12 768 lukukertaa ·
6 vastausta
13k lukukertaa
6 vastausta
kanala varastosta?
Hei,
en oikein tiedä, onko tämä oikea foorumi, mutta tämä koskee aika montaa asiaa, joten yritän:
Haluan rakentaa paikan kanoille, ja paras paikka on käyttämätön vaja, joka sijaitsee keskellä vanhaa latoa. Se on täysin sisustamaton, ei ikkunoita eikä lattiaa, vain maa. Ajattelin nostaa lattian niin, että siitä tulee tasainen (mikä tarkoittaa, että se tulee olemaan 2 dm maanpinnan yläpuolella joissakin paikoissa). Lattiasta ajattelin tehdä sitten "laatikon", joka on kiinni decimetrin sisäpuolella olemassa olevasta seinästä, ja joka koostuu tuulipaperista ja sisäpuolella lastulevystä.
Tila on 3.50x2.70x2.50 (jonkin verran vaihtelua vinoisuuden vuoksi).
Kysymykseni:
Miten teen yksinkertaisimmin kestävän pohjatyön lattialle? Ajattelin, että joko kiinnittää lattian palkit olemassa oleviin palkkeihin + laittaa jonkin kiven yms. alle keskelle estämään huojuvuutta, sitten päälle lattialankut/levyt ja lopuksi lastulevy, joka maalataan. Riittääkö tämä, vai pitäisikö minun valaa joitain pilareita ja kiinnittää ne? Riittääkö ne asettaa keskelle tilaa ja kiinnittää palkkeihin, jotka tukevat olemassa olevia seiniä?
Kiitollinen avusta,
en oikein tiedä, onko tämä oikea foorumi, mutta tämä koskee aika montaa asiaa, joten yritän:
Haluan rakentaa paikan kanoille, ja paras paikka on käyttämätön vaja, joka sijaitsee keskellä vanhaa latoa. Se on täysin sisustamaton, ei ikkunoita eikä lattiaa, vain maa. Ajattelin nostaa lattian niin, että siitä tulee tasainen (mikä tarkoittaa, että se tulee olemaan 2 dm maanpinnan yläpuolella joissakin paikoissa). Lattiasta ajattelin tehdä sitten "laatikon", joka on kiinni decimetrin sisäpuolella olemassa olevasta seinästä, ja joka koostuu tuulipaperista ja sisäpuolella lastulevystä.
Tila on 3.50x2.70x2.50 (jonkin verran vaihtelua vinoisuuden vuoksi).
Kysymykseni:
Miten teen yksinkertaisimmin kestävän pohjatyön lattialle? Ajattelin, että joko kiinnittää lattian palkit olemassa oleviin palkkeihin + laittaa jonkin kiven yms. alle keskelle estämään huojuvuutta, sitten päälle lattialankut/levyt ja lopuksi lastulevy, joka maalataan. Riittääkö tämä, vai pitäisikö minun valaa joitain pilareita ja kiinnittää ne? Riittääkö ne asettaa keskelle tilaa ja kiinnittää palkkeihin, jotka tukevat olemassa olevia seiniä?
Kiitollinen avusta,
Suosittelisin ennemmin täyttämään lattian alle lattiaeristeellä, styroksilla tai singelillä ja sitten valamaan laatan päälle. Kanankakka on erittäin syövyttävää, joten kaikenlainen masoniitti tms. on luultavasti lyhytikäistä.
