saisi vahvemmat tolpat kuin heikot 4"4, jotka siellä ovat ja keinuvat sekä tekevät lattiasta kuppimaisen.. mutta tässä näkee tolpan, jonka he jättivät (ja jonka minä sahasin tässä) ja johon kaksi tolppaa kerran tukeutuivat..
Tältä sydänseinä näyttää.. kantava..
Paljon viittaa siihen, että kaksi tolppaa eivät ole/olivat kantavia, kuten että ne ovat suhteellisen heikot, lattiatolppa, jolla ne seisoivat, ei ole myöskään erityisen vahva, ei ole seinää suoraan alla tukemaan painoa, ja että lattiatolpat itsessään eivät ole erityisen vahvoja..
.. MUTTA .. muutama asia tekee minut hieman huolestuneeksi.. toisen kulman huoneissa (L-muotoinen talo) ei ole sydänseinää, mutta niissä on seinät näillä kohdilla, jotka näyttävät aivan sydänseinältä, ja niissä ei ole myöskään suoraan alla olevaa seinää.. ja sydänseinän toisella puolella olevassa huoneessa on pystyssä tolpat jäljellä.. ja miksi on pieniä pätkäjä jäljellä päissä, ellei se ole kantamaan jotain, kun tilaa olisi saatu jättämällä kaikki nämä pystyssä olevat tolpat pois..
Lisäksi he ovat jo sahaneet yhden kattoruoteen poikki välittämättä...
joten...
Mietintöjä... Tärkeitä tolppia vai ei kannata välittää niistä??
Luulen, että oli yleistä rakentaa ilman viistoa kattoa mansardikattojen kanssa, ja saada hyvät reilut ullakkotilat/varastot.
Rakenteellisesti sen pitäisi olla alemmat palkit, jotka kantavat katon painon ja vie sen pääosin suoraan ulkoseiniin. Eli täyskorkeat sisäseinät eivät ole/bör kantavia.
Pitkittäiset (katkaistut) palkit ovat todennäköisesti jakaneet kuorman. Olen hieman epävarma, onko se katosta, vai onko se lattian jäykistämiseksi, tai jopa lattian "ripustamiseen" kattotuoleihin? Olen nähnyt samanlaisen rakenteen tallin ullakolla (kuitenkin tavallinen harjakatto, mutta isompia jännevälejä). Siellä luulen, että se oli kattotuolien jalkojen tukemiseksi keskeltä ja laskemaan ja jakamaan kuormaa välikaton yli (joka puolestaan oli tuettu alla olevilla hevostallien 5"x5" tolpilla tallikäytävää vasten).
Meidän skånelängassa on 6"x5" palkit välikatossa/kattotuoleissa, joissa karkeasti ja hieman vaihtelevasti cc 120 cm jänneväli on noin 5,5 m. Niiden yläpuolella poikittain (talon suuntaisesti) keskellä on 6"x5" palkki talon kantavien poikittaisten seinien päällä. Tämä palkki ja katto(pystytuolien) palkit on vedetty yhteen isoilla taotuilla vaunupulteilla, ja lisäävät selkeästi kantavuutta. Mikä oli tarpeen, kun ullakolle lastattiin muutama tonni viljaa. Vain esimerkkinä kantavista/roikkuvista palkeista.
Nyt en ole mikään konstruktör, mutta tuskin laitamme kantavaa sääntöä lattialle. Sen pitäisi siinä tapauksessa mennä suoraan lattiasääntöön. Ja lattiasääntö 4"x4" tuntuu hyvin heikolta.
Mitä tulee sydänseinälevyyn, se näyttää olevan naulattu lattiaan eikä siis seiso lattiahirren päällä. Sitten se ei ole myöskään kantava. Ehkä siellä on jokin pylväs ylätuella tai jotain? Olisiko mahdollista saada tarkempi kuva siitä, miten seinälevy lepää lattiaa vasten?
En ole mikään rakennesuunnittelija, mutta en usko, että kantava palkki asetetaan lattialle. Sen pitäisi siinä tapauksessa mennä suoraan lattian palkkeihin. Ja 4"x4" lattian palkki vaikuttaa kovin heikolta.
Mitä tulee sydänseinään, näyttää siltä, että se on naulattu lattiaan eikä siten seiso lattianpalkin päällä. Silloin ei sekään ole kantava. Ehkä on joku pilari kannattajalla tai niin? Onko mahdollista saada tarkempi kuva siitä, miten lankkuseinä kiinnittyy lattiaan?
