Minulla on tiiliseinät kellarissa, soutteräng, jotka ovat nykyään rapatut rappauksella (joka ei ole kovin hyvä) vuodelta 1942, mikä saa sen murenemaan.
Huoneista, joissa on nyt rappaus, tulee nyt makuuhuoneita, joten ajattelin piikata rapatun pinnan pois.

Kysymykseni on; pitäisikö minun rapata seinät uudestaan vai voiko ne päällystää jollain muulla?

// Petra
 
Kosteusnäkökulmasta katsottuna on varma valinta puhdistaa seinät uudelleen ja maalata sopivalla maalilla. Mikään ei voi homehtua tai vaurioitua.

Toinen vaihtoehto on asentaa jokin levymateriaali metallirankoihin. Ehkä hieman suurempi työ, mutta jolla voi olla omat etunsa.
 
Kiitos nopeasta vastauksesta MathiasS.
Tiedätkö, mitä yleensä maksaa saada jotain kiillotettua?

// Petra
 
Ei aavistustakaan!

Nolla kruunua, kun tekee sen itse.... ;)
 
Kipsilaasti, henkilökohtainen suosikkini... voit tehdä sillä karkean pinnan tai hienon... poista vain kaikki irtonainen vanha laasti ja levitä g66 siihen laajalla lastalla

aaa.sized.jpg
 
Näyttää hyvältä ! :)
 
Ajattelin juuri lähettää kysymyksen gipsputsista! Se vaikuttaa hyvältä ja helppokäyttöiseltä :)
Kysymys on siis, voiko sen päälle tapetoida?
Koska kaksi kellarihuonetta tulee makuuhuoneiksi, haluan mahdollisuuden laittaa tapetit.

// Petra
 
älkää tapetoiko kellariin, tapettiliima + tapetti = orgaaninen materiaali = homevaara

+ se, joka ostaa talon teiltä (tai itse) tulee kiroamaan kuin sat_n, jos aikoo poistaa sen (olen itse tehnyt sen (kironnut ;D )

jos aiot nyt tapetoida, niin se on teräskiskoja ja kipsilevyjä mitä tarvitaan... (ilmarako jne.)

kipsilaasti on helppo työstää, olen vain iskenyt sitä paikalleen ja antanut kuivua... sitten hionut pahimmat reunat teräslastalla... ja maalannut valkoisella lateksilla yhden kerroksen (lateksi hengittää, mutta käytä toisenlaista maalia, jos olet aiemmin havainnut kosteusongelmia, mikä se nyt onkaan?)
(muutettu) pidän kreikkalaisten talojen ilmeestä, siksi tämä valinta...
 
TiGGrE sanoi:
(latex hengittää, mutta käytä muuta väriä, jos olet havainnut kosteusongelmia aiemmin, miksi sitä nyt kutsutaankaan?)
Ainoat värit, jotka hengittävät "todella syvään", joita tunnen, ovat silikaattimaali, kalkkimaali, kalkkisementtimaali. Olen itse kokeillut silikaattimaalia, ja tulokset olivat hyviä.
Jos rappaus on tuhoutunut, seinissä on kosteutta (yleensä lattian alareunassa), eikä muut maalit ole sopivia.
Mutta jos on valmis tekemään koko työn uudelleen muutaman vuoden kuluttua, voi ottaa riskin ja maalata millä tahansa tai tapetoida rappauksen päälle kellarissa.
gaia
 
Niinpä ne olivat :) Olen aiemmin käyttänyt silikaattia, mutta en tässä talossa...

Olenhan tehnyt salaojituksen, joten en näe mitään ongelmaa lateksivalinnassani :)
 
TiGGrE sanoi:
sååå hette de :) har kört med silikat tidigare men inte på detta huset...

har ju dränerat, så ser inga problem i mitt latexval faktiskt :)
det påstås ju att latexfärg är inte helt tätt så det blir säkert bra :). Du är mycket skicklig , TiGGrE. Fina slätta väggar.
Hoppas jag lyckas med mina till slut också. Kalkputs tar mera tid.... men jag vågar inte med annat i mitt gamla hus
gaia
 
tämä kuva ehkä näyttää paremmin ;)

(seinät eivät todellakaan ole sileitä, tarkoitus on, että niissä on rakennetta ja elämää...)

en välitä niin paljon vanhasta rappauksesta, kyseessähän on talo vuodelta -45, joten se on betoniharkko... jos tulee ongelmia (mitä epäilen) niin teen vain uudestaan, kun minulla on aikaa 10 vuoden päästä, jolloin lapseni ovat hieman vanhempia ;D

musta katto? mitä tarkoitat... eikö kaikilla ole sellainen jossain huoneessa :P
aam.sized.jpg
 
TiGGrE sanoi:
tämä kuva ehkä näyttää paremmin ;)

(seinät eivät todellakaan ole sileät, tarkoitus on, että niissä olisi rakennetta ja elämää...)
Käsityön pitää näkyä! Ikävää olisi, jos pinta näyttäisi kipsilevyltä ;). Tuleeko siitä pannuhuone mustalla katolla?
gaia
 
biorum :)

tiedän, että jotkut sanovat, että kipsilevy suoraan seinään kipsilaastilla kiinnitettynä on ok, jos olet tehnyt salaojituksen

henkilökohtaisesti en tekisi niin (paperi takapuolella, joka JOS se kostuu, tulee reagoimaan...)
 
TiGGrE sanoi:
biorum :)
AHA! Fiksu!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.