Kiitos vinkistä. Olen miettinyt sitä, mutta a, tuntuu vähän hankalalta (en ole koskaan valanut mitään koko elämässäni, en edes aitatolppaa), joten en tiedä, pitäisikö minun aloittaa sotkeminen tämän kanssa ensimmäisenä valuprojektina, ja b) en oikein tiedä, kuinka kauan tämä tulee olemaan ajankohtainen. Niissä kirjoissa, joita olen katsonut, sanotaan, että masoniitin käyttö on melko ok, kunhan on valmis vaihtamaan sen silloin tällöin. Jos aion jatkaa kanojen pitämistä ympärivuotisesti, olisi valu varmaan hyvä vaihtoehto, koska silloin voi saada lattiakaivon jne.
sen sijaan, että käyttäisit valettua lattiaa, voit laittaa soraa tai hiekkaa ja sen päälle irrallisia betonilaattoja, kuten halvimmat, joita käytetään terasseilla. Paljon kestävämpi vaihtoehto kuin masonite ja siirrettävä, kun sitä ei enää tarvita. Kanat eivät välitä, onko lattia kalteva vai täysin tasainen, joten siitä sinun ei tarvitse olla niin tarkka. Tärkeintä ovat orret, joilla nukkua, ja pesät, joissa munia
. Irrallinen masonite-levy orren alla on kuitenkin hyvä idea – helppo puhdistaa ja vaihtaa, kun se menee pilalle kananjätöksistä.
gaia
gaia
Meidän kanala, joka sijaitsee osassa ulkorakennusta, on maapohjainen. Meillä ei ole vielä kanoja siellä (juuri muuttaneet), mutta siellä pidettiin kanoja noin kymmenen vuotta sitten. En usko, että kanalaan tarvitsisi rakentaa lattiaa, sen sijaan olen huomannut, kuinka hyvin eristetty se on, että sinne on vedetty sähkö ilmeisesti lämmitystä varten ja että siellä on pieni luukku seinän läpi, josta kanat voivat kävellä ulos kanatarhaan. Ehkä maapohja on hyvä, jos niiden täytyy mennä nokkimaan vähän. Aiomme hankkia muutaman harrastekanan tulevaisuudessa, joten palaan raportoimaan silloin.
Kiitos kaikista vinkeistä!
Ongelma on, että lattian tasolla on täysin avointa, ja minun täytyy jotenkin sulkea se, jotta kettu/minkki/jne. ei pääse sisään ja syö pikkuruisia eläimiä. Periaatteessa se on täysin avoin joka suuntaan (missä on lankkulattia tai valettu lattia), joten tarvitsen jonkunlaisen lattian. Tuntuisi melko turvattomalta vain laittaa muutama lankku maahan, sillä ne olisi helppo kaivaa läpi. Joku lattia olisi varmaan hyvä, kun täytyy siivota, mutta ehkä se ei ole välttämätöntä... Luulen, että otan lankkulattian masoniitilla, palaan asiaan, kun olen miettinyt lisää.
Ongelma on, että lattian tasolla on täysin avointa, ja minun täytyy jotenkin sulkea se, jotta kettu/minkki/jne. ei pääse sisään ja syö pikkuruisia eläimiä. Periaatteessa se on täysin avoin joka suuntaan (missä on lankkulattia tai valettu lattia), joten tarvitsen jonkunlaisen lattian. Tuntuisi melko turvattomalta vain laittaa muutama lankku maahan, sillä ne olisi helppo kaivaa läpi. Joku lattia olisi varmaan hyvä, kun täytyy siivota, mutta ehkä se ei ole välttämätöntä... Luulen, että otan lankkulattian masoniitilla, palaan asiaan, kun olen miettinyt lisää.
Gnurullen: Muista, että ketut ja minkit voivat myös kaivautua taloon... Entisellä naapurillani oli suuria ongelmia tämän kanssa, hän joutui asettamaan kettuloukkuja ensimmäisessä vaiheessa ennen kuin hän pystyi kaivamaan maahan ratapölkyt (Kuten tehdään koiratarhassa).
Eli vinkkini... Kaiva ratapölkyt, tukit tai suuret kivilohkareet seinien alle ja älä unohda tehdä sitä myös ulkotarhassa.
Eli vinkkini... Kaiva ratapölkyt, tukit tai suuret kivilohkareet seinien alle ja älä unohda tehdä sitä myös ulkotarhassa.
Klikkaa tästä vastataksesi