//Johan
Mitä sydänseinään tulee, se on kantava suurimmalla varmuudella.. Lankkuseinä seisoo tukevan makuupalkin päällä, johon myös lattian palkit kiinnittyvät.. ja sen alla on vielä yksi lankkuseinä ja sen alla kiviseinä.. siis jatkuva kantava sydänseinä..
Ja sitten se, ettei edes kattotuolit mene suoraan alas ulkoseinälle, oli yksi syy siihen, että koin, että pitäisi olla lisätukea.. mutta ne muodostavat eräänlaisen kolmion, joka tukee ulkoseinään.. Kuitenkin tuntuu siltä, että nykyisin kaikki on niin kevyesti mitoitettua, kun on kyseessä kattotuolit, lattian palkit ja muut tuet, kun taas ulkoseinät ovat todella vahvoja.. en ole vain tottunut vanhan ajan rakentamistekniikkaan..
Palanen ulkoseinästä 8x18cm.. sydänseinä on hieman kapeampi, mutta ei paljoa..
Jos se on kuin minun vanha, heikosti syötetyn toukan reikäinen puutavarani ladossa, se voi näyttää heikolta ja saapuneelta, mutta se on superpuutavara. Lähes verrattavissa HEA-palkkeihin. Iaf minun. Se on erittäin tiivistä hitaasti kasvanutta puutavaraa. Vaikka se onkin hyvin rei'itetty poikkiraitaisen puunystävän toimesta, onnistuin vain saamaan 4"-naulan sisään 1", sitten se taipui *. Tämä toistui 4 kertaa, ja kun tunsin, miten kovasti naulat siitä huolimatta pysyivät kiinni, taivutin ne puuta vasten ja olin tyytyväinen. Silloin se oli kuitenkin vain "slanan" (läpimitta <10 cm) huippu, johon naulasin. Kun käytetään HSS-poranterää puutavaraan, ne menettävät nopeasti terävyyden.
(* Ok, en ehkä ole ammattilaispuuseppä, mutta en yleensä ole niin taidoton vasaran kanssa. )
Sehän näyttääkin siltä, että laudat ovat palkin päällä ja silloin tilanne onkin toinen. Silloin pitäisi kyllä harkita tarkkaan ennen kuin laittaa sahaa siihen. Mutta senhän tiesit jo.
Miten on mennyt? Tämä vastaus tuli vähän myöhässä.
Jos se on kuten minun vanha, huonokuntoinen, madonsyömä puu ladossa, niin se saattaa näyttää heikolta ja kuluneelta, mutta se on superpuu. Melkein verrattavissa HEA-palkkeihin. Ainakin minun. Se on erittäin tiivis hitaasti kasvanutta puu. Vaikka se olisi hyvin rei'itetty poikkijuovaisella puunkirppu, onnistuin saamaan vain 4"-naulan 1" sisään, sitten se taittui *. Tämä toistui 4 kertaa, ja kun tunsin kuinka tiukasti naulat silti pysyivät kiinni, taivutin ne puuta vasten ja tyydyin siihen. Se oli kuitenkin vain "slana" (halkaisija <10 cm) yläosa, johon naulasin. Kun käytät HSS-poranterää puussa, ne menettävät nopeasti terävyytensä.
Anteeksi OT, mutta sellainen vanha puu on ihanaa! Yritin itse porata talon hirsikannuksessa nähdäkseni kuinka pitkälle hevosmuurahaiset olivat syöneet. Paljastui, että ne olivat edenneet noin 2 cm, sitten tuli täydellinen pysähdys sydänpuussa! Yritin 8mm puuporalla mutta en päässyt minnekään, alkoi vaan savuta
Jatkan OT:ta ja liityn kuoroon, joka on ihmetellyt kuinka kovaa vanha puu voi olla. Edellisessä talossani (rakennettu -49) aioin rakentaa lisäeristyksen yhteydessä katon räystäsosaa. Kun yritin kiertää 6x160 mm ruuveja olemassa oleviin tassuihin/kattoristikoihin, bitsit (Torx T25) eivät kestäneet tätä, vaan katkesivat. Se on ensimmäinen ja ainoa kerta, kun olen ollut mukana tilanteessa, jossa bitsit eivät kykene siirtämään vaadittavaa vääntömomenttia. Rikottuani 4-5 bitsiä eri valmistajilta ja saatuani sisään vain kaksi ruuvia vaihdoin strategiaa ja otin käyttöön iskevän ruuvinvääntimen, sitten selvisin lopuista 20 ruuvista yhdellä ainoalla bitsillä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.