884 lukukertaa ·
17 vastausta
884 lukukertaa
17 vastausta
Kantava kellarin sisäseinä huonossa kunnossa
Hei! Olen tekemässä kellarin remonttia ja olen nyt purkanut koolatut seinät. Talo on vuodelta 1934, ja seinät koolattiin 70-luvulla.
Miksi kantava seinä näyttää tältä, eihän sitä voi olla rakennettu näin huolimattomasti ja epätasaisesti? Jotkut suuremmat lohkot ovat jopa hieman löysiä/niitä voi vähän heiluttaa. Joissakin muurissa olevissa koloissa on yli 20 cm syviä aukkoja lyhyestä päädystä.
Voiko tämä aiheuttaa jonkin rakenteellisen vaaran, joka täytyy korjata, vai onko kyse vain esteettisyydestä?
Jos kyse on vain esteettisyydestä, miten korjaan lyhyen päädyn, jossa on niin pahoja aukkoja? (pitkät sivut aiotaan tasoittaa ja maalata silikaattimaalilla).
Kiitos etukäteen!
Miksi kantava seinä näyttää tältä, eihän sitä voi olla rakennettu näin huolimattomasti ja epätasaisesti? Jotkut suuremmat lohkot ovat jopa hieman löysiä/niitä voi vähän heiluttaa. Joissakin muurissa olevissa koloissa on yli 20 cm syviä aukkoja lyhyestä päädystä.
Voiko tämä aiheuttaa jonkin rakenteellisen vaaran, joka täytyy korjata, vai onko kyse vain esteettisyydestä?
Jos kyse on vain esteettisyydestä, miten korjaan lyhyen päädyn, jossa on niin pahoja aukkoja? (pitkät sivut aiotaan tasoittaa ja maalata silikaattimaalilla).
Kiitos etukäteen!
Joku on tehnyt aukon siihen seinään.
Se mitä pitäisi pohtia, on josko yläpuolinen palkisto saa vielä tukea. Kun olen tehnyt tämän pari kertaa kotona, olen laittanut U-palkin ylös tueksi ja sitten jatkanut ja valanut seinään uudet "päät" niin että siitä tulee suorat ja siistit kulmat. Nämä valutyöt saavat myös toimia pylväinä U-palkille, joka siirtää pystysuuntaiset voimat alas perustukseen.
Se mitä pitäisi pohtia, on josko yläpuolinen palkisto saa vielä tukea. Kun olen tehnyt tämän pari kertaa kotona, olen laittanut U-palkin ylös tueksi ja sitten jatkanut ja valanut seinään uudet "päät" niin että siitä tulee suorat ja siistit kulmat. Nämä valutyöt saavat myös toimia pylväinä U-palkille, joka siirtää pystysuuntaiset voimat alas perustukseen.
Todennäköisesti se on vain avauksessa, joka näyttää siltä, joku on avannut enemmän väkivallalla kuin taidolla.
Jos olet huolissasi, voit poistaa vähän kehyksestä ja tarkastaa seinän keskeltä.
Samaa mieltä, että tarkistaisin/korvaisin palkin aukon yläpuolella.
Jos olet huolissasi, voit poistaa vähän kehyksestä ja tarkastaa seinän keskeltä.
Samaa mieltä, että tarkistaisin/korvaisin palkin aukon yläpuolella.
Kiitos vastauksesta, se näyttää epäilemättä siltä kyllä. Mutta kaiken saatavilla olevan tiedon mukaan kellari on täysin alkuperäinen pohjaratkaisultaan. Yläkerta on laajennettu muutaman kerran, meriruhka-alaisella perustuksella, mutta kellari on koskematon, mitä tiedän.MathiasS sanoi:
Joku on tehnyt aukon siihen seinään.
Pitäisi miettiä, onko yläpuolinen lattia vielä tuettu. Kun olen tehnyt tämän pari kertaa kotona, olen asettanut U-palkin ylöspäin tukemaan, ja sitten jatkanut ja valanut uudet "päät" seinään niin, että kulmat ovat suoria ja siistejä. Nämä valokset toimivat sitten pylväinä U-palkille, joka siirtää pystysuorat voimat alas perustukseen.
