Asun vuonna -59 rakennetussa omakotitalossa, jossa haluamme tehdä avauksen eteisestä viereiseen huoneeseen. Avauksen leveys on noin 70-80 cm ja tämä tarkoittaa, että palkki täytyy poistaa (katso kuva). Juuri tuo osa seinästä on hieman oudosti merkitty piirustukseen, katso liitteenä oleva kuva, josta olen ympyröinyt seinän, johon haluamme tehdä avauksen. Tietääkö joku, mitä tämä katkoviivalla tehty merkintä tarkoittaa? Onko se kantava seinä? Riittääkö, että tuemme kahdella koolingilla kummallakin puolella avausta, jotta voimme poistaa olemassa olevan koolingin? Jokaisella puolella koolingia, 60 cm päässä, on seuraava koolinki. Tämä on siis sisäänkäyntitasolla. Olen erittäin kiitollinen avusta!

• Pohjapiirros talosta vuodelta 1959. Punaisella merkitty kohta, jossa suunnitellaan aukkoa hallista viereiseen huoneeseen. Mahdollinen kantava seinä.
  • Kuva puupaneeliseinästä, jossa on avoin aukko keskellä. Aukko paljastaa rakenteen, joka on tarkoitus poistaa remontin yhteydessä.
  • Seinärakenne, jossa näkyy puinen palkki ja levykerros, jotka viittaavat rakennuksen tukirakenteeseen.
  • Kuva näyttää puurunkoisen seinäpalkin, joka on osittain purettu, paljastaen sisäpuolen materiaalikerroksia vanhassa talossa vuodelta 1959.
BirgitS
Koska on monia merkintöjä tulo- ja poistoilmalle sekä viivat, joista kysyt, muistuttavat keittiöstä savupiippuun ja siihen on piirretty poistoilman nuoli oikeaan päähän ja vasen pää on pystysuorien poistoilmakanavien kohdalla seinässä, se voisi tarkoittaa, että siinä menee poistoilmakanava.

BirgitS BirgitS sanoi:
Koska on monia merkintöjä tulo- ja poistoilmaa varten sekä viivat, joista kysyt, muistuttavat keittiöstä savupiippuun meneviä sekä että on piirretty poistoilmamnuoli oikeassa päässä ja vasen pää on pystysuorien poistoilmakanavien vieressä seinässä, voisi se tarkoittaa, että siellä kulkee poistoilmakanava.
Olemme avanneet eikä siellä ole kanavaa (katso valokuva, joka on otettu kattoa kohti).

BirgitS
Olen nähnyt piirustuksia, joissa kyseistä kahden rinnakkaisen katkoviivan tyyppiä on käytetty palkkeihin ja rakennusvaiheisiin liittyviin vaihtoehtoihin, esim. oli mahdollista valita laittaa ovi siihen. On tietysti myös mahdollista, että poistoilmakanava on poistettu remontin yhteydessä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.