21 459 lukukertaa ·
98 vastausta
21k lukukertaa
98 vastausta
Voiko kunta vaatia minua palkkaamaan yrityksen purkamaan asbestisementtiä?
Olen keskellä rakennuslupa-prosessia, jossa täytyy purkaa pari eterniittilevyä, ei siis koko julkisivun vaihto vaan vain pienempi osa julkisivusta. Lähetettyäni purkusuunnitelman, jossa sanon, että kiinteistönomistajana puran ja käsittelen eterniitin itse, saan vastaukseksi, että kunta haluaa minun palkkaavan sertifioidun yrityksen siihen.
Onko kunnalla todella lain tuki vaatia tätä? Niin kauan kuin olen kiinteistönomistaja enkä saa apua kavereilta, eikö itsenäinen toteutus pitäisi olla ongelmatonta?
Onko kunnalla todella lain tuki vaatia tätä? Niin kauan kuin olen kiinteistönomistaja enkä saa apua kavereilta, eikö itsenäinen toteutus pitäisi olla ongelmatonta?
Saat purkaa itse, liitä tämä käsittelijällesi kunnassa liitteeksi. Tämä on Työsuojeluhallinnolta, he päättävät, kuka ja miten saa purkaa, ei kunta.B bullemedbulle sanoi:Olen keskellä rakennuslupaprosessia, jossa tarvitaan purkaa muutama eterniittilevy, ei siis täydellinen julkisivun vaihto vaan vain pienempi osa julkisivusta. Lähetettyäni purkusuunnitelman, jossa kerron, että minä kiinteistönomistajana puran ja käsittelen eterniitin, saan vastaukseksi, että kunta haluaa minun palkkaavan sertifioidun yrityksen siihen.
Onko kunnalla todella lakitukea vaatia tätä? Niin kauan kuin olen kiinteistönomistaja enkä saa apua kavereilta, pitäisi kai olla ongelmatonta suorittaa itse?
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/
Arvaan, että kunta voi asettaa melko pitkälle meneviä vaatimuksia koskien tarkastussuunnitelmaa. (Toivon, että olen väärässä.)
Mielenterveytesi vuoksi: Poista heti asbestilevyt jo tänään, muovita ne ja jätä ne kaatopaikalle. Korvaa ne (väliaikaisesti) kuitusementtilevyillä, jos se on tarpeen rakennuslupaa vaativan julkisivumuutoksen välttämiseksi, löytyy Byggmaxilta. Tämä on ei-rakennuslupaa vaativa julkisivun ylläpito, jonka voit tehdä milloin tahansa. Hops, nyt asbesti ei ole mukana purkuluvassasi ja se voidaan poistaa tarkastussuunnitelmasta.
Mielenterveytesi vuoksi: Poista heti asbestilevyt jo tänään, muovita ne ja jätä ne kaatopaikalle. Korvaa ne (väliaikaisesti) kuitusementtilevyillä, jos se on tarpeen rakennuslupaa vaativan julkisivumuutoksen välttämiseksi, löytyy Byggmaxilta. Tämä on ei-rakennuslupaa vaativa julkisivun ylläpito, jonka voit tehdä milloin tahansa. Hops, nyt asbesti ei ole mukana purkuluvassasi ja se voidaan poistaa tarkastussuunnitelmasta.
Jäsen
· Stockholm
· 4 638 viestiä
Ehkä pitää kunnioittaa, että kunta haluaa varmistaa, että se tehdään kunnolla, ja näin yhteisöön virtaa rahaa.
Päinvastainen olisi, että kunta ehdottaisi tekemään sen itse, ja se voisi mennä pieleen, jos ei tiedä kuinka se tehdään.
On luettava mitä siinä lukee, "haluaa" eikä "vaadi", ja sitten puetaan sopivat suojavarusteet ja tehdään se itse.
Onnea.
/W
Päinvastainen olisi, että kunta ehdottaisi tekemään sen itse, ja se voisi mennä pieleen, jos ei tiedä kuinka se tehdään.
On luettava mitä siinä lukee, "haluaa" eikä "vaadi", ja sitten puetaan sopivat suojavarusteet ja tehdään se itse.
Onnea.
/W
Totta kai ymmärrän, että kunta haluaa sen tehtävän oikein. Ja oikein se tehdään, vaikka tekisin sen itse. Se mitä pidän merkittävänä on se, että minun "täytyy" palkata yritys tekemään se, kun tietääkseni ei ole olemassa mitään lainsäädäntöä, joka estäisi minua kiinteistönomistajana tekemästä sitä?Workingclasshero sanoi:
Ehkä on kunnioitettava, että kunta haluaa varmistaa, että se tehdään hyvällä tavalla, ja näin yhteisöön virtaa rahaa.
Toisaalta kunta ehdottaisi, että se tehtäisiin itse, ja se voi mennä huonosti, jos ei tiedä, miten tehdään.
On luettava, mitä sanotaan, "haluaa" ei "vaadi", ja sitten pukeutuu sopivaan suojavarustukseen ja tekee sen itse.
Onnea.