Aukossa ei ole ainakaan palkkia tai vastaavaa...
Seuraava kuva on otettu mobiililla aukon kohdalta, ja noin 1,5 metriä eteenpäin voi paljaalla silmällä nähdä, että se on epätasainen piirretyn viivan mukaan.
Seuraava kuva on samasta paikasta yläkerrassa, on selvä notko lattiassa.
Onko talo romahtamaisillaan?
Kiitos vastauksesta. Joo, se on vain avauksessa, pitkien sivujen rimoitetut seinät on osittain purettu ja siellä on tasaisempaa ja rapattua. Voiko tämä olla aiemmin ollut ulkoseinä, ja että kellari on yksinkertaisesti kaivettu suuremmaksi?G g.kraft sanoi:
Joo, se näyttää melkein siltä. Jos katsot yllä olevia kuvia, epätasaisuudet katon lähellä aukkoa vastaavat hyvin lattian notkoa yläkerrassa, lipaston alla...C cpalm sanoi:
Ei se varmaan ole akuutti ongelma, kun se on ollut näin 70-luvun lopusta asti, mutta haluaa sen kuitenkin korjata...
Teoria tässä on siis, että tämä on aiemmin ollut ulkoseinä ja että on avattu ja kaivettu kalliosta tehdäkseen kellarista suuremman, mutta ei ole tuettu palkilla tai vastaavalla?
En tiedä, menisinkö niin pitkälle kutsuakseni sitä teoriaksi, mutta se voisi olla selitys siihen, miksi seinä on niin epätasainen. 🙂M MARTINOV sanoi:
Jos on niin, että on vain avattu olem. ulkoseinä ilman kuormien tasaamista (kuten näyttää siltä, ei liene sattumaa, että yläkerran lattialla on painauma hyvin lähellä sitä aluetta), kenet otan yhteyttä korjaukseen? Kirvesmies? Muurari?C cpalm sanoi:
Pitääkö myös "painaa takaisin" painunut välipohja ennen palkin asennusta? Yläkerran painauma on noin 12 mm.
Se kuulostaa järkevältä. Aloittaisin ottamalla sinne jonkun enemmän insinööripuolelta. Saattaa olla tarpeen vilkaista hieman rakennetta ongelman vahvistamiseksi ja oikean ratkaisun valitsemiseksi, mitoittaa mahdollinen kevennys ja jos on jotain muuta, mitä myös pitäisi korjata.
Kellarin yläpuolinen lattia, miten se on rakennettu? Vaikea nähdä kuvastasi. Jos se on puulattia, sen voi vain nostaa, mutta jos yläpuolella on kylpyhuone vedeneristyksineen, laatoituksineen jne., on tietenkin mietittävä tarkkaan – se voi mennä todella pieleen.
Tässä viestissä on ainakin jokin kuva siitä, miten olen tehnyt tämän. Olen tehnyt sen kahdessa paikassa talossa tällä menetelmällä ja vielä parissa paikassa puupylväillä ja puupalkeilla. Missä on tarvinnut nostaa (mihin on jo valmiiksi jäänyt reikä, jota ei ole oikein tuettu), olen käyttänyt vahvaa autotunkkia tai pylväitä ja pitkiä vipuvarsia. Huomaa kuitenkin, että en ole joutunut nostamaan mitään herkkää, vaan vain enemmän puuta – joten olen voinut nostaa ilman ongelmia.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-lang-tid-tar-ett-kaellarprojekt-bilder.28628/post-4029649
Tässä viestissä on ainakin jokin kuva siitä, miten olen tehnyt tämän. Olen tehnyt sen kahdessa paikassa talossa tällä menetelmällä ja vielä parissa paikassa puupylväillä ja puupalkeilla. Missä on tarvinnut nostaa (mihin on jo valmiiksi jäänyt reikä, jota ei ole oikein tuettu), olen käyttänyt vahvaa autotunkkia tai pylväitä ja pitkiä vipuvarsia. Huomaa kuitenkin, että en ole joutunut nostamaan mitään herkkää, vaan vain enemmän puuta – joten olen voinut nostaa ilman ongelmia.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-lang-tid-tar-ett-kaellarprojekt-bilder.28628/post-4029649