/W
Kunta kirjoittaa seuraavasti: "Poistaaksesi eternit-levyt sinun on palkattava sertifioitu yritys, joka suorittaa tämän työn"
Olen rakentanut muutamia taloja omatoimisesti, ja mitä voi sanoa kunnasta ja rakennuskäsittelijästä, on se, että he eivät todellakaan tiedä kaikkea. Minun täytyy usein oikaista kuntaa, joskus lakien ja pykälien kautta, mutta he korjaavat itsensä aina, kun ovat tulleet vääräksi osoitetuiksi. Joskus käsittelijä voi olla nuori kaveri tai tyttö, joka on tuskin kuiva korvien takaa ja erittäin kokematon, silloin täytyy astua sisään ja selittää, miten asiat toimivat. Helpoin tapa on kysyä, miksi he eivät osaa työtään, sitten alkaa tapahtua.Claes Sörmland sanoi:
Arvaan, että kunta voi asettaa melko pitkälle meneviä vaatimuksia valvontasuunnitelman suhteen. (Toivottavasti olen väärässä.)
Mielenterveytesi vuoksi: Poista välittömästi eternit-levyt jo tänään, kääri ne muoviin ja toimita ne kaatopaikalle. Korvaa ne (väliaikaisesti) kuitusementtilevyillä, jos se on tarpeen rakennuslupaa vaativien julkisivumuutoksien välttämiseksi, niitä löytyy Byggmaxista. Tämä on lupaamatonta julkisivun kunnossapitoa, jota voit tehdä milloin tahansa. Kas, nyt ei ole eterniittiä purkuluvassasi ja se voidaan poistaa valvontasuunnitelmasta.
Oletko hakenut rakennuslupaa tai rakennusilmoitusta katon vaihtamiseen?B bullemedbulle sanoi:Toki ymmärrän, että kunta haluaa työn tehtävän oikein. Ja se pitää tehdä oikein, vaikka minä itse tekisin sen. Se, mikä mielestäni on huomionarvoista, on että minun "täytyy" palkata firma tekemään se, kun tietääkseni ei ole mitään lainsäädäntöä, joka estäisi minua kiinteistönomistajana tekemästä sitä?
Kunta kirjoittaa seuraavaa: "Eterniitistä tehtyjen levyjen poistamiseksi sinun täytyy palkata sertifioitu yritys, joka suorittaa tämän"
Niin se voi varmasti olla tässä tapauksessa, en vain löydä mitään selkeää pykälää, joka sanoo, että yksityishenkilöt saavat käsitellä asbestia, johon voisin viitata. Löydän ainoastaan työympäristöviraston, jonka linkitettiin aiemmin ketjussa, joka on omituisesti myös kunnan verkkosivustolla viitattu asbestin osalta... Ehkä riittää viitata siihen!T Takläggare sanoi:Olen rakentanut muutaman talon omatoimisesti, mitä voi sanoa kunnasta ja rakennuskäsittelijästä on, että he eivät todellakaan tiedä kaikkea, joudun usein korjaamaan kuntaa, joskus lakien ja pykälien avulla, mutta he noudattavat aina niitä kun on osoitettu vääriksi, joskus saattaa olla nuori kaveri tai tyttö, joka on käsittelijä, he ovat tuskin kuivia korvien takaa, sekä hyvin kokemattomia, silloin saa mennä sisään ja selittää miten asiat toimivat, helpointa on yleensä kysyä miksi he eivät osaa työtään, sitten se etenee hyvin.
Mistä kunta tietää, että talossasi on ylipäätään mitään köyhän miehen levyjä?B bullemedbulle sanoi:Ymmärrän tietenkin, että kunta haluaa työn tehtävän oikein. Ja oikein se tehdään, vaikka teen sen itse. Mielestäni on huomionarvoista, että minun "pitää" palkata yritys tekemään sen, kun minun tietääkseni ei ole mitään lakia, joka estäisi minua kiinteistönomistajana tekemästä sitä?
Kunta kirjoittaa seuraavasti: "Poistaaksesi eterniittilevyt sinun on palkattava sertifioitu yritys, joka tekee sen"
Joka tapauksessa. Pois levyt heti. Sorkkaraudalla se käy muutamassa minuutissa.
Sitten kunta kysyy: -mikä eterniitti????
Staffans
Täysin minun pointtini. Suorita ei-rakennuslupaa edellyttävä kunnossapito, joka poistaa eternit ennen purkutöiden aloittamista.Staffan2000 sanoi:
Claes Sörmland sanoi:
Kyllä, mutta perusongelma on edelleen se, että kunnan ei pitäisi voida vaatia, että palkataan firma. Lisäksi ehdotuksesi aiheuttaa lisäkustannuksia, koska kuitusementtilevyt eivät myöskään ole ilmaisia, joten mieluummin yritän saada kunnan ymmärtämään, että he ovat väärässäClaes Sörmland sanoi:
Kysy käsittelijältäsi, onko kunnalla jotain erityisvaatimusta? hänen pitäisi pystyä osoittamaan se asiakirjan avulla, hän voi lähettää sen pdf:nä.B bullemedbulle sanoi:
Silloin kun kyseessä on vaatimus asbestijulkisivun saneeraukseen, joka on ristiriidassa Suomen lainsäädännön kanssa, jonka olen esittänyt sinulle työsuojeluhallinnon kautta.
Mikäli hänellä ei ole erityisvaatimusta lähettää, ei käsittelijäsi osaa tehdä työtään.